- tis 25 feb 2014, 23:47
Jag ställer mig till den grupp som vill återinföra kravet på stänkskydd på vanliga personbilar. Frågade faktiskt min verkstadsmeck varför inte stänklappar är obligatoriskt länge, och fick till svar att någon tomte (så kallad politiker) ansåg det vara en bra anledning att ta bort kravet på stänklappar, för att på så sätt tvinga trafikanterna att öka avståndet gentemot framförvarande bil. Bra tanke i teorin, men rent vansinne i praktiken som P2010 skriver här ovan. En dag i stockholmstrafiken kombinerat med dåligt väder borde få vem som helst att inse detta. Detta i kombination med dålig avståndsbedömning... Ja, ni förstår säkert själva vad jag menar med detta! :roll:
Med andra ord åkte ett par stänklappar på illa kvickt. Dessutom föredrar jag att lägga några hundralappar på nya stänkskydd, än att behöva lägga pengarna på omlackering av bilens sidor - då ofantliga mängder smuts och skit vit vått väglag virvlade upp ur de främre hjulhusen (XC60) och bokstavligen talat blästrade hela sidorna på bilen.
Med andra ord åkte ett par stänklappar på illa kvickt. Dessutom föredrar jag att lägga några hundralappar på nya stänkskydd, än att behöva lägga pengarna på omlackering av bilens sidor - då ofantliga mängder smuts och skit vit vått väglag virvlade upp ur de främre hjulhusen (XC60) och bokstavligen talat blästrade hela sidorna på bilen.