...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nattjobbarn
allt jag har att säga är att jag kört som yrkesförare i stockholm snart 7 år och det jag har lärt mig är att taxisluskar tror att dom äger vägarna. Och att turister är livsfarliga när som kör inne i stan med näsan i kartboken.Det ända rätta är att alltid själv köra "by the book".har man rätt så kör man speciellt om det är mot taxi.
Tack och lov har jag ännu inte orsakt/vart med i någon olycka mer än några små i stötnigar som man inte änns har skrivit på för att det fanns inga synliga skador.
av Addekarlsson
Största felet många gör i rondeller numera, sen nya reglerna för rondell kom, det är att många blinkar fortfarande in i rondellen och hela vägen genom den.
Man ska ju inte blinka när man åker in i en rondell, utan man ska blinka när man kommer till den utfart man ska ut på.
För att blinka höger för att åka in i en rondell, det är ju bara dumheter. Man får inte åka åt nått annat håll än höger i en rondell i sverige. Att blinka vänster inne i en rondell, är bara dumheter oxå. Vart skulle man annars ta vägen i rondellen, om inte vänster? Att köra i en rondell anses som att köra rakt fram, och inte blinkar vi vänster i en vänsterkurva på landsväg. :wink:
Näe, lägg ner blinkers i rondeller, och blinka höger när man ska ge sig ut ur rondellen, då gör man som trafikreglerna säger.

Det roliga i detta är just att hur många poliser som helst har problem med detta oxå. Tror inte allt för många av svenska befolkningen hängde med på vad nya rondellreglerna sa när dom kom för flera år sen.

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Loner
Addekarlsson skrev:Största felet många gör i rondeller numera, sen nya reglerna för rondell kom,
Jag blev lärd att man skulle se en cirkulationsplats (rondell är nått helt annat) som en fyrvägskorsning.

Sist jag såg något i lokaltidningarna om regler angående detta så var det exakt detta jag läst, men det kan ju ha kommit ny eller tidingen haft fel, det är ju inte alls ovanligt.
av haxpet
Jag blev lärd att man skulle se en cirkulationsplats (rondell är nått helt annat) som en fyrvägskorsning.
Så här har det funkat, vet inte om det är ändrat i Sverige.
blinka höger när man ska ge sig ut ur rondellen, då gör man som trafikreglerna säger.
Så här gör man i Finland.

Finns det någon som vet hur det funkar idag? Ska man se rondellen som en korsning? Eller inte? Ska man blinka in, eller ut?

Vad händer om rondellern har fler utfarter än 4? skulle ju bli en konstig korsning.
av anderc
RTFM
http://www.vv.se/templates/page3____1309.aspx

