...

Moderator: Moderatorer

av miksil
SvenB skrev:Men nu verkar det vara så att jag hade rätt, och den som rättade mig inte hade rätt. Så jag håller med: Rätt skall vara rätt :-)-)
Vad menar du att du hade rätt i?

Riskutbildningar måste göras om ja, dvs en kortare teoretisk utbildning och halkkörningen. Men några andra krav på utbildning finns inte.

Däremot får man inte vara handledare om man fått körkortet indraget. Men det är ju inte aktuellt i detta fall.
av Amarace
SvenB skrev:Men nu verkar det vara så att jag hade rätt, och den som rättade mig inte hade rätt. Så jag håller med: Rätt skall vara rätt :-)-)

Que?? Krävs absolut INTE att du måste gå på körskola även om man tappat körkortet under prövotiden, att du måste ta om Riskutbildningen är en annan sak, det krävs för en "vanlig" körkortsåterkallelse där man måste ta om körkortet också (skillnaden är ju att man då måste tappa det minst 12 månader för att behöva ta om det, under 12 månader får man ju tillbaka det utan krav på förarprov om man inte har prövotid).

Och övningskörning är inga problem alls, samma regler för en som tappat körkortet som för en som ska ta det första gången.
Användarvisningsbild
av Guligan
Tråkigt att höra TS. Även jag hade två års prövotid, och inser att jag haft en otrolig tur som slapp gå genom det du behöver göra nu. För nog har det gått undan emellanåt, och speciellt de första 3-4 åren man hade körkort...
Användarvisningsbild
av Nexus
Tyvärr så trodde man ju man var kung på köra bil i alla lägen vi den åldern och odödlig. Jag drog en tvärnit vid stopptecknet och polisen passera just då, gissa om han vände och jag fick sitta baksätet på polisbilen och förklara varför han inte skulle riva lappen(hade inte ens fått kortet). Klara mig undan men fick mig en näsbrännare. Några år senare en fredag sista bilen på verkstaden och kunden klaga bilen ej blev varm. Jag tog en sväng på motorvägen plåga bilen en kort snutt. Missa polishelikoptern som cirkulera i luften och fick indraget körkort 2 månader( fick ner det till 1 månad p g a mitt arbete) och 2400 i böter(122km/h på 90 väg(tillfälligt nersatt till 90 normalt 110 strecka).Tur jag fick behålla mitt jobb som bilmekaniker...
Jag tog lärdom och lova mig själv aldrig mera riskera bli av med körkortet för idiotsaker. En månad utan körkort var ett rent h*lvete när man bodde utanför stan och sen hade ett jobb som mekaniker dessutom.
Klarat mig prickfritt sen dess :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Amarace skrev: Que?? Krävs absolut INTE att du måste gå på körskola även om man tappat körkortet under prövotiden, att du måste ta om Riskutbildningen är en annan sak, det krävs för en "vanlig" körkortsåterkallelse där man måste ta om körkortet också (skillnaden är ju att man då måste tappa det minst 12 månader för att behöva ta om det, under 12 månader får man ju tillbaka det utan krav på förarprov om man inte har prövotid).
Och övningskörning är inga problem alls, samma regler för en som tappat körkortet som för en som ska ta det första gången.
Okej jag kan ha fel, även om det är väldigt ovanligt :-)-)
av *pettson*
Källa: körkortsportalen..

Nytt körkort efter återkallelse

Det ska alltid tillverkas ett nytt körkort efter återkallelse. För att ett körkort ska få utfärdas krävs att du är permanent bosatt i Sverige.

Transportstyrelsen tar alltid ut en avgift när ett nytt körkort utfärdas efter en återkallelse. Avgiftens storlek varierar beroende på om det krävs körkorstillstånd eller inte.

Vad som krävs för att få ett nytt körkort efter återkallelse, beror bland annat på hur lång återkallelsetiden (spärrtiden) har varit och orsaken till att körkortet har varit återkallat.
Fall 1 - Körkort med prövotid Om ditt körkort återkallas under prövotiden måste du göra ett nytt förarprov, det vill säga både kunskaps- och körprov, innan ett nytt körkort kan utfärdas.
För att få göra ett nytt förarprov måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.
Du måste även ha en giltig riskutbildning innan du får göra förarprovet.

Fall 2 - Körkort utan prövotid) Spärrtiden är ett år eller kortare
Om återkallelsen av ditt körkort beror på att du till exempel har brutit mot en viktig trafikregel kan Transportstyrelsen utfärda ett nytt körkort utan någon speciell prövning. Ansökan om utfärdande av körkort ska ske på en särskild ansökningsblankett (grundhandling) som du får av Transportstyrelsen.
b) Spärrtiden är ett år eller kortare
Du måste ansöka om körkortstillstånd om ditt körkort har återkallats på grund av
•rattfylleri
•grov vårdslöshet i trafik
•opålitlig i nykterhetshänseende
•annat allvarligt brott än trafikbrott.
Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut. Du får då en särskild ansökningsblankett (grundhandling) som du ska skicka till Transportstyrelsen som utfärdar ett nytt körkort.
c) Spärrtiden är längre än ett år
Om spärrtiden är längre än ett år måste du göra ett nytt förarprov, det vill säga både kunskaps- och körprov, innan ett nytt körkort kan utfärdas.
För att få göra ett nytt förarprov måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.
Du måste även ha en giltig riskutbildning innan förarprovet får genomföras.

Fall 3 - Nytt körkort efter sjukdom. Du måste ansöka om körkortstillstånd om ditt körkort har återkallats på grund av
•sjukdom eller skada
•att du inte har lämnat in läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov.
Körkortstillståndet måste beviljas av Transportstyrelsen. Du får då en särskild ansökningsblankett (grundhandling) som du ska skicka till Transportstyrelsen som utfärdar ett nytt körkort.
V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]