...

Moderator: Moderatorer

av umekille
Höll på köra in i en nyare volvo med släpvagn fullastad med bråte till återvinningen
häromdagen. Det var snörök och mörker vid tillfället och inget av släpvagnens lysen
fungerade. Såg den dyka upp så pass nära att jag fick bromsa ordentligt då den höll
en hastighet runt 50 på 90väg. Månne det vara en vagn där inte kontakten passade
i bilen? Tur det inte var blixthalka på vägen då.
Jag tror vissa förare helt enkelt inte "känner" underlaget. Alla bilar, i varierande grad, kommunicerar underlaget till föraren. Vissa förare verkar inte alls lyssna in detta. Jag känner oerhört väl hur bra eller dåligt fäste bilen har och anpassar körningen därefter.
Användarvisningsbild
av joel80
Ibland kan även vi som testbromsar och försöker känna av underlaget bli överraskade.. det kan ju vara fläckvis halt.
Men det är ju så att de som inte läser av situationer bra på vintern ofta inte gör det på sommaren heller (då gäller det såklart oftast inte halka). Statistiken visar ju på att just årstider inte har speciellt stor betydelse för antal olyckor. Det som verkligen betyder något är storhelger och semesterveckor, då många troligen ovana förare sätter sig bakom ratten.
12 voltsuttag krånglar

Är det oberoende av vad du stoppar in i det, […]

Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag tänkte såga den i 2 delar så[…]

Inte helt ovanligt att värmepaketet utvecklar[…]