...

Moderator: Moderatorer

av Alfa75
Inga vittnen, körde mellan 70-78 när jag blev stoppad. körde så hela tiden, rytmen tillät inte dessutom inte mera i filerna norr ut.

Fanns dock en bil med samma färg som min bil med ganska snarlik front och som i innerfilen (avfart mot Danderyd) höll en högre hastighet, (lade märke till honom väl då han körde om i innerfilen långt innan det blev avfart). (I Tyskland är detta ett allvarligt brott här struntar man i det.) Vilket jag också förklarade på plats om att. Jag tror att där finns dom 90 Km/t, tror att det via radion kom färgen på bilen eller så är det felskjutning. Säg inte att så inte kan ske. (Då skulle vi aldrig ha skottskadade djur av utbildade jägare heller.)

Men att få en förvaltningsdomare att ta detta mot 3 poliser. Lycka till önskar jag mig själv. :lol:
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. som sagt.. med kamera skulle du ha mer att ge! Då hade du kunnat visa på den snarlika bilen i innerkörfältet! :)

Det blir nog bara att surt hosta upp den här gången.. men köp dig en dashcam! Man vet inte när man kan behöva bevisa vad som egentligen hänt! :D
Jag lägger upp lite klipp då och då i en tråd här på forumet.. fångade bl.a det här med kameran:

[youtube]v_DZVsH4q_U[/youtube]
av Alfa75
var finner man en sådan?
vad som stör mig förutom boten, som för denna kossa inte spelar så stor roll i samanhanget då det mera är att jag riskerar återkalllelse av KK då det är 20 över och har en liknande bot nära inpå. då tar T. styrelsen det iaf. av trafiksäkerhetshöjande åtgärd. vilket inte är i detta fallet. det var ju av miljöskäl som man sänkte farten från 110 som är grundfarten på denna väg till 70.
Slipper jobba i två månader.

heja heja Sverige
Rätten kommer att pröva om det är fortkörning. Om du i försvar vill hävda att de skjutit fel bil vid lasermätningen, eftersom en annan bil passerade i hög fart just då mätningen gjordes, så kommer du troligen att behöva bevisa det.
Begär ut polisens film, så ser du vilka förutsättningar som du har.

Sedan, om de sänkt hastigheten av miljöskäl eller ej: det har ingen betydelse för om det är fortkörning eller ej.
Att de sänkt hastigheten kan ha betydelse för dig om det gjorts nyligen och det är otydligt skyltat vilken hastighet som gäller. Men om du måste använda dig av argumentet att det är otydligt skyltat så har du i praktiken medgivit att du kört för fort.
Användarvisningsbild
av joel80
Alfa75 skrev:var finner man en sådan?
Jag har köpt en via http://www.smartcamdirect.com/smartcamcatalogue.html
Där köpte jag en Smartcam HD2.

Sen köpte jag en sån här till andra bilen:
http://www.chinavasion.com/china/wholes ... Detection/
(Den som spelade in det vältande släpet.)

Fick mersmak och bytte ut den första till jobb-bilen mot en av de bästa med GPS-funktion och wifi (för att kunna kolla och styra den via mobilen).
Då blev det en Blackvue DR500GW. Dom finns på alla möjliga ställen.. Just nu verkar den vara billigast här:
http://www.proshop.se/Videokamera/Black ... =pricesite
Det här är filmat med den kameran:

