...

Moderator: Moderatorer

metalHJ skrev:Sorry om jag gick ut lite hårt anp :oops: Inget var riktat mot dig personligen!
Nu har jag inte ens reflekterat på att du skulle gått ut hårt mot mig, så det är nog lungt.
Däremot har jag haft annat att stå i än nätdiskussioner sista dagarna, + att jag nog framfört min ståndpunkt i frågan så gott jag kunnat.
LarsBd skrev:men då ska man återfå körkortet direkt man har alkolås monterat i sin bil.
Eftersom ingen direkt kommenterat detta så måste jag nog göra det själv.
Härmed tar jag tillbaka ovanstående stycke då det skulle innebära att vissa kan köpa sig fria dvs har man pengar slipper man helt undan straff.
Däremot så står jag fortfarande fast vid att det skulle vara ett krav med alkolås för att få köra bil igen efter spärrtiden men tanken var nog inte på livstid utan något några år (1-10) där ingen blåsning får föranleda att alkolåset hindrar körning.
Samt att man endast får köra fordon med alkolås under prövotiden.

Tekniken med alkolås finns idag och skulle motsvarande teknik komma för övriga droger trötthet felparkering fortkörning felaktigt mönsterdjup eller allmänt dåligt omdömme kan jag inte hitta på någon rimlig anledning att inte samma sak skulle gälla även där.
Har monterat några alkolås eller "klientlås" som det kallas om det är dömda användare.
Detta är en möjlighet som alla har tillgång till (om man betalar) som alternativ till körkorts-indragning.
Brukar kosta ca 20 papp för hela perioden vilket inkluderar låset , montering, samt logg-tömmningar (en g i månaden).
Anläggningen är inte helt enkel att lura då enheten bla kan känna fordonsrörelser och spänningsfall för att detektera "otillåten start/körning"
Krävs såklart blås vid start men även slumpvisa utandningsprov måste göras när instrumentet "säger till".

Om man döms till längre strafftid än 12 mån körkortsindragning måste ju kortet tas om efter avtjänad spärrtid, då är nog 20 papp rätt billigt dessutom slipper man spärrtid och kan köra "direkt".
Detta är inget försvar för rattfylla men dom flesta som åker på det är s.k "dagen efter" som kanske inte begriper att man ska låta bilen stå dagen efter.
Infide skrev:Alla fordon skall ha alkolås. Skulle stoppa det i min bil direkt om jag fick det finaniserat av t.ex staten.
Håller med. Ser inte själva alkolåset som ett problem för min del, utan finansieringen.
Bättre att sätta det i varje bil än att bygga plåtpoliser och liknande. Tycker ALLA nya bilar skall ha detta från fabrik, samt att staten finaniserar alla privat- och företagspersoner som vill få detta installerat. Men nej, det är tamejfan inte på tal.
Det är väl på förslag att det ska vara monterat i nya bilar från en viss årsmodell (tror det var 11 eller 12 men är inte 100) det är ju bara förslag och det behövs väl lite tid för att det ska gå in i nyproduktion antar jag.
Eftermontering tar ju längre tid ( tänker på bla prius och keylessbilar blä) men det borde ju vara ett intressant alternativ för försäkringsbolagen att tänka på , finns väl vissa begränsningar i ersättning om man smäller onykter men borde vara rätt kostnadseffektivt !.

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]