...

Moderator: Moderatorer

Jag ser det rätt självklar att det inte räknas till att "hindra eller störa annan trafik" när man ska göra en omkörning av ett fordon som kör saktare framför en om man inte gör det vårdslöst. Däremot är det självklart att det räknas som det om man på flit stänger in någon och hindrar den från att byta fil när den uppenbart signalerar filbyte.
När jag gick i trafikskolan fick man lära sig att inte blinka vänster för att byta fil om det fanns någon i vänsterfilen som var på väg att passera. Man skulle alltså inte blinka om man inte hade en lucka att köra ut i.
Om det finns någon lag eller regel som stöder det beteendet vet jag inte.
kvillebäck skrev:När jag gick i trafikskolan fick man lära sig att inte blinka vänster för att byta fil om det fanns någon i vänsterfilen som var på väg att passera. Man skulle alltså inte blinka om man inte hade en lucka att köra ut i.
Det där är väl sunt förnuft (Googla det, ni som inte vet vad det är ;-) att inte blinka när det inte finns någon möjlighet till filbyte eller utkörning...

Bussar på landet hemma har en förkärlek att först blinka, sedan stänga dörren, börja dra sig ut ur bussfickan och sedan kolla om det är grönt. Allt för många väljer att stanna för bussens övertramp (70-väg). Lika så om det står någon på en P-ficka längs med vägen och tänker sig köra ut...
BennyL skrev:
kvillebäck skrev:När jag gick i trafikskolan fick man lära sig att inte blinka vänster för att byta fil om det fanns någon i vänsterfilen som var på väg att passera. Man skulle alltså inte blinka om man inte hade en lucka att köra ut i.
Det där är väl sunt förnuft (Googla det, ni som inte vet vad det är ;-) att inte blinka när det inte finns någon möjlighet till filbyte eller utkörning...

Bussar på landet hemma har en förkärlek att först blinka, sedan stänga dörren, börja dra sig ut ur bussfickan och sedan kolla om det är grönt. Allt för många väljer att stanna för bussens övertramp (70-väg). Lika så om det står någon på en P-ficka längs med vägen och tänker sig köra ut...
Jag har själv kört buss på landet.... Det är väl inte fel att ge tecken i tid, man kan ju inte vänta på nån som kommer på jättestort avstånd; viss anpassning ska väl alla klara. Det är däremot inte OK att tränga sig ut, om det var det du menade. Såklart.
rid54 skrev:Det är väl inte fel att ge tecken i tid.
Jo om någon står vid vägkanten och blinkar vänster för att köra ut på vägen vet man inte om den har tänkt att göra det omgående eller när man har passerat, kanske föraren inte sett att jag kommer körande på vägen. Personen i fråga bör vänta med att blinka vänster tills denne planerar att köra ut på vägen och under väntetiden blinka höger samt ha bromsljuset tänt som en tydlig signal att här står jag tills du har passerat. Har denne under tiden kontroll på trafikanterna är det i mina ögon bättre att låta alla passera sedan blinka vänster och köra ut under ett relativt kort tidsintervall än att blinka vänster under lång tid och samtidigt göra övriga trafikanter osäkra på avsikten.
Som förare blir man osäker på vad som kommer att hända om folk använder körriktningsvisaren alltför tidigt. Man ska ge tecken i tid men inte så tidigt att avsikten* i onödan kan missförstås som t.ex. vid utfart från parkeringsficka/mötesplats/busshållplats eller liknande.
(*Avsikten i det här sammanhanget är frågan om fordonet kör ut framför mig eller väntar tills jag passerat.)
rid54 skrev:
BennyL skrev:

Jag har själv kört buss på landet.... Det är väl inte fel att ge tecken i tid, man kan ju inte vänta på nån som kommer på jättestort avstånd; viss anpassning ska väl alla klara. Det är däremot inte OK att tränga sig ut, om det var det du menade. Såklart.
...tänker du inte köra skall du inte blinka!
Det skapar bara osäkerhet om du verkligen tänker köra före mig eller hade tänkt att svänga ut när jag har passerat. Av situationer som denna finns det förare som bromsar och släpper ut bussen vilket också blir knasigt både för rytmen, logiken och lagen ;-)
Är väl klart man inte får göra omkörning om framförvarande bil skall göra vänstersväng, det säger ju sig själv.
Sen i ditt fall så har du väjningsplikt mot bilen som kommer bakom dig i vänsterfilen då du skall in i filen han redan kör i.
Rätta mig gärna om jag har fel, men ja tror inte att jag har det ;)
V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]

låg tomgång v70 04a

En 04 lär väl ha Bosch spjällhus oc[…]