...

Moderator: Moderatorer

#1034471
Mwi skrev:Hilmer stannade inte den mötande bilen när du körde i diket? Den bilisten borde ju ha sett allt :(
Nej då, han körde glatt vidare...


Edit: Nä nu ljög jag, han stannade faktiskt till nu när jag tänker efter, men det var ju inte mycket han kunde hjälpa mig med ändå så jag skickade iväg honom!
#1034784
Jag skulle vända runt en gång på en gata i utkanten av stan. Gatan kantades av en betongmur och jag kände egentligen innerst inne på mig att det är tveksamt om det går utan att backa och ta omtag. Ändå skulle jag nödvändigtvis "klara" det utan att backa vilket innebar att jag körde emot muren och fördärvade ett dimljus och spräckte frontspoilern. Det fanns inget stressande moment i form av någon trafik eller något annat på vägen och jag var varken då eller nu rädd för att backa så detta var en totalt onödig påkörning som jag ju dessutom kände på mig innan. Jag var ju något förbannad på mig själv efteråt kan jag säga.
#1038969
Kan skratta åt eländet idag, men...

Det här var 2008, och hade nyss köpt mig en mörkgrön 945 LTT -96. Chippad, 0,8 bar och 3" JT, riktigt kul bil att köra!
Dessutom helt rostfri och utan skavanker, vilket kändes fantastiskt då jag bara ägt rostiga lik innan.

Det var sommar och cruising i stan, och givetvis så fick det bli en sväng och visa upp nya pärlan för polare och annat folk. :)
Stereon på hög volym och humöret på topp när jag backade ner från min breda uppfart så som jag gjort hundratals gånger tidigare. I ögonvrån ser jag plötsligt i högerspegeln hur brevlådan bara försvinner!
Minns att jag tyckte det var lite underligt (hjärnsläpp) att den bara kunde försvinna och fortsatte glad i hågen att backa. Ända tills jag passerade brevlådan, eller rättare sagt dess demolerade järnstolpe som var allt som fanns kvar. :oops:

Enorm och centimeterdjup reva i plåten från bakljuset ända till skärmkanten blev resultatet samt massvis med skrapmärken i lacken. :-)-)
Åkte in på cruisingen ändå, men parkerade väldigt långt bort...
Fattar än idag inte hur fan jag lyckades pricka brevlådjäveln! Har aldrig varit ens i närheten av den varken förr eller senare.

Sen vet jag inte om det här möjligtvis var snäppet dummare... Våren 2012, hade precis köpt en 244 GL -87 för alldeles för mycket pengar med tanke på hur rostig och sliten bilen var.
Inte minst så var kopplingen sliten.
Såpass sliten att det bara var motorvarvtalet och inte hastigheten som ökade om man gasade på lite för hårt.

Av någon anledning så fick jag då för mig att parkera om vår 1.300 kg tunga KABE-vagn i trädgården, med hjälp av denna 244 som trots allt hade dragkrok till skillnad mot sambons Ford Ficus.
Antagligen är något galet på vagnen för påskjutsbromsen går i direkt då man backar. Detta visade sig inte vara helt optimalt med en slirande koppling.
Hjärnsläpp deluxe igen, för nu skulle vagnjäveln backas på plats och så var det bara!!! Slutade med att det bolmade rök och luktade bränd lamell i hela kvarteret! Husvagnen rubbades inte en meter och jag fick helt enkelt ge upp efter att ha djävlats med detta en bra stund.

Dagen efter kom nästa hjärnsläpp när jag stressad satte mig i samma bil för att åka till jobbet.
Och just det ja. Nu slirade kopplingen i princip hela tiden.
Höll knappt på att ta mig upp i 80 km/h p.g.a. att det slirade så mycket men tänkte att nu får det antigen bära eller brista, jag var redan sen!
Och det gick faktiskt jättebra, ända tills jag kom till en backe där bilen började tappa farten hur mycket jag än gasade samtidigt som den där bekanta lukten återkom och rök började sippra upp runt växelspaken...
Och som om det inte var nog hann en timmerbil ikapp och nosade mig i ändan. Pinsamt.

Hade motorn på nära varvstopp i ett desperat försök att få upp farten, men plötsligt så bar det inte längre utan brast med ett brak och all drivning försvann samtidigt som kopplingspedalen kändes väldigt mysko. :wink:
Var bara på med varningsblinkers och styra åt sidan så lastbilen iallafall kom om. Vart ganska sen till jobbet den dan... :roll:

Skänkte bort bilen till en polare där den stod vid vägkanten, och han fick iallafall sig ett gott skatt sen när skiten revs. :-)))))
Den lamellen hade lätt gått några mil till va?
IMG_2284.JPG
IMG_2284.JPG (246.23 KiB) Visad 1041 gånger
V70 2008 bakluckan låser ej

Kabelstammen går i mitten, tror dom tidigare[…]

Irriterande ojämn blinkers

Nja, det gör de ju, det är bara en fr&ar[…]

Finns även vägar i Storbritannien dä[…]

OJ det där såg ju mindre bra ut :D ha[…]