rid54 skrev:"Honest mistakes", så att säga. Förståeliga överraskningar rörande väggrepp eller andra förutsättningar som leder till "ursäktliga felbedömningar". Ungefär så.Jo, men även det är förarfel. Du kan aldrig skylla på exempelvis halka. :!:
Moderator: Moderatorer
rid54 skrev:"Honest mistakes", så att säga. Förståeliga överraskningar rörande väggrepp eller andra förutsättningar som leder till "ursäktliga felbedömningar". Ungefär så.Jo, men även det är förarfel. Du kan aldrig skylla på exempelvis halka. :!:
rid54 skrev: Det finns inga ofelbara förare och under vissa förhållanden kan jag föreställa mig att det vore svårt att peka ut en förare som helt ensam felande (under svårbedömda omständigheter).Du har helt rätt i vad du skriver,utom om det inte rör sig om singelolyckor. Ändå bedöms ofta det så att en förare är ensam vållande. :???:
llesrof skrev:Om man inte bromsar, accelererar eller svänger kraftigt så kan man komma långt innan man märker något. Och då kan det vara för sent.Precis. Min körstil gör att jag hela tiden får feedback om hur halt det är. Jag anser mig också vara ganska bra (men inte ofelbar) på att tolka väglaget med ögonen, så att säga. Det är väldigt sällan halkan överraskar mig, däremot har jag testbromsat många gånger i år och noterat "åhå, det var tydligen inte halt ändå".
umekille skrev:Många kanske cyklar våren, hela sommaren o hösten eller åkerPtja... eller så uppfylls de av Guds ande och börjar tala i tungor och får ryckningar och spasmer av det vilket leder till att de tappar kontroll över fordonet :D Eller så fipplar de med telefonen.
kollektivt till jobbet . Åker bara nödvändigt på affären o så annars med bilen
har dålig eller nästan ingen hum hur man hanterar den på en snöspårig och halkig
vinterväg. Speciellt då vid jul nyår och påskfirande förekommer många ovana bilförare
i trafiken på väg till fjällen eller svärmors.