- tis 29 jul 2014, 11:11
#883969
Roligt, egentligen, att kunna identifiera en helig ko: hastigheten.
En väsentlig besparing kan uppnås genom att helt enkelt trappa ned hetsen lite, men den möjligheten dyker inte upp som idé överhuvudtaget. Luftmotståndet är ju inte en konstant motkraft, den är väl typ kvadratisk i förhållande till hastigheten. När den väl börjar bli en faktor att räkna med (vid nån hastighet, säg 60) så krävs det inte mycket för att den ska börja ta över i förhållande till rullmotståndet, som ju är nästan konstant. En mogen reaktion kunde ju vara att hålla igen lite, till exempel att hålla gällande begränsning, vilket inte alla gör. En lösning med föränderlig fordonsform pga aerodynamiken skulle säkert kunna ge effekt, men som frågan är ställd: lösningen är knappast rimlig (enligt min uppfattning).
En väsentlig besparing kan uppnås genom att helt enkelt trappa ned hetsen lite, men den möjligheten dyker inte upp som idé överhuvudtaget. Luftmotståndet är ju inte en konstant motkraft, den är väl typ kvadratisk i förhållande till hastigheten. När den väl börjar bli en faktor att räkna med (vid nån hastighet, säg 60) så krävs det inte mycket för att den ska börja ta över i förhållande till rullmotståndet, som ju är nästan konstant. En mogen reaktion kunde ju vara att hålla igen lite, till exempel att hålla gällande begränsning, vilket inte alla gör. En lösning med föränderlig fordonsform pga aerodynamiken skulle säkert kunna ge effekt, men som frågan är ställd: lösningen är knappast rimlig (enligt min uppfattning).