...

Moderator: Moderatorer

av Amarace
Först, självklart ska du yttra dig, åberopa att det var sent på kvällen, lite trafik o.s.v. Tala för din sak alltså.
För det andra, inte alls bra gjort då det var andra gången under din prövotid! Ta detta som en riktig lärpenning nu (böter 4000kr, körkortstillstånd 1670, teoriprov 325, körprov 800kr + bil att köra provet i lär göra att det svider ordentligt). Tycker själv det inte går att försvara fortkörning på 50-sträcka.

Spärrtid är praxis 3 månader vid fortkörning, men kan minskas (om man behöver körkortet för sitt jobb eller liknande) eller ökas.

Sven B, hehe, du måste leve i det förgågna, iaf minst senast 25 åren har det absolut inte varit nåt tvång med nån körskola :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Amarace skrev: Sven B, hehe, du måste leve i det förgågna, iaf minst senast 25 åren har det absolut inte varit nåt tvång med nån körskola
Att det inte behövs körskola då du tar körkort i "normala" fall är jag fullt medveten om. Tog själv körkort som "privatist" för många år sedan. Men någonstans i bakhuvudet var det något som sade mig att då körkortet blivit indraget under prövotiden krävdes viss körskoleutbildning för att det tydligen ramlat bort lite trafikvett under väldigt kort tid. Men säger du att det är fel, så är det väl så. ;-//
av miksil
6. Vad gäller om du ska göra prov för att du har fått ditt körkort återkallat?
Svar: Om ett körkort återkallats och ett nytt kunskaps- och körprov krävs för att körkort ska kunna utfärdas på nytt, måste du genomföra en ny riskutbildning innan kunskaps- och körprov kan genomföras.
Användarvisningsbild
av Vojje
det beror på att giltighetstiden upphör att gälla då körkort utfärdas
av LarsBd
Jag har för mig att privat övningskörnimg ej är tillåten då körkortet är indraget på grund av trafikbrott. Om man måste uppvisa någon form av utbildningsbevis är personen i fråga då hänvisad till körskola.
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag har samma uppfattning som dig, men blev rättad.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men nu verkar det vara så att jag hade rätt, och den som rättade mig inte hade rätt. Så jag håller med: Rätt skall vara rätt :-)-)
Användarvisningsbild
av SvenB
LarsBd skrev:Jag har för mig att privat övningskörnimg ej är tillåten då körkortet är indraget på grund av trafikbrott. Om man måste uppvisa någon form av utbildningsbevis är personen i fråga då hänvisad till körskola.
Ja eftersom du måste lösa ett körkortstillstånd för 1670:- så måste du nog visa upp någon form av utbildningsbevis. Vad skall du annars ha körkoortstillståndet till :?:
Användarvisningsbild
av Vojje
nja, körkortstillståndet utfärdas av transportstyrelsen till den som uppfyller samhällets krav på körkortsaspiranter.
Inget annat.
12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag tänkte såga den i 2 delar så[…]

Inte helt ovanligt att värmepaketet utvecklar[…]