...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ThomasT
wohlfie skrev:Ja precis kör ju själv en V70 dock en 2.5T
Men öppet filter.. sport system. och BSR steg 1

det er ju mer än 5hk

Aldrig haft problem med besiktningen.

Något förhöjda avgasvärden dock helt okej.
Att du inte haft problem med besiktning gör det ju inte lagligt...

Vilken årsmodell är det på kompis bil? Är den nyare än -98 så är den ju sannolikt helbilsgodkänd vilket i princip betyder att du inte får ändra något.
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Är det inte så att det finns ett helbilsgodkännande(EU) på nyare bilar så man får inte ändra något från standard egentligen?
av wohlfie
Bilen är från -04
Om detta stämmer att man inte får "ändra något" så ja då har polisen rätt.. men då borde den ju inte gå igenom besiktningen? Eller skiter dom i det?
OCH då borde ju inte BSR. Polestar, alla dessa trim firmor sälja såna chip utan att regga om bilarna? eller skiter dom i det med. att det är upp till dig efter?
I såfall så gör ju dom olagliga saker på bilar?
Nu hår drar jag detta för fint kanske.
Man blir bara lite upprörd över skit saker. 5hk mer inte direkt så det blir en F1 bil av det.
A jag tycker bara det är en skit grej, o detta betalar vi skatt för :P

Tänkte på det om detta stämmer så har ju BSR ljugit för mig.
Då dom säger att BSR steg 1 ska man inte behöva om registera.
Därimot Steg 3 så kan man behöva det.

Intressant fråga:) alla vill tjäna pengar i slutet:)
Användarvisningsbild
av Henrikx2
Bilprovningarna missar saker hela tiden som inte är lagliga och mer lär det bli nu när det är konkurens.
Polestar skickar med intyg för att man ska kunna registreringsbesikta bilen med rätt effekt.
av hamre
wohlfie skrev:Bilen är från -04
Om detta stämmer att man inte får "ändra något" så ja då har polisen rätt.. men då borde den ju inte gå igenom besiktningen? Eller skiter dom i det?
OCH då borde ju inte BSR. Polestar, alla dessa trim firmor sälja såna chip utan att regga om bilarna? eller skiter dom i det med. att det är upp till dig efter?
I såfall så gör ju dom olagliga saker på bilar?
Nu hår drar jag detta för fint kanske.
Man blir bara lite upprörd över skit saker. 5hk mer inte direkt så det blir en F1 bil av det.
A jag tycker bara det är en skit grej, o detta betalar vi skatt för :P

Tänkte på det om detta stämmer så har ju BSR ljugit för mig.
Då dom säger att BSR steg 1 ska man inte behöva om registera.
Därimot Steg 3 så kan man behöva det.

Intressant fråga:) alla vill tjäna pengar i slutet:)
Det är inte olagligt att göra det. Det som är olagligt är att åka runt på vägarna med trimmet och det andra.

Det är så BSR och sådana firmor fortfarande finns kvar. Skulle det vara olagligt att göra det också så skulle dessa firmor inte finnas kvar så länge.

Du kan aldrig regbesiktiga om en bil utan papper från tillverkaren att grejerna håller för påfrestningarna och klarar avgaskraven. Dom enda som kan tillhandahålla dessa papper är polestar. BSR kommer du aldrig få sådana papper från.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
wohlfie skrev:Vi svara på deras frågor och så följde vi lagen.
Sa inte imot deras krav.
Sista han sa, samtycker ni med det jag tagit upp ang filtret,dumpventil, system.
Kompisen svara Nej det gör jag inte då det är lagligt att använda dessa.

Då svara polis det är inte lagligt då ni har ändrat motorn prestanda. fick vi som svar.
Då fick vi åka till besiktningen och det kom 2 andra snubbar inom polisen och titta på bilen.
Sen satte dom på en lapp.. sen var det typ hej då.
Så varför inte neka? tror ju knappast det blir värre..
Polisen måste ju följa lagboken med eller?

