...

Moderator: Moderatorer

av Cunningham
Kan man inte inför något slags minimikrav på intelligens och tankeförmåga hos våra kommunalpolitiker? När ändå ganska många försöker måna om trafiksäkerheten och sätter på riktiga vinterdäck (alltså sådan med dubbar), skall man då behöva byta däck vid de tillfällen man måste besöka en gata med ovanstående begränsning??

Frågan har relativt prinicipiell betydelse just nu då det bara rör ett fåtal gator i dagsläget, men dylika ideer har en tendens att få fäste väldigt fort bland de allt för många miljö-talibaner som befolkar våra kommunfullmäktige.

Betänk om några år när kanske var och varannan kommun stänger av hela centrumkärnor för alla med dubbdäck!

Suck...!

Jag undrar om det är en framkomlig lösning att tillfälligt sätta på kedjor på hjulen när man skall åka på dessa gator? Då förhindrar man ju effektivt att "mördardubben" kommer i kontakt med marken, sedan är det bara att rulla av dessa när gatan är klar! Eller.....?
Användarvisningsbild
av SvenB
Cunningham skrev:Kan man inte inför något slags minimikrav på intelligens och tankeförmåga hos våra kommunalpolitiker? När ändå ganska många försöker måna om trafiksäkerheten och sätter på riktiga vinterdäck (alltså sådan med dubbar), skall man då behöva byta däck vid de tillfällen man måste besöka en gata med ovanstående begränsning??

Frågan har relativt prinicipiell betydelse just nu då det bara rör ett fåtal gator i dagsläget, men dylika ideer har en tendens att få fäste väldigt fort bland de allt för många miljö-talibaner som befolkar våra kommunfullmäktige.

Betänk om några år när kanske var och varannan kommun stänger av hela centrumkärnor för alla med dubbdäck!
Jämför miljözonen i Stockholm innerstad, där får du bara köra in med lastbil/buss om du har en viss miljöklass på motorn. Det går ju att lösa. Jag är rädd att vi får leva med sånt. Men vi får hoppas att de gator som får dubbförbud plogas, de är ju inte ute på landsbygden.
Användarvisningsbild
av Funk
Problemet är inte, som jag ser det,dessa gator i sig. Det ordnar sig säkert... problemen är ju snarare att dom som anser sig behöva dubbdäck inte kan köra var dom vill och att antalet olyckor räknas öka på grund av generellt minskande dubbdäcksanvändande. Det satt långt inne, men en intervjuad tjänsteman medgav detta i Radio Göteborg...

Uppgivet kontaterar jag att denna vintern hade jag fått välja, att inte komma hem på grund av isiga backar, eller att stanna borta från stan om reglerna gällt i år. Första steget i Göteborg är väl inte hela världen, men nästa steg (året efter) kan man knappt ta sig in alls...
Och ja, jag vet att somliga tycker att man kan köra med dubbfritt precis lika bra som dubbat, och det stämmer enligt egen erfarenhet ganska ofta. Jag konstaterar bara att jag vid ett flertal tillfällen genom åren fått hjälpa grannar upp för backarna hemmavid... Jag har dubbat dom har det inte...

/Thomas
Användarvisningsbild
av SvenB
Jo, så kommer det nog alltid vara. Jag vet inte var i Göteborg det är dubbförbud, men i Stockholm är det Hornsgatan. Den har inga branta backar och är mycket trafikerad, så jag tror man klarar sig där utan dubb. Sen finns det dagar då ingen kommer någon stans oavsett med eller utan dubb, vart 5:e år.
av Daddan
Kör dubbfria nordiska däck. Saknar inte dubben utan i så fall 4-krafs för framkomligheten. Dubbfritt ger bättre grepp än många tror, på blöt blankis är det nog halt oavsett om man kör dubbat eller inte.
Användarvisningsbild
av Funk
I första steget är det bara en gata, som iofs har två olika namn så man kan kanske kalla det två gator..
I andra steget, året efter, så är det betydligt större område.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.292 ... borgsgator

Jag vet att dubbfritt är ganska bra alternativ idag, men när det bevisligen inte räcker ? Skall jag behöva köpa AWD på grund av detta. Visserligen har jag viss förståelse för luftproblematiken man hänvisar till, men vill man ha frisk luft så kanske man inte skall bosätta sig mitt i centrala stan :roll: .
Att det sedan får effekten att vi som bor på små backiga vägar i samma kommun inte kan komma till eller igenom staden på grund av att den obefintliga snöröjningen/halkbekämpningen hemmavid (skött av samma kommun) tvingat oss att välja dubbat ter sig rätt löjeväckande.

/Thomas
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]