De billigare funkar rätt bra.. Den dyrare har hastighetsinfo med i videon, och man kan få ut exakt position när man tar in filerna i datorn. Den dyra har också bättre mörkerseende än de billigare, där Smartcam HDn har något bättre mörkerseende än den kameran från Chinavision... men där den från Chinavision har något bättre skärpa. (Min Smartcam HD2 kan ha fått en smäll, jag har för mig att den hade bättre bild i början.)
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Vill man förändra får man väl ringa, maila, rösta och på annat sätt försöka ändra makthavarna.
Vissa saker i trafiken bestäms över huvudet på trafikanterna och inte alltid för trafikanternas eget bästa. Och det bestäms ofta av tjänstemän och inte folkvalda politiker. Och det vägs in andra hänsyn i trafiksäkerhetsarbetet idag än just trafiksäkerhet. Det blir bara soppa av allt. Ingen pedagogik och till slut vet inte makthavarna själva hur det stora lapptäcket ser ut. Och trafikanternas acceptans tas ingen hänsyn till. Och det är inte självklart att samma straff för överskridande av hastighetsgränsen ur trafiksäkerhetssynpunkt kan användas för överskridande av hastighetsgränsen ur miljösynpunkt. Särskilt inte som man helt lagligt och utan lika hög miljöbeskattning kan resa till badstranden till Thailand med flyg och belasta miljön mångdubbelt mer. Jag håller med TS i sitt resonnemang vad gäller skälet till hastighetsgränsen, ordningsmakterns iver att beivra och samhällets orättvisa behandling av syndare och opedagogiska syn på bestraffningen. Om nu skälet till hastighetsgränsen är miljön så borde straffet vara mycket lägre eller rent av bli noll då man helt lagligt kan belasta miljön mångdubbelt mer på andra sätt med makthavarnas goda minne. Och hur ett eventuellt körkortsingripande skulle motiveras med hänsyn till miljön blir mycket svårt att förklara för mig. Jag tycker det är skamligt och naivt av dagens politiker att inte ta tag i de stora frågorna på allvar och skapa logik och ordning i regelverken. Trafiksäkerhet är och förblir just trafiksäkerhet. Ska man ha en nollvision kan man inte hur som helst blanda in andra hänsyn. Jag vägrar gå i koppel med en husse eller matte som inte vill mitt bästa. Men tyvärr är det ett resultat av att jag tvingats bita av det och inte att husse eller matte kopplat loss det.
Användarvisningsbild
av joel80
Svårt läge för dig där... det är få partier idag som är för en revolution. ;)
Jag håller med om många delar i den röra du tar upp, t.ex sponsringen av flygbränsle, men vidhåller att för att ändra på något man inte gillar är det demokratisk påverkan och opinionsbildning som är det effektivaste sättet. Att i protest bryta mot lagar som man inte gillar tror inte jag funkar speciellt bra.. i alla fall inte när det gäller trafikregler/hastighetsgränser.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Svårt läge för dig där... det är få partier idag som är för en revolution. ;)
Du inser inte att dagens partier revolterar mot folket i många frågor... I alla fall om definitionen är att gå emot folkets vilja i trafikfrågor. Och det gäller oavsett partifärg.
joel80 skrev:Jag håller med om många delar i den röra du tar upp, t.ex sponsringen av flygbränsle, men vidhåller att för att ändra på något man inte gillar är det demokratisk påverkan och opinionsbildning som är det effektivaste sättet.
Demokratisk påverkan är uppenbart inte det effektivaste sättet. Det kan man tydligt se. Vi har enorma problem med miljön. Men vad gör man åt det i praktiken? Min egen etanolbil tvingar min uppdragsgivare mig att parkera då man prackat på mig en DRIVe för deras tjänsteresor. Ingen miljöhänsyn där inte. Bara ekonomisk hänsyn. Men flyg till Thailand för nöjesresor är ok enligt de styrande och desutom är jag med att subventionera detta.
joel80 skrev:Att i protest bryta mot lagar som man inte gillar tror inte jag funkar speciellt bra.. i alla fall inte när det gäller trafikregler/hastighetsgränser.
Vet inte om det funkar bra. Det får tiden utvisa. Men det pågår. Dagligen. I mycket stor utsträckning. Det kan vi alla se. Frågan är bara vem som revolterar mot vem...
Användarvisningsbild
av joel80
Jag tycker att de flesta partier har tappat lite av "folket" inom sig.. vissa har i o för sig aldrig haft någon folkrörelse heller.

En informationsrevolution skulle behövas.. jag håller med dig i det mesta om saker som är fel. Problemet är att vissa av sakerna du nämner är saker som om de gjordes rätt skulle skapa väldigt stor opinion mot. T.ex om flyget fick betala samma bränsleskatt som alla andra.. jävla vilket liv det skulle bli på oss stackare som inte längre kan resa på solsemester.
När det gäller miljöbilar, regler och subventioner kring dessa känns det som att det har blivit helt galet.
Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:En informationsrevolution skulle behövas.. jag håller med dig i det mesta om saker som är fel. Problemet är att vissa av sakerna du nämner är saker som om de gjordes rätt skulle skapa väldigt stor opinion mot.
Japp, precis så är det. Om politiker skulle bli mera rakryggade och verkligen se till helheten skulle de bli bortröstade med en gång. De flesta väljare ser nämligen (i princip) enbart till sig själva, inte helheten. Detta är det största problemet med demokrati. Och i en ödesfråga som miljön kan det mycket väl bli demokratins fall eftersom miljöfrågan i sig är en real fråga och inte en politisk fråga man kan spela poker om...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Diamantslipstift på Dremel och nöö[…]

Slang ifrån luftfilterburk

Har en V70 D4 2014 hittade en en lös slang so[…]

Vilken packbox ?

Packboxen mellan motor o låda läcker ol[…]

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]