...

Moderator: Moderatorer

av Marbas
Varför denna fientlighet? Jag tycker du har betett dig helt rätt.

Råkade själv ut för samma grej, fast jag var parkeringsplatsinnehavaren. Kom hem och upptäcker att någon okänd står på min plats. Men inte sjutton ringer jag upp honom och skäller ut honom. Nej, istället tog jag regnummer osv, och fick till slut kontakt med ägaren. Jag förklarade läget på ett trevligt sätt och han bad givetvis om ursäkt och tackade för att jag ringde honom. Eftersom han hade druckit lite, så frågade han om jag kunde flytta hans bil, vilket inte var några problem. Efter att allt var "iordningställt" så fick jag tom lite betalt som plåster på såren.

Varför kan alla inte vara trevliga istället för att gnälla på varandra. Alla gör fel förr eller senare.

Puss & kram
Användarvisningsbild
av Ticken
Varför fientlighet? Jag tror att är skillnad mellan att råka göra fel (som ioförsig är helt okej) och fullkomligt skita i reglerna.
Dessvärre är nummer 2 där vanligare, och därmed bemöts sånna här händelser med ilska. Starkt gjort av dig som kunde förklara lugnt och sakligt för personenen och lösa det på ett bra sätt.
Jag har försökt att göra samma sak faktiskt vid ett par tillfällen, men då blivit svarad med tex "din svenska hora" eller "jävla f***a" osv osv osv..
Då är inte inte lätt att hålla masken och vara trevlig mot ägaren av bilen..

/Ticken
Användarvisningsbild
av Ticken
Därmed inte sagt att trådskaparen var så svinig som jag beskrev, utan försökte rent allmänt bara beskriva varför man blir bemött med fientlighet när man för´söker lösa sånna här situvationer..

/Ticken
av Marbas
Jag är med på vad du menar Ticken. Fast på något sätt är det skönt att vara den lugna typen i en diskussion och på så sätt visa sitt övertag. Spelar egentligen ingen roll vad diskussionen handlar om, så länge du är den lugna och sansade, så har man ett psykologiskt övertag. Samtidigt ska man inte stå och ta hur mycket skit som helst utan att säga ifrån. En svår balansgång.
Marbas, skillnaden för dig är antagligen att det är något som inte händer alltför ofta. Den här personen hade råkat ut för det ett flertal gånger, sedan helt oacceptabelt att han låter det gå ut över mig. Det är ok, inget jag går och tänker på.

Har samma sätt som dig att lösa problem på, men om det händer om och om igen så tänder jag till med. Samtidigt skulle jag nog aldrig bete mig så överdrivet utan också tänke på att det här var första gången den här bilen stod på min plats. Skulle däremot samma bil hamna på min plats om och om igen så skulle nog inte jag heller vara så trevlig.

Men jag håller fullständigt med om att ditt sätt att möta problemet är beundransvärt men tyvärr något man ser väldigt sällan. Dock så kan för mycket snällhet i längden också straffa sig då många kan utnyttja just detta. Vi är alla olika helt enkelt.

Fortfarande kvarstår min fundering på hur det är just med att kontrollanten väntat i 2 minuter innan kontrollavgiften skrevs ut, räcker det eller finns det ett gränsvärde för hur länge de måste vänta.

trevlig helg!
Användarvisningsbild
av SvenB
Har en bekant som för många år sedan var resande för tvättmaskiner i Sverige. Han åkte iväg tidigt måndag morgon och kom hem torsdag kväll. VARJE gång han kom hem stod en bil,samma, på hans förhyrda plats. Han talade om för bilägaren , en granne några portar bort,att han stod på en förhyrd plats, men inget hände. Till slut ledsnade han och en torsdag ställde han sig för den inkräktande bilen och gick och lade sig. Kl 7.30 på fredagmorgonen ringde det på dörren och en slokörad kille stod utanför och bad kompisen flytta på bilen. Kompisen lånade ut morgontidningen till honom och bjöd honom på kaffe och meddelade att han bara skulle ducha, klä på sig och äta frukost. Vid 9-tiden var han klar för att åka till kontoret. Efter det stod inte bilen på hans plats längre.
av Surkart
Den lag som gäller är LKOP (Lag om kontrollavgift vid olovlig parkering) och där står ingenting om att parkeringsvakten måste vänta en viss tid.

Däremot är det i många fall brukligt att vänta en stund. Orsaken till det är att en bilägare i vissa fall kan överklaga med motiveringen att han/hon "lastar av eller på gods". Om man lastar av eller på gods räknas det inte som parkering. Men det kan man inte hävda om det inte finns någon aktivitet vid bilen under en längre tid.

Men om man ställer sig på en hyrd parkering tror jag inte att någon godtar motiveringen att man lastar av eller på gods. Därför fann antagligen inte parkeringsvakten någon orsak att vänta.
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]