...

Moderator: Moderatorer

Undras hur staten tänker med dom som bor här och blir utkonkurrerade av dessa utländska bolag som kör med slav löner även för sin inhemska befolkning och för oss omöjligt att leva på i det här landet och utan regler.

När man sen får olika bidragstagare av egna befolkningen som sitter hemma eller insatta i olika bidrags stöda program.

Blir det billigare för staten då tro? Jag har svårt att tro det?

Är ju redan ganska vanligt i lätta åkeri branschen att det går inte att ha ej bidragstagande personal för att kunna hålla en rimlig minimumlön för att kunna bo i Sverige och det inte blir så att det är mer lönsamt att vara bidragstagare på heltid.

Sen om man vill gå längre i diskussionen har man ju hört talas om bulgariska förare som blir tvingade att slanga soppa här för att kunna köra lastbilen. Vet ej hur det ser ut med det endast hört ryktena. Låter hemska och är det så vi vill ha det här ställer jag mig frågan?
Är det verkligen sund konkurrens jag tycker den har gått för långt inom åkeri.

Som TS skriver endast om du har speciall körning som det går att fortsätta.
Har 2 kompisar som sålt sina lastbilar och blivit café ägare. Mycket bättre säger dom.
Redan för 25 år sedan så var det vanligt att lastbilschaufförer från numera själsvständiga öststater fick en minimal lön som de sedan skulle kunna reparera även lastbilen på om den gick sönder.Körde själv lastbil på denna tid och under en resa till Norge så stod det en vinter en Litauisk lastbilschaufför ovanför Göteborg i minus 15 grader ovanpå motorn med toppen bortskruvad.Ett dygn senare på väg tillbaka så står han kvar i vinterkylan och skruvar och jag stannar och erbjuder hjälp och varmt kaffe.Så såg livet ut då för dessa chaufförer och jag misstänker att det idag inte är så pass mycket bättre många gånger.

Det handlar om långt mycket mer än chaufförer från utlandet som snor arbetet från svenska åkerier utan om att många av dessa länder exporterar sin fattigdom i dessa länder genom t ex lastbilschaufförer som är glada för att ha ett arbete och slippa svälta pga avsaknaden av ett socialt skyddsnät i hemlandet till en lön som skulle få vilken svensk arbetare som helst att genast gått rakt ut genom dörren.

Sveriges regering bad ju senast Rumänien att ta hem och hjälpa sina medborgare som kom till landet Sverige i stora organiserade tiggargrupper pga bla denna fattigdom.Och inte tycks det se ut att bli bättre i stora delar av Europa när det mesta läggs ner och exporteras till Asien som nu långsamt men säkert reser sin infrastruktur.Senast i skrivande stund var det Tetra Pack i Lund som sa upp all personal för vidareflytt till detta Asien.

Vad Sverige däremot är bra på och alltid har varit bra på är att ta emot dessa medborgare från mindre lyckade länder sett rent ekonomiskt.Hur nu det ska kunna funger i längden med en ständigt minskande arbetsmarknad.
Helt rätt. Antalet sysselsatta har ökat betydligt senaste åren. Att arbetslösheten ökat trots det har andra orsaker. Man har gjort de arbetslösa synliga. :wink:
torbjorn_75 skrev:Skandinav? Pizza ska väl typiskt levereras av en italienare.
Dom tillverkas ju i Stranda, Norge ;)

Men säg ikeamöbler då. Skulle ni inte gärna betala 10kr mer för en 200-kronors ikeapryl om ni visste att den levererades av en chaufför med nordiskt anställningskontrakt, bra och miljöriktig bil, bra däck, snökedjor, kunskaper, färdskrivare och som inte tattar diesel av grannarna på parkeringarna?
Nä, jag skulle inte betala mer bara för att chauffören har ett nordiskt förarkontrakt, men jag skulle mer än gärna betala mer för att chauffören, oavsett var han kommer ifrån, får en dräglig ersättning, istället för de slavkontrakt som många idag kör på.

Kolla på Uppdrag Granskning (eller om det var kalla fakta) om detta, ingen rolig historia!

Kan slå ett slag för Isudar och tr&arin[…]

Har en Hybrid T5. Uttagen 2020 juli. Nu (bara va[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]