...

Moderator: Moderatorer

Wikipedia-länken säger att brottet måste rendera i fängelse för ett envarsingripande. Lite buskörning kvalificerar knappast som det. Möjligen rattfylla där det är tveklöst att personen är dyngrak... Men även en rejäl rattfylla brukar inte rendera i ett fängelsestraff om inte någon olycka skett.

En buskörare skulle alltså kunna slå ner låtsas-poliserna och med all rätt hävda nödvärn.
av *pettson*
Det berättas väldigt lite om VAR buskörningen sker? Förmodligen inte på ett öppet fält utanför stan?

Det är helt rätt att videofilma och få med alla detaljer. Då finns inga tvivel om nåt.
Bägge sidor har sitt agerande på film. Nåt bra så ingen ljuger i kommande förhör.
Det går även utmärkt att göra en mänsklig mur med ickevåld och filma under hela tiden tills ingripande sker av polis.
Det är fullt lagligt/olagligt då det rör sej i en gråzon. Vet flera som gjort det utan att bli åtalade för det.

Varför man gör det? Varför man *leker polis*
När man fått sin 15:e natt förstörd av motorvrål och dåliga avgassystem samt att lukten av brända däck ligger tung i sovrummet för att man har en parkering utanför, är det mest onaturligt att ingen går ut och tar lagen i egna händer och gör så att han eller hon får sitta inne i 10år istället. Det är inte svårt att bli vansinnig. Den civiliserade varianten är då att utöva ickevåld och se till så att folksnapparen för en gångs skull faktiskt dyker upp och avstyr saker och ting.
Vilket dom brukar göra ganska snabbt när en arg mobb står och har en mindre förståndig i förvar.

Jag är inte emot att ha roligt med bilen, men det måste inte ske mitt i tättbebyggt område eller mittför folks bostadsområde.
När man gör så på flit är man inte intresseread av bilen som hobby utan som provokation.

Vet om ett tillfälle förra året där 8 bilar slet ut sina däck mindre än 20 meter från en barnfamilj natt efter natt.
Man burnade och lekte i drygt just två veckor alltid mellan kl:19 och 03.
Man sa till upprepade ggr att dom stör. Som tack kopplades en tuta på i nån timma mitt i natten då och då.
Valet stod mellan att helt sonika ta ut hagelgeväret och punktera ett antal däck och statuera exempel på hur man kan tvinga fram tystnad, olagligt eller inte.
Eller att samla ihop flera störda grannar som bildade kedja där utfarten var från området.
Man valde kedjan. Polis som vägrat dyka upp kom nu efter mindre än 10 minuter.
Samtliga förare som körde bötfälldes rejält. Allt filmades av en förälder.
Finns ju lite olika strategier att få folk att lugna ner sig, att leka polis är inte ett av de sätt jag tror fungerar.
Däremot kan man ju som "normal" se till att finnas på den plats där det "leks" och bara bete sig normal.

Ex:

Var igår på Bio i grannkommunen Karlstad, och för er som inte vet så ligger McDonalds vägg i vägg med Bion..
Denna Mc har en förmåga att locka till sig alla 13-16 åringar (ungefär) som inte har något bättre för sig än att föra väsen och vara tuffa inför sina vänner.
Nåväl, när vi kom in på Mc så märktes det tydligt att det var många i denna ålder som personalen var rätt trötta på, och de hade även sagt till flera av dom att lugna sig och att lämna resturangen om de inte hade för avsikt att beställa något.

Vad gjorde då jag och frun?

jo, när vi hade fått våran mat (om den nu får kallas det på Mc!? ;) ) så gick vi helt enkelt och satte oss vid ett bord mitt i smeten av alla ungdommar. Tänkte att det får bära eller brista, men döm om min förvåning när det på bara några minuter helt plötsligt blev väldigt lugnt där inne!
Det hade alltså en väldig effekt att visa dessa ungdommar: "Ja, vi ser er, ja vi hör, och nej, ni äger inte stället, så nu sätter vi oss också här".

I fallet med buskörning kan man ju se till å gå förbi dessa ställen om man ändå är ute och går, och har man bilen kan man ju helt enkelt köra genom området med en lugn körstil. Allt för att visa att det finns andra människor där och för att helt enkelt göra buskörningen så obekväm som möjligt..
Det kanske fungerar mot småglin, men i Jönköping används vissa rondeller som lekplats, till exempel den utanför Biltema. Det kör rätt mycket ambulanser där eftersom sjukhuset ligger strax ovanför, men det hindrar ju inte dessa retarderade ynglingar från att hålla på att leka där. Däremot har det hindrat ambulansen vis flera tillfällen. De ratarderade ynglingarna har helt enkelt inte den körvanan att de kan leka ochbhålla koll på samma gång. Det kan gå undan när ambulansen kommer och då hinner ynglingsrna inte undan. Att de sedan börnar, varvar och har sig och för ett jävla oväsen så att det stör sömnen för patienter och personal som haft oturen att få ett fönster åt detta håll, är väl lite överkurs för dem att begripa.

Skicka ut ett par civilbilar som filmar och sedan är det bara till att gå ut med bötesblocket och casha in. Gör så några veckor och problemet är borta. Visserligen kommer problemet att hamna någon annanstans men då gör man samma sak där. De som håller på med detta störande beteende är ju inte tillräckligt intelligenta för stt vara diskreta. Följ oljudet eller sophögarna. För de skräpar öven ned något fruktansvärt. Då kan staten casha in lite böter för nedskräpning också.
Användarvisningsbild
av Camel
llesrof skrev:/.../Skicka ut ett par civilbilar som filmar och sedan är det bara till att gå ut med bötesblocket och casha in.
Det är tydligen alldeles för mycket begärt av polisen att aktivt söka upp buset. Det är enklare för polisen att arbeta med volyminsatser, t.ex. hastighetsövervakning på en stor väg med mycket trafikflöde. Detta ger bättre utdelning i statistiken vilket är extremt viktigt för polisen internt för att klara uppsatta mål.

Vi kan alltså konstatera att buskörning som i vissa fall kan räknas som värdslöshet i trafik kan pågå ostört om inte polisen händelsevis råkar köra förbi och se det. Helt annat är det om man kör t.ex. 10 km/h för fort på landsvägen. Risken att åka dit pga av att polisen aktivt söker upp hastighetsöverträdelsen finns. Dessutom är denna övervakning i vissa fall automatiserad.

Det är inte konstigt om allmänheten tar "lagen i egna händer" ibland. Om sedan utfallet av allmänhetens åtgärder inte passar polisen i efterhand så tycker jag det är så dags. Samhället har första tjing på att ingripa, alltid. Men om samhället försakar sin chans så sitter inte alla stilla och åser när buset håller på...

Jag köpte skivor och keramiska belägg fr[…]

Som titeln antyder. Den har småkrångla[…]

Då du tydligen är i trakten: Har du fr&[…]

Det verkar som om V60 Cross Country är vä[…]