...

Moderator: Moderatorer

av Daniel73
joel80 skrev:
Daniel73 skrev:
joel80 skrev:Kap2 paragraf3 tillåter ju även alla fordon som "bara" har varningsblikers att använda dem i alla situationer som beskrivs i Kap1 paragraf1.. Och i "liknande fall" vilket man kan tolka väldigt luddigt om man vill. Att använda varningsblinkers för att varna för vilt eller köslut eller annan fara ser jag inte som något som egentligen bryter mot lagen.... Att dom används som "park everywhere lights" är däremot väldigt frustrerande...
Problemet är att det inte är du som tolkar, polisen och ev tingsrätt står för tolkandet.

Som privatperson blir det bara paragraf 2 & 4 som går att använda.
Enda gången det får blinka när bilen rullar är bogsering.

1. i väghållningsarbete eller liknande arbete,
2. vid bärgning och transport av bärgat fordon,
3. i samband med fordonskontroll eller motsvarande,
4. vid olycksplats eller motsvarande,
5. när fordonsbredden inklusive utrustning eller redskap överstiger 300
centimeter,

Att använda dom vid otillåten parkering styrker uppsåtet att ställa sig dumt och är tacksamma att lappa.
Att använda vid otillåten parkering är väldigt dumt och där håller jag med... men för att varna i trafiken för t.ex vilt eller annat ser jag går under punkt 4, speciellt med tillägget du hoppade över: "7. i andra med 1–6 jämförliga fall."

Att polisen ens skulle reagera eller tolka det annorlunda i ett sånt fall ser jag som extremt osannolikt, min och polisens tolkning om det är olagligt eller inte att använda varningsblink för att varna om saker i trafiken är nog rätt lika. Eller tror du man skulle bli stoppad och lagförd för att man sätter på varningsblinkersen för att varna bakomvarande när man kör förbi vilt på sidan av eller på vägen?

Fulparkeringar pratar jag alltså inte om, utan om att varna för farliga saker i trafiken.
Att du ser en älg på en åker brevid vägen kvalificerar inte till paragraf 4.

Olyksplats är der det hänt en olycka och inte där det kanske eventuellt händer en olycka.

Det var inte länge sedan jag såg en bil som körde med varningsblinkers i tät dimma och blixthalka, pllisbilen som låg mellan oss stoppade den.
Sedan vet jag ju inte vad som hände sen.

Fast frågan här var mer "när får man använda varningsblinkers" och inte "när åker jag dit för att ha använt varningsblinkers fel?"
Användarvisningsbild
av joel80
Jag anser att man med både min och polis tolkning får använda den för att varna om plötsliga faror.. T.ex köslut, olyckor och vilt vid vägen. Att "varna" för dimma eller något sånt som inte är "plötsligt" ser jag inte som att det skulle gå att tolka in i lagen nej.
av HVTH
llesrof skrev: En snabb höger- och vänsterblink funkar ju inte nu längre när jag har sådan där komfortblinkers som ger tre blink nör jag duttar till spaken.
Funkar fint på alla volvomodeller med komfortblinkers. En blink åt andra hållet avbryter den pågående blinksekvensen, osäker om den blinkar tre gånger på vänsterblinken om man bara gör höger-vänster, men höger-vänster-höger eller tvärtom fungerar fint med ett blink på varje.
Användarvisningsbild
av Magnus-B
Vissa bilar aktiverar varningsblinker vid tvärnit .
Gör Volvo det?
av HVTH
Magnus-B skrev:Vissa bilar aktiverar varningsblinker vid tvärnit .
Gör Volvo det?
Ja, alla nya och vissa äldre.

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg […]

Tomgång och vevhusventilation

@Erik Å , Tempmätaren fungerar och t[…]

Internet I bilen

Ursäkta min ovetskap men är det standar[…]

På de som jag konstaterat ha läkande ve[…]