...

Moderator: Moderatorer

av Sper
Tjing

Har en Bil jag ska sälja som har slutsiffra 5. Dvs skatten ska betalas okt. Senast 8 nov.
Jag ställde av bilen för jag inte ska köra med den och sälja den.

Sen läste jag lite. Har jag fattat de rätt.

Eftersom jag är ägare då skatten ska betalas även om jag ställt av den så får jag betala skatten när nästa ägare ställe på bilen igen?

Skatten betala man i förskott väl? För då få jag betala skatt för en bil som jag precis säljer.

Eller hur funka de?
av Amarace
Den som står som ägare av bilen den dag bilen ställs på åker på att betala skatten. Så enkelt är det.

Eftersom du ställt av din bil med slutsiffra 5 innan den 1 November så behöver du inte betala skatten på den.
av Sper
Amarace skrev:Den som står som ägare av bilen den dag bilen ställs på åker på att betala skatten. Så enkelt är det.

Eftersom du ställt av din bil med slutsiffra 5 innan den 1 November så behöver du inte betala skatten på den.

Tycker de hela är väldigt luddigt. Läst på flera forum och nu på Skatteverket.

En del säger att köparen blir skatteskyldig för han är ägaren. Men då ska man bara byta ägare och inte kryssa i att bilen ska ställas på i samband med ägarbyte för då bli säljaren betalnings skyldig.

Men sen står de på skatteverket att den som är ägare den månad skatten ska vara betald är den som ska betala. Men lite diffust om de gäller en bil som är avställd.

Kanske bäst att ringa skatteverket på måndag och kolla hur de ligger till!

Och sen är de jag som är ansvarig för bilen fram till att den nya ägarn är registrerad. Så få köparn P böter eller nåt så åker jag på den smällen om ägarn inte hunnit bytas!

Så ska man då skriva ägarbyte endast! Och få betalt för bilen. sedan vänta på att ändring av ägare är gjord sen får han hämta bilen?
av Sper
Här står de

Skattskyldighet

Om du äger ett fordon vid ingången av den månad då skatten ska betalas är du skattskyldig för fordonet. Om ett fordon övergår till annan ägare den första dagen i betalningsmånaden, anses säljaren vara den som ägde fordonet vid månadens ingång.

Om du har ett avställt fordon och vid påställningstillfället är ägare till fordonet är du skattskyldig för fordonsskatten................

Står inget direkt konkret om jag säljer bilen och om han sedan ställer på den
Användarvisningsbild
av erikn
Kan ju säga att jag har erfarenhet. Jag köpte bil i somras. Den var avställd. Vi ställde på den i samband med köpet. För ett tag sedan fick jag (jag har kört olagligt har jag fått reda på) ändrat skatteutlåtande, tidigare ägaren överklagade att de skulle betala skatten så de ändrade beslutet till att jag ska vara skattskyldig.

Så om ni ställer på bilen i samband med köp så blir du skattskyldig, men kan överklaga så att nästa ägare blir det. Enklast är väl att du tar extra betalt för skatten och sedan betalar den.
av RoadRunner1
Ställer du av denna bil även om du precis har betalt vägskatt anses inte bilen vara i trafik längre och använda det svenska vägnätet varpå du får tillbaka det belopp som är kvar på fordonskatteperioden.Om då bilen byter ägare och ånyo ställer på bilen får naturligtvis denna nya ägare betala skatten.Ställde själv av en nyskattad bil en gång och fick tillbaka så gott som hela fordonsskatten där nya ägaren mycket riktigt fick betala skatten nästa gång bilen ställdes på pga denna nya skatteskyldiga ägare till fordonet. :D
av Sper
Ja de verka lite luddigt vad som gäller. Min är inte nyskattad. Jag valde att ställa av bilen den månaden skatten ska betalas.

Men jag få ringa han då och säga att priset höjs med skattesumman. Eller så få man prata med skatteverket på måndag men han ville hämta bilen idag och köra med den oxå. Vilket inte går då den är avställd och står på mig. Jag som få stå för kalaset om han åker på en kamera eller nåt annat skit.

Men bruka folk verkligen göra ägarbyte sen när de är klart så får kunden hämta bilen?
Användarvisningsbild
av Hilmer
Är bilen avställd och byter ägare så ligger skattebördan hos den nya ägaren.
Om du däremot ställer på bilen i ditt namn för att köparen ska kunna köra lagligt hem med bilen så är det ju du som får betala skatten.
Användarvisningsbild
av Guligan
Ring inte Skatteverket utan Transportstyrelsen. De har den bästa kompetensen vad avser fordonsskattefrågor.

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]

Volvo S80 Automat (Oljeläckage) !!

Hejsan gruppen / forumet. Jag ska försö[…]