...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
rid54 skrev:Med all respekt, pettson, men helljus med skarpt avgränsad ljusbild? Har nog inte träffat på det och tvivlar på att det kan hittas på många bilar. Sverige har väl fortfarande Europas äldsta bilpark? Kommer man ifatt någon i mörkret är det väl mest en fråga om ens egen förmåga att bedöma när man verkligen stör i backspeglarna; reflexen i nummerskylten kommer ju direkt bilen är i siktlinjen, oavsett avstånd. Funkar ju bara på sommaren f.ö; 75% av alla bakre nummerskyltar är oläsliga vintertid.
Helljus har även det skarpt avgränsad ljusbild sedan länge. Att du inte ser det bakom ratten när du ändå är koncentrerad på annat må vara hänt, men det syns tydligt i rätt förhållanden och på rätt avstånd. Det är längesen man hade en påhittad reflektor designad efter utseendet på densamma.
Du hittar den skarpare ljusbilden från och det man började med fri form på reflektorerna, dvs när reflektorerna slutade vara helsläta perfekta paraboler, det finns fri form med styrning i glaset och med klarglas. För att ge en ålder så hamnar vi på tidigt 90tal och framåt.
Vad gäller när du kommer ikapp någon så gällde inte saken den att du skulle blända av när reflexen började jobba med ströljuset som alltid finns. Då kan du strunta i helljus när du har 600 meter kvar eller mera, det går ju att förnimma den då i bra väder.
Det gällde när din helljuslinje gick ovanför nummerplåten. För du har en ytterlinje som blir högre och högre ju närmare du kommer. I princip ska du kunna ha helljus i nacken på någon ända tills avståndet blir perfekt att slå av till halvljus och fortfarande inte ha obelyst väg mellan er. Det förutsätter naturligtvis att du inte har klent ljus och att framförvarande vet att ställa sina speglar.
Fungerar perfekt oavsett väglag, för du ser ju ändå bilen framför dej oavsett hur mycket snö det är på den.

Det som kan störa är naturligtvis om man inte är kapabel att tänka, då en del har nummerplåten sitter i nederkant av stötfångare, andra där den sitter strax under rutan. Har man sett en bil av 80-90 tal så vet man var normalplaceringen är, det man utgått ifrån när man lärde ut.
För att förtydliga så bör man INTE köra upp helljuset över nummerplåten på dom som har den sitter strax under rutan. Man kan nöja sej med att linjen går strax över stötfångaren där ordinareplaceringen var när det begav sej.
av rid54
Ehm, OK pettson, jag ser vad du skriver. Rent praktiskt är det väl så, att besiktningen av bilar i Sverige inte kontrollerar ljuskäglan för helljuset på ett sätt som gör att allt helljus har en väl definierad ljusbild/ljuskägla. Gamla bilar, bilar från Ryssland eller England, bilar med extraljus, bilar med diffus ljusbild (på helljus) av andra skäl. Förare av sådana avvikande fordon måste nog fortfarande tänka själva lite, medan andra kan lita på tumregler som bygger på normerad belysning. Självklart bländar man av sin mittspegel nattetid, men de som kör lastbilar eller bussar med massor med sidospeglar kan nog tycka att bakomvarande ska använda sin hänsyn snarare än någon form av tumregel som kanske inte alltid är helt koordinerad med verkligheten.
av *pettson*
Nu lärde inte jag mej att ställa lika extremt. Det jag lärde mej var att luta mej lite och vrida på huvudet ordentligt åt det hållet jag ställde in. Sen ställa in spegeln så att jag kunde förnimma min bils ytterkant. Dvs jag ser lite av ett bakhandtag exempelvis (förutsatt att dom står ut lite). Jag fick också lära mej att man får justera om speglarna vid släpvagnsdragning/backning eller bara vid backning om man ville ha stöd ifrån speglarna.
Här är vad som rekommenderas over there. Lite bökigare, men helt rätt ur siktsynpunkt, det som är på filmen nyttjar spegeln maximalt. Film två är liknande det som jag lärde mej.

