...

Moderator: Moderatorer

Jag har läst flera artiklar om folk som hamnat med sitt fordon i en översvämning. Nu senast läste jag om en buss och hur passagerarna suttit fast i en och en halv timme och väntat på räddningstjänsten. Det var förresten två bussar. När den första bussen stannat så kom det en till som också fick stopp i vattnet. Hur hamnar man i denna situation från början? När fordonet väl stannat i vattnet så börjar ju problemen på allvar. Om jag kör en buss och ser att vägen står under vatten så vore jag väl inte helt omdömesgill om jag körde ut i vattnet? Eller är det svårt att bedöma hur djupt det är? Eller går det så snabbt från en liten oskyldig vattenpöl till rena rama syndafloden att man inte hinner reagera? Har lyckas folk fastna med sitt fordon på en översvämmad väg? Jag funderar på detta varje gång jag hör talas om det och artiklarna avslöjar aldrig detta.
Jag kan tänka mig att den första som fastnar i vattnet helt enkelt inte såg hur djupt det faktiskt var. Sen tjänar dom som varning till andra bilister.
Men då förstår jag inte heller hur den andra bussföraren tänkte, det enda jag kan tänka mig är det du skriver, alltså att vattnet rinner till så fort att det överraskar ändå?
Visst är det lite knepigt att beräkna hur djupt det är. Körde själv i detta kaos igår. Jag tror inte folk tänker helt enkelt. Blinkade på helljuset på en som jag låg bakom i en fyrvägskorsning som var på väg genom polistejp och ner i vattnet där det redan befann sig tre bilar, varar en V50 med vatten upp så bakrutan knappt syntes. Först då började hen bromsa för att vända ;) Sen tycker säkert många det är jobbigt att börja tveka när de har bilar bakom sig, suven framför klarade ju det. :wink:
Micce1980 skrev:Visst är det lite knepigt att beräkna hur djupt det är. Körde själv i detta kaos igår. Jag tror inte folk tänker helt enkelt. Blinkade på helljuset på en som jag låg bakom i en fyrvägskorsning som var på väg genom polistejp och ner i vattnet där det redan befann sig tre bilar, varar en V50 med vatten upp så bakrutan knappt syntes. Först då började hen bromsa för att vända ;) Sen tycker säkert många det är jobbigt att börja tveka när de har bilar bakom sig, suven framför klarade ju det. :wink:
Den personen måste lidit av ointelligens.

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]