...

Moderator: Moderatorer

av Ogya
Hej!
Om man som jag lyckats med konststycket att åsamka några småskador på bilen och står i begrepp att meddela försäkringsbolaget så ligger det nära till hands att våndas över vagnskadeförsäkringens självrisk på 5000 kronor. Jag har några frågor som jag hoppas någon kan svara på:

Om jag har försäkringsbolaget "A" genom vagnskadegarantin som följer med nybilsköpet och har halvförsäkringen i bolag "B" så blir ju "B" inte ens inblandade. Men kan det vara så illa att bolagen utbyter information så att bolag "B" som jag betalar till får reda på att jag orsakat en skada och därmed tar ifrån mig min bonus trots att jag inte förorsakar dem några kostnader?

Lek med tanken att bilen var lite äldre och jag hade helförsäkrat den hos ett bolag. Sedan anmäler jag en skada som jag orsakat. Men ändrar mig och vill inte att de ska reglera den, utan jag fixar skadan själv alternativt lever med defekten. Kan de ändå ta ifrån mig bonusen pga att de fick reda på att jag varit oaktsam. Frågan är lik min förra och har den gemensamma springande punkten: Kan man förlora bonus utan att ha gett dem några kostnader? Det känns spontant inte så för bonusen ska ju ge lite återbäring för att man varit snäll och inte gett dem några kostnader. Inte att bonusen är ett betyg på hur väl du uppför dig i trafiken och framförandet av ditt fordon.

Någon som kan svara?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]