...

Moderator: Moderatorer

Är ut och invecklingsbar lastbils-aerodynamisk teknologiskt och ekonomiskt rimlig?

Ja
3
43%
Nej
4
57%
#883969
Roligt, egentligen, att kunna identifiera en helig ko: hastigheten.
En väsentlig besparing kan uppnås genom att helt enkelt trappa ned hetsen lite, men den möjligheten dyker inte upp som idé överhuvudtaget. Luftmotståndet är ju inte en konstant motkraft, den är väl typ kvadratisk i förhållande till hastigheten. När den väl börjar bli en faktor att räkna med (vid nån hastighet, säg 60) så krävs det inte mycket för att den ska börja ta över i förhållande till rullmotståndet, som ju är nästan konstant. En mogen reaktion kunde ju vara att hålla igen lite, till exempel att hålla gällande begränsning, vilket inte alla gör. En lösning med föränderlig fordonsform pga aerodynamiken skulle säkert kunna ge effekt, men som frågan är ställd: lösningen är knappast rimlig (enligt min uppfattning).

Vi får hoppas att det kommer en uppdatering […]

Vilka motorer var våt kamrem?

3-cylindriga som finns i XC40? Sedan tänker[…]

Vuxen i 3e sätesraden XC90

Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en[…]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

På min 745-a byttes kompressorn (till en beg[…]