...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Sunt förnuft? Vilket tillvalspaket ska man ta för att få med det? ;)
rid54 skrev:"Honest mistakes", så att säga. Förståeliga överraskningar rörande väggrepp eller andra förutsättningar som leder till "ursäktliga felbedömningar". Ungefär så.
Jo, men även det är förarfel. Du kan aldrig skylla på exempelvis halka. :!:
Vi har ju också intressanta fenomen som svarthalka. Man upptäcker inte att förrän man bromsar att bromspedalen pulserar och bilen inte stannar så snabbt som man tänkt. Detta i kombination med att folk är dåliga på att hålla avstånd orsakar en del påkörningar. Det är enklare när man ser att det finns snö och is för då begriper man ju att det kan vara halt.
Jag menar att det är lite skillnad på förarfel som är tydliga fall av dåligt omdöme och "förarmissar", som jag tänker mig är felbedömningar som är, hur ska jag säga, "förklarliga". Det finns inga ofelbara förare och under vissa förhållanden kan jag föreställa mig att det vore svårt att peka ut en förare som helt ensam felande (under svårbedömda omständigheter). Jag tänker inte driva detta så att nån börjar få blodstörtning, så bortse från denna kommentar om ni inte gillar den.
rid54 skrev: Det finns inga ofelbara förare och under vissa förhållanden kan jag föreställa mig att det vore svårt att peka ut en förare som helt ensam felande (under svårbedömda omständigheter).
Du har helt rätt i vad du skriver,utom om det inte rör sig om singelolyckor. Ändå bedöms ofta det så att en förare är ensam vållande. :???:
När jag läser sådana här diskussioner får jag intrycket av att vissa personer anser sig vara j-vligt skarpa på att köra bil. De har en väldigt hög tilltro till sin egen förmåga. I teorin är ju det mesta lätt, speciellt när det handlar om att berätta vad andra gör för fel, till exempel att det är deras eget fel om de åker av vägen när det är halt. De borde ju begripit att det var halt. Och begrep de inte att det var halt just där var de ändå dåligt förberedda på att det kunde vara halt. De körde helt enkelt för fort i förhållande till väglaget. De överskattade sin förmåga. I teorin. Jag har faktiskt full förståelse för att man kan bli överraskad av halka. Det är inte alltid halkan hoppar upp och presenterar sig. Det är nog rätt många som blivit överraskade när de kört i lugnt tempo (för det jan ju vara halt) och blivit fullständigt överraskade av halkan. Man behöver inte ha AWD, antispinn och antisladd för att bilen skall gå helt odramatiskt på hal väg. Om man inte bromsar, accelererar eller svänger kraftigt så kan man komma långt innan man märker något. Och då kan det vara för sent. Man behöver inte köra speciellt fort för att åka av vägen då.

Sedan finns det vissa olyckor som förvånar mig och det är när hela vägbanan och omgivningen signalerar halka.
llesrof skrev:Om man inte bromsar, accelererar eller svänger kraftigt så kan man komma långt innan man märker något. Och då kan det vara för sent.
Precis. Min körstil gör att jag hela tiden får feedback om hur halt det är. Jag anser mig också vara ganska bra (men inte ofelbar) på att tolka väglaget med ögonen, så att säga. Det är väldigt sällan halkan överraskar mig, däremot har jag testbromsat många gånger i år och noterat "åhå, det var tydligen inte halt ändå".

Det finns många som helt saknar detta tankesätt. Deras strategi är att krypa runt rondeller i 15 km/h fast det är nollgradigt och nysaltat, ifall det skulle råka bli halt nån gång senare under veckan.
av umekille
Många kanske cyklar våren, hela sommaren o hösten eller åker
kollektivt till jobbet . Åker bara nödvändigt på affären o så annars med bilen
har dålig eller nästan ingen hum hur man hanterar den på en snöspårig och halkig
vinterväg. Speciellt då vid jul nyår och påskfirande förekommer många ovana bilförare
i trafiken på väg till fjällen eller svärmors.
umekille skrev:Många kanske cyklar våren, hela sommaren o hösten eller åker
kollektivt till jobbet . Åker bara nödvändigt på affären o så annars med bilen
har dålig eller nästan ingen hum hur man hanterar den på en snöspårig och halkig
vinterväg. Speciellt då vid jul nyår och påskfirande förekommer många ovana bilförare
i trafiken på väg till fjällen eller svärmors.
Ptja... eller så uppfylls de av Guds ande och börjar tala i tungor och får ryckningar och spasmer av det vilket leder till att de tappar kontroll över fordonet :D Eller så fipplar de med telefonen.

Nu blev jag lite nyfiken... finns det belägg för att det är fler ovana förare på vägarna under storhelgerna? Vi måste också reda ut under vilka förhållanden de många olyckorna sker som trådskaparen syftar på. Är det när det är snö och halt eller är det på våta vägbanpr? På många ställen i landet är det ju vanligt med barmark under stora delar av vintern. Är det regionala skillnader i ökat antal olyckor? Att det sker fler olyckor i halka bör ju knappast förvåna någon eftersom vinterväglag inte är lika tolerant mot förarens misstag.
Fler plåtkrockar kan det mycket väl vara under vintern men det är inte fler allvarliga olyckor eller dödsolyckor. Senaste året har det varit ca 30% fler olyckor maj-aug än dec-mars.
Ser man till året innan var det mer än 75% fler dödsolyckor under de 4 sommarmånaderna 2011 än vintern 2011-2012.
Antalet svårt skadade följer samma mönster. Vet inte riktigt vad TS syftar på i tråden, men om han med olyckor menar plåtkrockar så kan det ju vara rätt, men det är svårt att hitta siffror på då det varken på vintern eller sommaren rapporteras så många.

Det här understöder nog teorin om storhelger och semestrar har större betydelse än att det skulle ha med årstid att göra.

Källa:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pre ... manadsvis/

Edit:
Är inte Sverige fantastiskt.. statistik på allt! :D
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Pre ... statistik/
Jag har inte hunnit igenom den.. måste få några timmars sömn, men den som känner sig manad kan ju undersöka. :)

Diamantslipstift på Dremel och nöö[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]