- ons 26 apr 2006, 07:19
#39974
Det görs nog väldigt sällan en konsekvensutredning innan dessa åtgärder placeras ut.
I mina trakter placerades en vägbula ut nere vid campingen för att sänka farten där.
Vad ingen tänkte på var att bulan var så hög att många husvagnar fastnade på den med dragstång/stödhjul, eller stödbenen baktill på vagnen.
Om någon husvagn gick sönder vet jag ej, men troligen skedde det någon gång.
Ett övergångsställe placerades mitt i en kurva, och en refug med stensättning och stolpar byggdes mitt i vägen.
Vad snöröjningen tyckte om det lämpar sig inte i ord här.
Sedan tog det inte lång tid innan första olyckan skedde där.
En mopedist körde rätt ut framför en bil, på övergångsstället.
Nu är övergångsstället borta, och inga fler olyckor har skett. Vilket inte hade skett tidigare heller.
Inne i närmsta staden byggdes ett antal vägbulor på en mindre genomfartsled för att sänka en redan låg hastighet.
För personbilar betydde bulorna ingenting p.g.a dess utformning, men för bussarna...
Det tog inte lång tid innan busschaufförer klagade på ryggproblem efter att ha kört över bulorna X-antal gånger om dagen.
Idag är bulorna kraftigt minskade i storlek/höjd.
30km/h begränsningar gödslas det med i städer, och utanför införs 50km/h begränsningar här och var.
Orsaken till 50km/h begränsning tog ett tag att klara ut då ingen boende längs sträckan klagat på hastighetsproblem de senaset 30 åren.
Det visade sig att kommunen dragit in skolskjutsarna för barnen längs sträckan för att spara pengar.
Och då ansågs 70km/h vara för hög hastighet.
Så en sträcka på 1,5mil ute på landsbygden, med relativt få hus, är begränsad till 50km/h för att kommunen värderar en skitsumma i sparade pengar högre än barns liv.
Hur många håller 50km/h där tror ni?
Och vad får en så ologisk hastighetssättning för konsekvenser för övrig hastighetssättning?
Bryter man mot en hastighet, kan man väl bryta mot fler...
Vägarbetsplatser, de skyltas med sänkt hastighet dygnet runt trots att ingen arbetar där.
Ok ifall vägen har hinder, men att sänka hastigheten på en väg där ingen arbetare finns, och där inga hinder finns över huvud taget.
Det sänker respekten för hastighetssänkningar där det verkligen är befogat med en sänkning.
Så att folk misstror åtgärder i trafiken, det är inte så svårt att förstå.
Även om vi alla har olika ppfattningar, och misstro/upplever lite olika.
911RS skrev:Anledningen till att mycket misstro finns till de åtgärder som skall säkra vägarna för oskyddade trafikanter, är väl att de ofta är ologiska.g00ey skrev:Jag är väl införstådd med att jag personligen inte riskerar att åka fast på grund av dessa mätstationer, men jag vill absolut inte bidra till en statistik som ger stöd åt ytterligare trafikkontrollåtgärder (såsom plåtsnutar och fartkontroller med laserpistol) genom att köra för fort över dessa.Det beror på att de är intresserade av om det gå mycket tung trafik på vägen också. När det gäller trafikhöjande åtgärder så tycker jag att det är tillåtet att ta till många sådana här åtgärder för att skydda dina och min barn det är synd att du inte tycker det.
Man behöver inte särskilt hög precision för att avgöra om en bilist överskrider en given hastighetsgräns. Dessutom kan avvikelser enkelt trollas bort med hjälp av hypotestester och väntevärdesutjämningar samt olika korrelationsberäkningar.
Desto större precision krävs om man vill bestämma axelavstånd för att avgöra fordonstyp och klarar dessa mätstationer inte det och inte är avsedda för att mäta hastigheten så förstår jag inte varför i allsin dar man lägger ut två kablar över vägen när man gott och väl klarar sig med en kabel.
Det skall bli intressant att se vägverket lägga ut farthinder på raka 90 vägar
Varför ska alla misstro allt arbete som läggs ned på vägarna för att höja säkerheten.
Om vi alla tog vårt ansvar från början och visade att vi kunde anpassa vår hastighet till väderleksförhållanden, var vi körde och i vad vi körde då skulle det här inte vara nödvändigt. Men nu är vi så dumma att vi inte kan det utan vi fortsätter att köra för fort vid skolor och där barn leker och det innebär att det dör ett antal barn i onödan varje år på grund av det.
Observera att jag inte skrev något om alkoholen också.
Det görs nog väldigt sällan en konsekvensutredning innan dessa åtgärder placeras ut.
I mina trakter placerades en vägbula ut nere vid campingen för att sänka farten där.
Vad ingen tänkte på var att bulan var så hög att många husvagnar fastnade på den med dragstång/stödhjul, eller stödbenen baktill på vagnen.
Om någon husvagn gick sönder vet jag ej, men troligen skedde det någon gång.
Ett övergångsställe placerades mitt i en kurva, och en refug med stensättning och stolpar byggdes mitt i vägen.
Vad snöröjningen tyckte om det lämpar sig inte i ord här.
Sedan tog det inte lång tid innan första olyckan skedde där.
En mopedist körde rätt ut framför en bil, på övergångsstället.
Nu är övergångsstället borta, och inga fler olyckor har skett. Vilket inte hade skett tidigare heller.
Inne i närmsta staden byggdes ett antal vägbulor på en mindre genomfartsled för att sänka en redan låg hastighet.
För personbilar betydde bulorna ingenting p.g.a dess utformning, men för bussarna...
Det tog inte lång tid innan busschaufförer klagade på ryggproblem efter att ha kört över bulorna X-antal gånger om dagen.
Idag är bulorna kraftigt minskade i storlek/höjd.
30km/h begränsningar gödslas det med i städer, och utanför införs 50km/h begränsningar här och var.
Orsaken till 50km/h begränsning tog ett tag att klara ut då ingen boende längs sträckan klagat på hastighetsproblem de senaset 30 åren.
Det visade sig att kommunen dragit in skolskjutsarna för barnen längs sträckan för att spara pengar.
Och då ansågs 70km/h vara för hög hastighet.
Så en sträcka på 1,5mil ute på landsbygden, med relativt få hus, är begränsad till 50km/h för att kommunen värderar en skitsumma i sparade pengar högre än barns liv.
Hur många håller 50km/h där tror ni?
Och vad får en så ologisk hastighetssättning för konsekvenser för övrig hastighetssättning?
Bryter man mot en hastighet, kan man väl bryta mot fler...
Vägarbetsplatser, de skyltas med sänkt hastighet dygnet runt trots att ingen arbetar där.
Ok ifall vägen har hinder, men att sänka hastigheten på en väg där ingen arbetare finns, och där inga hinder finns över huvud taget.
Det sänker respekten för hastighetssänkningar där det verkligen är befogat med en sänkning.
Så att folk misstror åtgärder i trafiken, det är inte så svårt att förstå.
Även om vi alla har olika ppfattningar, och misstro/upplever lite olika.
Volvo 240 Etanol edition