...

Moderator: Moderatorer

av Droopy
fins inga felmätningar och det prutas ingenting min far åkte dit på 55 på 50 väg. Dok så bli det ett snitt om tex polisen ligger efter dig och kollar hastigheten. Jag hade polismotorcykeln efter mig för ett par år sedan och han förklarade då att han legat bakom i ca3km och snittet blev 127kmph ( fans en display på motorcykeln som visade snitthastigheten och sträckan ) Han på påpekade ochså att det gick både fortare och långsammare på den sträckan, men snittet blev 127kmph.
Användarvisningsbild
av joel80
Har dom ingen mätutrustning i bilen utan kollar på egna mätaren (Många bilar som inte är trafikpolisbilar har inte mätutrustning/kamera) ska dom dra av 15km/h från vad dom uppmätt på egna mätaren. Ofta kallar dom det för "rabatt" och att dom är snäll och drar av trots att man kört det dom nu säger. Det gör nog att många tar "dealen" och skriver på. (Oftast är det ju också rättmätiga böter och får man böta för säg 125km/h när man kört i 135km/h så har ju polisen rätt i sak...)
Vet inte vad som skulle hända om man går till rättegång på en sån grej.. troligen vinner staten om dom får dit polisen som kan vittna om hastigheten.
av *pettson*
Har blivit tagen för många år sedan på motorvägen för fortkörning i en kundbil. Polisen tyckte jag höll 125 eller 130 *efter rabatt*..
jag för min del körde med tech2 inkopplat och spelade in min färd då jag spelade in motorstörningar. Jag nekade och förklarade att jag kan spela upp hela förloppet om dom ville se.
Så jag frågade samtidigt vem om kalibrerat deras mätare då min utrustning kalibreras mot däckstorleken som sitter på bilen. Sen läser min utrustning av hastigheten på ABS systemet digitalt och det brukar inte fela något alls.
Ungtuppen skrek av glädje.. eller om det var lite dämd ilska. Vi skulle minsann synas i tinget. Tinget tror på polisen minsann.
Den äldre log, förklarade att dom nog kunde ha fel. Jag erbjöd mej tre ggr att spela upp förloppet men icke..
Så den äldre fick fösa in den yngre i bilen och åka igen.
Jag höll en toppnotering på 112km/h på 110 sträcka enligt inspelningen. Mestadels låg jag på 105-108km/h.
Användarvisningsbild
av taxi
Sånt där är ju läskigt, inte skulle jag ha mod att säga emot polisen. Och chansen att gemene man har kalibrerad mätutrustning i bilen är väl försvinnande liten?
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har dashcam som visar hastighet med precision på någon km/h. (GPS). Den bör gå att kolla exakthet på i efterhand också.. Så visste jag med mig at jag inte kört så fort jag blev anklagad för hade jag nog också vågat neka.. tror jag. :)
av Schmoyoho
Neka tycker jag låter lite väl drastiskt. Det bästa är väl egentligen att hålla god ton och, utan att låta arrogant eller slänga käft (som jag tror det lätt kan låta som), fråga vad polisens mätning visade... på något snyggt sätt. Har fått lite intryck av att polisen ibland stoppar folk lite godtyckligt, t.ex om du blåser förbi en civilbil och de inte hinner göra någon medelhastighetsmätning (som måste ske en viss sträcka). Om du sedan svarar ja på "här gick det lite fort" så tror jag de nog hellre försöker få dig att skriva på ett bötesföreläggande på en påstådd hastighet än att bara ge en verbal varning.
Användarvisningsbild
av joel80
Neka kan man väl göra utan att vara otrevlig? Alltså att inte just svara ja på den där frågan "här gick det lite fort va?".
Att börja vara otrevlig och slänga käft oavsett om det är med en polis eller någon annan leder sällan till något vettigt. :)
av Schmoyoho
Av den enkla anledningen att jag gärna kör fort när tillfälle finns och vägarna tillåter det är jag livrädd för att bli stannad av polisen och har läst lite allt möjligt, bl.a trafikjuristens skrivelser på hans hemsida. Har fått för mig att man inte ska konkret neka men nu blev jag osäker. Men då gör jag skillnad på "neka" och "inte svara ja", det sistnämnda är ju vad jag tycker man ska göra; fråga vad mätningen visade eller något sånt.

Det där om att slänga käft var för att jag också läst en flashback-tråd om "bra svar på påståendet här gick det lite fort" och där verkar inte alla vara överens om det där med att hålla god ton utan en del verkar hellre försöka mopsa upp sig och minsann visa att de kan lagen osv. Blandade resultat vad jag minns :lol:
Användarvisningsbild
av Momentum
Man kan alltid begära "Rådrum", så svarar man varken ja eller nej, utan återkommer senare med sitt ställningstagande kring den aktuella anklagelsen
av Mwi
Schmoyoho skrev:Har fått för mig att man inte ska konkret neka men nu blev jag osäker. Men då gör jag skillnad på "neka" och "inte svara ja", det sistnämnda är ju vad jag tycker man ska göra; fråga vad mätningen visade eller något sånt.
Det är väldigt enkelt neka alltid det kostar inget extra och du får längre betalningstid på böterna. Om Polisen hotar med att du måste komma på rättegång till den staden där du fick böter, så ljuger polisen det sköter man via telefon & brev. Du kan även begära ut intyg på att deras utrustning är kalibrerad och att personalen som använder utrustningen har rätt utbildning , sen skall även skyltad hastighet överensstämma med vad som står i myndigheternas register, om inte så har polisen fel.
http://teknikensvarld.se/avslojande-fri ... ar-121676/

Ok, så jag kan dra 300 kg mer jämf&ou[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]

Vilken packbox ?

Det är samma.

B200ft svårstartad

Temp.givaren (1) till temp.mätaren har runda […]