Hur kör man i cirkulationsplatser?
Den som ska köra in i en cirkulationsplats har väjningsplikt mot fordon som befinner sig i cirkulationen. Väjningsplikten anges alltid med vägmärken.
Man kör motsols i cirkulationen. Körfälten i tillfarterna och cirkulationen är vanligen ganska breda så att också stora fordonskombinationer ska få plats. Ibland har cirkulationen och tillfarterna två eller flera körfält uppdelade med vägmarkeringar. I vissa fall kan det också finnas körfältsvägvisare i tillfarterna.
I cirkulationsplatser med endast ett körfält är det lämpligast att man i tillfarterna kör in i cirkulationen en och en efter varandra och inte jämsides med andra fordon, även om det kan finnas plats för två mindre bilar i bredd. Man behöver inte använda körriktningsvisare då man kör in i cirkulationsplatsen, eftersom endast en körriktning är tillåten. Finns det fler än ett körfält i en tillfart väljer man det lämpligaste med hänsyn till sitt färdmål och de anvisningar som finns.
Behöver man byta körfält i cirkulationen gäller vanliga körfältsbytesregler, d.v.s. man får byta körfält endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra vägtrafikanter. Man ska ge tecken när man byter körfält. Det ska man göra även när man har för avsikt att lämna cirkulationsplatsen. Även i vissa andra fall när man ändrar fordonets placering i sidled kan det vara lämpligt att använda körriktningsvisaren för att visa sin avsikt. När man använder körriktningsvisaren är det viktigt att tänka på att ge tecken i god tid men också på var man börjar ge tecken för att inte andra ska missledas.
Om man lämnar cirkulationen från vänster körfält, måste man vara mycket uppmärksam på bilar till höger, som tänker fortsätta att köra i cirkulationen!
av Negativia
oops postade en länk i fel tråd*
Senast redigerad av 1 Negativia, redigerad totalt 0 gånger.
av Negativia
Appropå farliga idioter i trafiken..
Träffade just på en sådan lasbilsdåre den här morgonen. Han skulle promt in i min fil bakom mig, men han fick inte plats! Inte kunde jag göra något heller för jag hade trafik framför mig! Ser bara hur han mosar sig in och stöter i min bil.. det låter som hela bilen smulas sönder och jag blev skitskraj såklart! Har ju hundarna bak i kombin så jag blev ju livrädd.
Han upptäckte sen att det inte gick att ta sig in (pucko), så han åker snabbt in i en annan fil och burnar iväg..
Inte kunde jag se hans regplåtar heller, för det hela gick så snabbt och det var mörkt.
Så himla förbannad är jag!! Hela dagen har jag muttrat över det här.. *suck*
av anp
Hade äran att få träffa på en äldre herre i trafiken igår, som enligt tingvalls nollvision ( hastighet, hastighet och återigen hastighet ) körde väldigt trafiksäkert då han höll föreskrivna 70km/h.

I övrigt brast han ganska grovt i allt vad trafiksäkerhet heter.
Körde ut precis framför mig, från en anslutande väg från Höger. Väjningsplikt mm , vad är det?

En liten bit senare står det en bil med släpvagn i vägrenen, med påslagen vänsterblinkers och troligen även bromsljusen tända.
Vagnen sticker ut en bit i vägen, varför passage måste ske på mötandes väghalva.
Samtidigt kommer en mötande bil, men det är inget som bekymrar den äldre herren framför mig. Lite raskt rattvridande så är han förbi släpvagnen.
Turligt nog var det en postbil vi mötte, så farten var nog inte speciellt hög. Men vad hade kunnat hända om det varit en snabbare trafikant?
av Infide
Jag var farligt nära att smälla i en rondell häromdan. Verkar som folk inte riktigt fattar vad vinterdäck kostar då det i regel körs "hårdare" på vintern än på sommaren....jaja, till saken.

Skall in i en rondell, står nästan stilla när jag ser att en bil blinkar ut, passar då på att köra iväg, biljäveln bakom har då den goda smaken att gasa rejält så jag i min tur också får gasa rejält, för jag var redan för långt ut för att hinna bromsa. Tror ni han bromsar? NÄ! Jag fick köra höger och nästan ligga på trottaren för att inte krocka. Hatar folk som inte förstår rondeller!
av anp
Infide skrev:Jag var farligt nära att smälla i en rondell häromdan. Verkar som folk inte riktigt fattar vad vinterdäck kostar då det i regel körs "hårdare" på vintern än på sommaren....jaja, till saken.

Skall in i en rondell, står nästan stilla när jag ser att en bil blinkar ut, passar då på att köra iväg, biljäveln bakom har då den goda smaken att gasa rejält så jag i min tur också får gasa rejält, för jag var redan för långt ut för att hinna bromsa. Tror ni han bromsar? NÄ! Jag fick köra höger och nästan ligga på trottaren för att inte krocka. Hatar folk som inte förstår rondeller!
Förstår din poäng, men du har väjningsplikt mot alla fordon som befinner sig i cirkulationen.
Varför du troligen befunnits skyldig vid en kollision.
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]