Nu på en LÖRDAG!
Har dom ringt och dom kört ditt en bromsbänk och bilen har blivit uppmät till 280hk enligt pappret så ska det vara 275hk
Så ja 5hk mer.. men det är inget som man ska få böta för. Så nu har kompisen sakt att ni har ingen rätt att rör bilen mer nu. då tester har gjorts.. På måndag kommer jag vända mig till advokat. Så vi tog namnet på poliserna som vart inblandade. Och var dessa jobbar och när.
Samt vi skrivit ner vad som sakts och polisen har tillomed skrivit på storyn.
Så nu undrar jag lite vad fan vill han få ut av detta?
Bilen står ändå kvar på besiktningen. då det är kör förbud, av någon skum anledning.
Ser inte vad vi har gjort för fel. Tror mer att denna polis hatar bilar och tar lagen för mycket i egna händer.. Det är ju inte polisen som skriver lagen. Han tyckts dock tro det.
Så på måndag kan jag skriva hur det gått. för 6900kr tänker vi inte betala. 6000böta 900kr för om registera på plats.
6000böta ska då vara, öppetfilter bmc, sport system simons, dumpventil hkk (hks), förstora broms skivor. orginal skulle vara 285mm sitter 315mm på.. så okej om det är helt olagligt.
Iofs låter det som att motorn är chippad, original T5 från 04- och framåt har 250 eller 260hk motoreffekt (men var 275hk kommer ifrån skulle vara intressant att veta?).
Om nu bilen är bänkad till 280hk så är väl detta på drivhjulen och motoreffekten lär väl då vara runt 310hk i så fall (ett typiskt steg 1 trim) och det kan ensamt vara fog för polisens agerande.
Men att ni från första början råkade ut för detta måste vara maximal otur.
av wohlfie
Då har ju BSR ljugit för mig totalt då.
Eftersom jag fråga klart och tydligt om detta är helt lagligt att besikta med samt åka på vägarna.

Svaret jag också fick från dom är att många med husvagn brukar installera BSR steg 1.. varför fråga jag ej.

Så med andra ord kör jag runt med en olaglig bil.. o blir jag stoppad så kan jag få böta en hel del då?
av wohlfie
kebabpizza skrev:
wohlfie skrev:Vi svara på deras frågor och så följde vi lagen.
Sa inte imot deras krav.
Sista han sa, samtycker ni med det jag tagit upp ang filtret,dumpventil, system.
Kompisen svara Nej det gör jag inte då det är lagligt att använda dessa.

Då svara polis det är inte lagligt då ni har ändrat motorn prestanda. fick vi som svar.
Då fick vi åka till besiktningen och det kom 2 andra snubbar inom polisen och titta på bilen.
Sen satte dom på en lapp.. sen var det typ hej då.
Så varför inte neka? tror ju knappast det blir värre..
Polisen måste ju följa lagboken med eller?

Nu på en LÖRDAG!
Har dom ringt och dom kört ditt en bromsbänk och bilen har blivit uppmät till 280hk enligt pappret så ska det vara 275hk
Så ja 5hk mer.. men det är inget som man ska få böta för. Så nu har kompisen sakt att ni har ingen rätt att rör bilen mer nu. då tester har gjorts.. På måndag kommer jag vända mig till advokat. Så vi tog namnet på poliserna som vart inblandade. Och var dessa jobbar och när.
Samt vi skrivit ner vad som sakts och polisen har tillomed skrivit på storyn.
Så nu undrar jag lite vad fan vill han få ut av detta?
Bilen står ändå kvar på besiktningen. då det är kör förbud, av någon skum anledning.
Ser inte vad vi har gjort för fel. Tror mer att denna polis hatar bilar och tar lagen för mycket i egna händer.. Det är ju inte polisen som skriver lagen. Han tyckts dock tro det.
Så på måndag kan jag skriva hur det gått. för 6900kr tänker vi inte betala. 6000böta 900kr för om registera på plats.
6000böta ska då vara, öppetfilter bmc, sport system simons, dumpventil hkk (hks), förstora broms skivor. orginal skulle vara 285mm sitter 315mm på.. så okej om det är helt olagligt.
Iofs låter det som att motorn är chippad, original T5 från 04- och framåt har 250 eller 260hk motoreffekt (men var 275hk kommer ifrån skulle vara intressant att veta?).
Om nu bilen är bänkad till 280hk så är väl detta på drivhjulen och motoreffekten lär väl då vara runt 310hk i så fall (ett typiskt steg 1 trim) och det kan ensamt vara fog för polisens agerande.
Men att ni från första början råkade ut för detta måste vara maximal otur.
står 275hk i pappret så ja kanske är chip o sen om reggad? den är köpt på firm.
280hk var det polisen sa till oss..
Rörigt värre.
av Lövet
Det finns inga V70 T5 -04 med vare sig 275 eller 280hk original. Vad BSR säger ska man inte lita på, deras verksamhet (och andra trimfirmor) ligger i lagens gränsland.

I princip får man inte ändra sin bil på ett sätt som ökar prestandan, att vissa kommer undan ändrar inte det. Det bästa din polare kan göra är att montera tillbaka så mycket originaldelar som möjligt och sedan göra ett nytt försök. Han kan aldrig "vinna" det här genom att streta emot.
av Mwi
Ett alternativ är att öka effekten och förbättra väghållningen, då slipper ni gnäll från polisen (D)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]