Lastbilar har dock lite annan inställning då man ska kunna backa och titta i speglarna för just detta ändamål. MEN! Rätt justerat lider inte en lastbilsförare mer av ett starkt ljus bakifrån än andra. Fel justerat däremot kan han förmodligen läsa tidningen inne i hytten nattetid och svära på alla oavsett hel eller halvljus.
Monterade xljus med 55W halogenlampor som gick att blända av samtidigt med bilens egna fjärr utan problem för mötande trafik,
Efter att xenon konverterat dessa dessa med 55W är det tvunget att blända av dessa och först närmare mötet bilens egna fjärr.
*pettson* skrev:Nu lärde inte jag mej att ställa lika extremt. Det jag lärde mej var att luta mej lite och vrida på huvudet ordentligt åt det hållet jag ställde in. Sen ställa in spegeln så att jag kunde förnimma min bils ytterkant. Dvs jag ser lite av ett bakhandtag exempelvis (förutsatt att dom står ut lite). Jag fick också lära mej att man får justera om speglarna vid släpvagnsdragning/backning eller bara vid backning om man ville ha stöd ifrån speglarna.
Här är vad som rekommenderas over there. Lite bökigare, men helt rätt ur siktsynpunkt, det som är på filmen nyttjar spegeln maximalt. Film två är liknande det som jag lärde mej.

Lastbilar har dock lite annan inställning då man ska kunna backa och titta i speglarna för just detta ändamål. MEN! Rätt justerat lider inte en lastbilsförare mer av ett starkt ljus bakifrån än andra. Fel justerat däremot kan han förmodligen läsa tidningen inne i hytten nattetid och svära på alla oavsett hel eller halvljus.
Den där inställningen av mina backspeglar har jag kört med sen jag läste detta som "pettson" skrev och faen va bra det funkar.
Ett av dom bästa tips jag hittills fått.
*pettson* skrev:Lastbilar har dock lite annan inställning då man ska kunna backa och titta i speglarna för just detta ändamål. MEN! Rätt justerat lider inte en lastbilsförare mer av ett starkt ljus bakifrån än andra. Fel justerat däremot kan han förmodligen läsa tidningen inne i hytten nattetid och svära på alla oavsett hel eller halvljus.

Ööh.....hur tänkte du här? Har du kört lastbil? Med så pass stora välvda spegelytor i alla fyra speglar så kommer en upphinnande att blända rätt tidigt hur du än ställer in speglarna. Jag tycker att det är ett j*kla gissel! Det är tur att man har många och starka backljus. Det brukar ta skruv rätt omgående! Dessutom har du inte samma möjlighet att blända av speglarna som du har i en personbil.

//David
Alfredo skrev:Monterade xljus med 55W halogenlampor som gick att blända av samtidigt med bilens egna fjärr utan problem för mötande trafik,
Efter att xenon konverterat dessa dessa med 55W är det tvunget att blända av dessa och först närmare mötet bilens egna fjärr.
Förstod först inte detta trådlyft, men antar att du menar att du visar extra hänsyn efter xenonkonverteringen vilket ju är fint. Jag kan tänkta mig att en del mötande reagerar då dom tror att du ett extremt bländande halvljus efter att du bara bländat av "till hälften"?
vetten skrev:Den där inställningen av mina backspeglar har jag kört med sen jag läste detta som "pettson" skrev och faen va bra det funkar.
Ett av dom bästa tips jag hittills fått.
Tycker också det var bra att det tipset kom fram. Dock anser jag att man nog bör kunna tänka ut denna justering på egen hand om man lider av problemet.

Efter att ha snabbt plöjt igenom tråden tycker jag tyvärr att den senare halva hamnade lite OT. För återgå till problemet som TS beskriver, så förvånas jag över att ingen bara stänger ögonen de där tiondelar som den förtidiga påbländningen brukar komma? Titta i höger dike osv räcker inte alltid enligt min erfarenhet.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat