...

Moderator: Moderatorer

Jag ställer mig till den grupp som vill återinföra kravet på stänkskydd på vanliga personbilar. Frågade faktiskt min verkstadsmeck varför inte stänklappar är obligatoriskt länge, och fick till svar att någon tomte (så kallad politiker) ansåg det vara en bra anledning att ta bort kravet på stänklappar, för att på så sätt tvinga trafikanterna att öka avståndet gentemot framförvarande bil. Bra tanke i teorin, men rent vansinne i praktiken som P2010 skriver här ovan. En dag i stockholmstrafiken kombinerat med dåligt väder borde få vem som helst att inse detta. Detta i kombination med dålig avståndsbedömning... Ja, ni förstår säkert själva vad jag menar med detta! :roll:

Med andra ord åkte ett par stänklappar på illa kvickt. Dessutom föredrar jag att lägga några hundralappar på nya stänkskydd, än att behöva lägga pengarna på omlackering av bilens sidor - då ofantliga mängder smuts och skit vit vått väglag virvlade upp ur de främre hjulhusen (XC60) och bokstavligen talat blästrade hela sidorna på bilen.
Jag har beställt stänkskydd i dag.
Ett tips när det gäller stänkskydden till V50 Sven:
Kolla gärna redan hos handlaren att de bakre passar mot profilen på kofångaren, det visade sig att Volvo hade mixat numren på skydden bak mellan S40N och V50, de har lite olika profil på kofångarplasten bak.

Det stod ett nummer om man letade upp dem på Volvobutikerna på webben hos Bilia/Bildeve (har för mig att det var detta som stämde), men när Volvohandlaren plockade fram numren i sin dator fick han fram S40N:s bakre som rekommenderade till V50.
Jag hann hem innan jag såg att de passade dåligt och fick åka och byta, men det går hålla dem på plats med plasten på och se så att radien/profilen (rödmarkerad på bilen) stämmer överens. Osäker på om det stod S40N på förpackningen också, så kanske går det upptäcka redan där.
Vita S40N svart till V50:
Bild
Tack, det skall jag göra.
En stor anledning till att tillverkare inte monterar stänkskydd är miljö. Stänkskydden förstör nämligen luftmotståndet.

Men jag tycker att stänkskydd borde finnas på bilen också!! Ska nog be dom montera det på nästa service då bilen ska få sommardäck, servas osv.
visst borde det finnas stänkskydd, men inte gör dom någon större nytta ändå. dom är alldeles för små för att skydda något. i bästa fall skyddar det tröskeln någon dm baköver från däcksprut men sen blir det ändå blästrat längre bak. ska det hjälpa för bilar bakom så ska det vara såna som finns på lastbilar som går hela bredden av bilen.

men jag är ändå för stänkskydden, blir ju alltid mycket snyggare också
P210 skrev: Ett tips när det gäller stänkskydden till V50 Sven:
Kolla gärna redan hos handlaren att de bakre passar mot profilen på kofångaren, det visade sig att Volvo hade mixat numren på skydden bak mellan S40N och V50, de har lite olika profil på kofångarplasten bak.

Det stod ett nummer om man letade upp dem på Volvobutikerna på webben hos Bilia/Bildeve (har för mig att det var detta som stämde), men när Volvohandlaren plockade fram numren i sin dator fick han fram S40N:s bakre som rekommenderade till V50.
Tack för varningen. Jag gjorde som du sade och letade upp numret i Bilia Webbutik och såg att det skilde på S40 och V50 bak. När jag i dag kom för att hämta stänkskydden kollade jag reservdelsnumret, och det var fel. Då tittade de i datorn där stod det att det var rätt, men på påsen stod det att det endast passar på S40. Vid efterforskning i manuella reservdelskatalogen såg de att det skilde. Så nu har de beställt hem rätt.
Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021

eftersom det är vitt så lägg lite […]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]