...

Moderator: Moderatorer

osla skrev:pratade men en åkeriägare här i stan som kör saltbil. han sa att det så kallade sommarsaltet är mycket värre än saltet dom använder på vintern. vintersaltet är i princip bara vanligt salt, medans det som används under sommaren är någon kemisk produkt. så det enda vettiga är att sluta med saltet
Det verkar råda lite delade meningar om vad som används på vintern. På vissa ställen står det att man använder kalciumklorid som vägsalt och på andra ställen står det att det är natriumklorid. På något ställe läste jag att man på vintern använder natriumklorid, alltså vanligt bordssalt. Eller koksalt om man så vill. På sommaren använder man istället kalciumklorid. Huruvida detta stämmer kan jag inte svara på eftersom få verkar ha koll. Kalciumklorid används i många ätbara produkter så vad den där åkeriägaren menar med "någon kemisk produkt" vittnar nog mest om att han inte heller har riktigt har koll. Kalciumklorid är inte lika aggressivt som natriumklorid.
llesrof skrev:
osla skrev:pratade men en åkeriägare här i stan som kör saltbil. han sa att det så kallade sommarsaltet är mycket värre än saltet dom använder på vintern. vintersaltet är i princip bara vanligt salt, medans det som används under sommaren är någon kemisk produkt. så det enda vettiga är att sluta med saltet
Det verkar råda lite delade meningar om vad som används på vintern. På vissa ställen står det att man använder kalciumklorid som vägsalt och på andra ställen står det att det är natriumklorid. På något ställe läste jag att man på vintern använder natriumklorid, alltså vanligt bordssalt. Eller koksalt om man så vill. På sommaren använder man istället kalciumklorid. Huruvida detta stämmer kan jag inte svara på eftersom få verkar ha koll. Kalciumklorid används i många ätbara produkter så vad den där åkeriägaren menar med "någon kemisk produkt" vittnar nog mest om att han inte heller har riktigt har koll. Kalciumklorid är inte lika aggressivt som natriumklorid.
nja, kommer inte ihåg exakt vad han sa. vi träffades på jobbet en natt inne på virkesmätningen. tror han visste vad han pratade om, han hade hållit på med det länge. men de är ju klart, man kan ju aldrig veta hur det stämmer då man inte själv kan något om det
Det är rätt ofta folk inte vet så mycket trots att de snackar som om de hade koll, speciellt om de är lite äldre, har många år i branschen och lärt sig yrket genom praktiskt utövande. Det finns väldigt många sådana på bil- och däckverkstäder. Det är sällan de kan hänvisa till riktig fakta eller en källa utan de talar oftast i allmänna ordalag som om det de säger är en vedertagen sanning.
av rid54
llesrof skrev:
Kalciumklorid är hygroskopiskt och suger åt sig fukt ända tills det "blir blött" (delikvescerar) och vätan binder dammet. Används på sommaren på vägar som annars skulle damma...

Natriumklorid är inte fuktbindande på det sättet och används för smältning av snö/is. Billigare än Kalciumklorid, så vitt jag vet, så därav tror jag inte att kalciumklorid används på vintern, även om det säkert skulle funka iofs.
Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Tittar du på rätt givare i schemat? Ka[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]