...

Moderator: Moderatorer

av Boden
Intressant diskussion. Jag tycker inte att lastbilar på vägarna är ett problem, de göra vad de kan för att underlätta. Däremot är det fruktansvärt irriterande att köra lastbil i stan eftersom bilister sällan visar hänsyn utan bara tränger sig och ska fram till varje pris. Det tar inte så lång tid att bromsa in och hålla åt sidan så att lastbilen kan komma fram i korsningen. Dessutom flyter trafiken på bättre då. Ni som inte har kört lastbil själva borde få pröva detta, då skulle ni bli förstående.

På jobbet har vi ekipage som väger ca 100 ton och då slickas inga vägkanter, det är bromitt som gäller (med varningsbil)

Sen så finns det dåliga trafikanter av alla sorter. Jag tycker inte att vissa är bättre än andra.
av S60AWD2.5T
De sämsta yrkeschaufförerna i min stad är busschaufförerna dock inte alla.
De snackar mobil istället för att blinka de vet inte vad en högerregel är samt att de tror att de kör spårvagn dvs de varken ger tecken eller blinkar.

Förr var en yrkeschaufför en vägens riddare men inte nu.
Hur många gånger är jag nöjd med taxi-chaufförens sätt att
transportera mig?....inte ofta.
av jonker70
intressant forum detta !
Jag är för det 1:a Ingen yrkes chaufför ,men jag rullar c:a 7000 mil om året på vägarna till och från olika arbplatser ,så.

Jag tycker att Många yrkeschaufförer (lastbil ) visar hänsyn,sen förstår man ju om de vill Laddaaaaaa i uppförsbacke,
t.om vår skåp bil renault trafic disel
behöver man "planera" körningen ,så det så !
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nu skäller jag inte på yrkeschaffisar rakt av, men i måndags såg jag en som kanske ska tänka över sin attityd i trafiken:

På E20 norr om Alingsås, 90-väg som går ner till 70 ibland. Tjejen körde, hon har haft körkortet indraget nyss så hastighetsbegränsningarna följs noggrant.
Går ner till 70 enligt skyltarna på ett ställe med avtagsväg på ett krön, plus fartkamera. Då får vi grillen på en lastbil tätt mot bakrutan, och ett brölande horn så innertaket nästan fladdrade.

Fortsätter tätt efter ut på en 90-raka, mötande trafik så han kom inte om där. Lite längre fram får vi sakta ner när en hästtransport svänger ut framför. Krön, högerkurva och heldraget så köra om är inte att tänka på -trodde vi.
Lastbilen går ut och kör om både oss och hästtransporten, och hänger på hornet hela vägen.

Lite längre fram har vi kommit förbi hästtransporten och ligger bakom lastbilen igen. Då kör han om en traktor, rakt över spärrområden och smiter in precis innan en refug.

På 2 mil körde han om tre fordon och tjänade inte en meter jämfört med oss som låg lagligt och körde om där det passade.
Suck...
av D40
75ton knappast!!
Stannade du och vägde???
Det finns väl rötägg i alla branscher
Men dra alla över en kam bara gör det.
Användarvisningsbild
av VS60
Jag är yrkeschaufför kör bil och släpp båda 24, och 25,25 m.
Kan skriva en hel del.
Ibland undrar man vart fick han/hon körkort eller hur mycket fick dem betala för det.

Skriver några små exemplar.

1. Varför folk kan inte trycka ordentlig på gaspedalen när dem kör ut på motorväg?
De måste ligga i samma hastighet 80 km/h i acceleration fil, och sen tvärbromsa när den är slut, kan de inte trycka på gaspedalen och komma ut på motorväg eller sänka farten och komma ut bakom mig? När filen till vänster ledig, jag för det mesta flyttar på mig för underlätta för andra bilister att köra ut på motorväg, men den är ju inte alltid ledig.

I körkort boken står det klart och tydlig att tyngre fordon behöver mera plats vid svängar och ibland vid dessa pyttesmå rondeller som man bygger överallt men inte många som fattar det, utan tränger sig fram.

2. Man kör och ligger 80 km/h plötslig bilen som kör om mig läger sig i samma fil som jag kör, med några centimeter i marginalen och det inte allt. Bakom ratten sitter kvinna 30 – 40 + med barn i bilen och pratar i mobilen, det ligger snö på vägen, och då ligger hon framför mig i 60 – 70 – 75 km/h på 90 väg i några kilometer . Så småningom kommer vi fram till kraftig uppförsbacke, då byter jag till vänster fil och trycker på gaspedalen för att inte fastna i backe. Vad gör hon? Ja trycker på pedalen med. Men frågan är varför köra om mig och liga i så lågt hastighet? Man kan ju köra bakom…

Sen alla lastzon område det är ju inte p-plats, varför folk kan inte respektera det???

Det finns massa att skriva men jag orkar inte, och ni som sitter och gnäller på yrkesförare tänk det är inte alltid lätt som det ser ut. Man försöker alltid göra det bästa men inte alltid lyckas med det… Det är ju inte precis personbil man kör, det kan tar tid att komma upp till fart beroende på hur tyngd man lastad, lite mera plats än vänligt…

Det är inte lätt att förstå yrkesförare, jag blir irriterad ibland på buss – chaufförer, vid flera tillfälle blev jag omkörd av stora turistbussar, på väg 70 mellan Enköping – Sala, och där är vägen inte så bred. Vad tänker de på, som kör minst 20- 30 pers?
På taxi bilar när de kör om mig på högra sida.

Dem blir säkert irriterade i sitt tur på mig.

Om vi alla, som färdas på anmäla väg, skulle vissa hänsyn till varandra, skulle vi slippa diskutera om detta ämne. Men så längre alla skiter i alla, kommer det inte att bli första och sista diskussion.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
Man kan juh exempelvis tilägga alla taxi & budbilar som tar den snabbaste filen och trycker sig in i den filen de egentligen skall i alldeles försent och ofta i spärrområdet där det givetvis är kö långt tillbaka.
Inte det körsätt som får en att bli gladare i morgonköerna direkt :evil:

Större truckarna förstår jag att de har svårt med tanke på ex. körfältsbyten vid tingstadtunneln och alla skall byta filer, dagligen blir en bilist tryckt innanför ett släp när marginalerna blir snäva. I just det fallet så grundar sig problemet på en helt värdelös trafiksituation och jag vet inte hur många gånger jag önskat att de bygger ut järnvägen istället... :)

Men det finns givetvis en del sköna truckers med, som rejsar på rejält med sina tomma dragbilar och ger familjekombin en tuff match :wink:

Jag köpt hem Mcase-säkringar för at[…]

V70 XC 2.4 bra motor?

Motorn i sig är helt ok. Om det är en br[…]

En bekant hade en hel del parkslide vid sitt torp[…]

Säkra bakluckan vid frakt?

I sådana fall brukar jag kroka på sl&a[…]