- tis 04 jun 2013, 22:55
#759853
Du hittar den skarpare ljusbilden från och det man började med fri form på reflektorerna, dvs när reflektorerna slutade vara helsläta perfekta paraboler, det finns fri form med styrning i glaset och med klarglas. För att ge en ålder så hamnar vi på tidigt 90tal och framåt.
Vad gäller när du kommer ikapp någon så gällde inte saken den att du skulle blända av när reflexen började jobba med ströljuset som alltid finns. Då kan du strunta i helljus när du har 600 meter kvar eller mera, det går ju att förnimma den då i bra väder.
Det gällde när din helljuslinje gick ovanför nummerplåten. För du har en ytterlinje som blir högre och högre ju närmare du kommer. I princip ska du kunna ha helljus i nacken på någon ända tills avståndet blir perfekt att slå av till halvljus och fortfarande inte ha obelyst väg mellan er. Det förutsätter naturligtvis att du inte har klent ljus och att framförvarande vet att ställa sina speglar.
Fungerar perfekt oavsett väglag, för du ser ju ändå bilen framför dej oavsett hur mycket snö det är på den.
Det som kan störa är naturligtvis om man inte är kapabel att tänka, då en del har nummerplåten sitter i nederkant av stötfångare, andra där den sitter strax under rutan. Har man sett en bil av 80-90 tal så vet man var normalplaceringen är, det man utgått ifrån när man lärde ut.
För att förtydliga så bör man INTE köra upp helljuset över nummerplåten på dom som har den sitter strax under rutan. Man kan nöja sej med att linjen går strax över stötfångaren där ordinareplaceringen var när det begav sej.
rid54 skrev:Med all respekt, pettson, men helljus med skarpt avgränsad ljusbild? Har nog inte träffat på det och tvivlar på att det kan hittas på många bilar. Sverige har väl fortfarande Europas äldsta bilpark? Kommer man ifatt någon i mörkret är det väl mest en fråga om ens egen förmåga att bedöma när man verkligen stör i backspeglarna; reflexen i nummerskylten kommer ju direkt bilen är i siktlinjen, oavsett avstånd. Funkar ju bara på sommaren f.ö; 75% av alla bakre nummerskyltar är oläsliga vintertid.Helljus har även det skarpt avgränsad ljusbild sedan länge. Att du inte ser det bakom ratten när du ändå är koncentrerad på annat må vara hänt, men det syns tydligt i rätt förhållanden och på rätt avstånd. Det är längesen man hade en påhittad reflektor designad efter utseendet på densamma.
Du hittar den skarpare ljusbilden från och det man började med fri form på reflektorerna, dvs när reflektorerna slutade vara helsläta perfekta paraboler, det finns fri form med styrning i glaset och med klarglas. För att ge en ålder så hamnar vi på tidigt 90tal och framåt.
Vad gäller när du kommer ikapp någon så gällde inte saken den att du skulle blända av när reflexen började jobba med ströljuset som alltid finns. Då kan du strunta i helljus när du har 600 meter kvar eller mera, det går ju att förnimma den då i bra väder.
Det gällde när din helljuslinje gick ovanför nummerplåten. För du har en ytterlinje som blir högre och högre ju närmare du kommer. I princip ska du kunna ha helljus i nacken på någon ända tills avståndet blir perfekt att slå av till halvljus och fortfarande inte ha obelyst väg mellan er. Det förutsätter naturligtvis att du inte har klent ljus och att framförvarande vet att ställa sina speglar.
Fungerar perfekt oavsett väglag, för du ser ju ändå bilen framför dej oavsett hur mycket snö det är på den.
Det som kan störa är naturligtvis om man inte är kapabel att tänka, då en del har nummerplåten sitter i nederkant av stötfångare, andra där den sitter strax under rutan. Har man sett en bil av 80-90 tal så vet man var normalplaceringen är, det man utgått ifrån när man lärde ut.
För att förtydliga så bör man INTE köra upp helljuset över nummerplåten på dom som har den sitter strax under rutan. Man kan nöja sej med att linjen går strax över stötfångaren där ordinareplaceringen var när det begav sej.