...

Moderator: Moderatorer

#1580597
GLIZ skrev:Idioter som inte släpper på en när man ska på motorvägen. (Ligger i döda vinkeln 50cm "in" på min bil)
BildBildBildBildBild
BildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Hur menar du släpper in? Man har ju fullt ansvar att anpassa sig till trafiken på motorvägen när man ska in från en påfart? De som kör på motorvägen ska se till att hålla jämn hastighet så att man kan tajma en lucka smidigt.
Eller menar du när det är helt fullt med bilar och de ligger så tajt att det inte finns nån lucka?
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1580715
joel80 skrev:
GLIZ skrev:Idioter som inte släpper på en när man ska på motorvägen. (Ligger i döda vinkeln 50cm "in" på min bil)
BildBildBildBildBild
BildBildBildBildBild

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Hur menar du släpper in? Man har ju fullt ansvar att anpassa sig till trafiken på motorvägen när man ska in från en påfart? De som kör på motorvägen ska se till att hålla jämn hastighet så att man kan tajma en lucka smidigt.
Eller menar du när det är helt fullt med bilar och de ligger så tajt att det inte finns nån lucka?
Absvarer för tjmingen är från båda håll.
Det jag menar är att man har en begränsad sträcka när man ska på motorvägen. Om då en bil lägger sig sådat 1/2 meter in på min bil. Jag har ökat till 110 och ska på motorvägen.
Har en begränsad sträcka att komma på motorvägen. Bilen på motorvägen släpper inte in mig. Ska jag sakta ned så mycket på den kotra bit som är kvar måste jag stanna nästan helt. Att sedan ta sig på motorvägen blir besvärligt. Själv byter jag fil till vänsterfilen om det är möjligt eller släpper gaspedalen så att bil som ska på får de meter som behövs.

Ingen av bilarna har företräde vid påfart men det är just den som inte släpper domdär 5 - 10 meterna som retar mig. Är en bil jämsides eller lite före kör jag in bakom.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1580749
En sak till i trafiken som folk verkar ha fått om bakfoten. På en parkering. Bilister som komme in på en parkering tror sig ha rätten att köra förbi bakom en backande bil. En bil som lämnat sin parkeringsruta är i trafiken medans en bil som är i rutan ska lämna företräde för trafik som är på parkeringsområdet.

Dessa trafikanter har i min mening ingen rätt att köra bil.

Mycket irriterande beteende.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1580768
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
Så nja, backande ska lämna företräde, om jag tolkar det rätt.
Användarvisningsbild
av joel80
#1580771
Steffe3 skrev:
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
Så nja, backande ska lämna företräde, om jag tolkar det rätt.
Ja, så är det ju. Ytterligare en anledning till att det är vettigt att backa in på p-platser. :)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1580789
joel80 skrev:
Steffe3 skrev:
46 § En förare får vända eller backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.
Så nja, backande ska lämna företräde, om jag tolkar det rätt.
Ja, så är det ju. Ytterligare en anledning till att det är vettigt att backa in på p-platser. :)
Den texten uppfattar jag gäller just det som ståt vända eller backa i syfte att vända eller backa på vägsträcka, t.ex. om man kört fel. Hittat något om vad som gäller på P-plats-område?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av Lövet
#1580792
GLIZ skrev:Den texten uppfattar jag gäller just det som ståt vända eller backa i syfte att vända eller backa på vägsträcka, t.ex. om man kört fel. Hittat något om vad som gäller på P-plats-område?
Den som backar måste försäkra sig om att manövern kan ske utan fara för andra vägtrafikanter (3 kap. 46 § TrF). Du har alltså väjningsplikt när du backar ut ur en parkering.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1580824
Oavsett irriterar det mig när man kommit halvvägs och en bil slänger sig förbi efter dom kommit in på p-området. En bil man inte sett förrän den är bakom. Just för att den dyker upp från ingenstans medans man vändet på huvudet för att just upptäcka trafikanter som redan är på p-området.

Det är inte så jag kommer ihåg det från när jag tog mitt körkort för 36 år sedan.
Har en hint om att det på p-område var det jag beskrev som gällde då.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Derank
#1580838
det är den som backar som ska lämna företräde, men jag hålle rmed dig, har man lite innanför pannbenet så kör man ju inte bak i arslet på en som backat ut en meter el så, jag stannar då till och låter vederbörande backa ut. Men det är få som gör det.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1580856
Derank skrev:det är den som backar som ska lämna företräde, men jag hålle rmed dig, har man lite innanför pannbenet så kör man ju inte bak i arslet på en som backat ut en meter el så, jag stannar då till och låter vederbörande backa ut. Men det är få som gör det.
Mmm.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

  • 1
  • 543
  • 544
  • 545
  • 546
  • 547
Elpriset

https://www.tn.se/naringsliv/38689/forslaget-nu-[…]

Bilen är ju sex år gammal. Ibland &au[…]

Hej, Jag har en S60, 2001 som har gått lite[…]

Detta är din tredje trådstart i samma &[…]