...

Moderator: Moderatorer

av volvo1478
Hej!
Är tekniskt mycket okunnig men jag kan notera på mätaren för aktuell bränsleåtgång visar väsentligt högre värden vid de första X km.
Hur hög? Hur många kilometer? Dvs när blir bensinförbrukningen normal?

Om jag kör 25 km med kallstart. Hur mycket bränsle gör jag av med? Och hur mycket CO2 släpper jag ut?

Om jag kör 35 med kallstart. Hur mycket bränsle gör jag av med? Hur mycket CO2 släpper jag ut?

Uppgifterna behöver inte vara exakt för alla modeller men en uppfattning om skillnaden mellan en helt "fossildriven" bil och en hybridbil hade varit intressant.

Tacksam för svar.

Hans
student ht 2014
Användarvisningsbild
av P210
Att en förbränningsmotor inte förbränner lika effektivt när är den är kall är helt klart men att sätta siffror på det är svårt.
VTI har gjort en test som finns att läsa i följande länk för att se vad skillnaden mellan kall och varm motor ger i utsläpp/förbrukning:
http://www.diva-portal.org/smash/get/di ... TEXT01.pdf

Utdrag;
VTI:s mätbil (Volvo 940 Sedan årsmodell 1992 med 2,3-ℓ B230FB motor och trevägskatalysator.)med utrustning installerad för mätning av avgaser och bränsle ”real-world” kördes en 16,7 km lång stadsrunda med kall start. Reproducerbarheten beträffande körförlopp, emissioner etc. vid upprepade körningar var god. Emissions- och bränslefaktorer sammanställdes ur mätdata för den inledande kalla fasen som varade 3–4 minuter och för den knappt 29 minuter långa varma delen av körningen.

Bild

Studier av fordonsmonterade bränslevärmare (diesel) som genomförts av tyska ADAC vid vintertemperatur (-6.7 °C) visar att avgasutsläppen minskar med 67%, om bilens motor är förvärmd. Det gäller då utsläpp av HC, CO eller NOx, När det gäller utsläppen av CO2 har man dock inte kunnat påvisa några påtagliga skillnader.

Utsläppen av dessa miljöfarliga ämnen från en enda kallstart motsvarade ca 35 km körning i jämn hastighet med en uppvärmd motor. En förvärmd motor minskar bränsleförbrukningen med 25-50 % de första 10-15 km. Det betyder en bränslebesparing på upp till 0,4 liter per starttillfälle, beroende på bilmodell, motorstorlek och väder- och temperaturförhållanden. Då är även den bränsleförbrukning som orsakas av parkeringsvärmaren inräknad.
av *pettson*
Utsläpp är ganska intressant när man dessutom skiljer på farlighet beroende på varifrån dom kommer.
Vi har t.ex tomgång max en minut för att man inte ska spy ut avgaser. Man förklarar således att samlas 20 bilar och står på tomgång så blir det ju avgaser runt dessa och det *molnet* blir allmänt otrevligt. Samtidigt kallnar många katalysatorer under stoppet och gör att utsläppen blir i nivå med det som visas ovan, ett antal kilometer bort.

Sen vi har t.ex ingen som helst reglering av parkeringsvärmare. Det är okej att vi ställer 20 bilar på en parkering och slår på bensin och dieselvärmare en halvtimma innan vi ska ha bilen. Det är ju inte så att dom strömmar ut rosor. Deras avgaser är inte att leka med, men å andra sidan ingår dom inte i någon som helst avgascertifiering mej veterligen. Värmare som inte har timer utan som endast ingår i bilens uppvärmningsfas, räknas inte heller med. Då har du en bil som ger avgaser under gång samt en värmare som går inunder bilen helt orenad samtidigt. (dieselmodeller)
Användarvisningsbild
av Perc
Jag undrar just hur mycket renare mina avgaser blir av att motorn är 70 grader redan då jag startar den på morgonen.

Bensinvärmaren får spy ut precis hur mycket den vill för min del bara jag slipper skrapa och frysa.

Kan slå ett slag för Isudar och tr&arin[…]

Har en Hybrid T5. Uttagen 2020 juli. Nu (bara va[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]