Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av poker
Hej alla

Jag har haft min annons ute på min väldigt fina v70 med summum paket, automat, xenonljus etc etc...
Många besökare har kikat på min annons, 1300 bara idag så ok, nån jä**** borde ju ringa?

Sen ringer det en kille från serbien boendes i handen i Stockholm så hans svenska är väl så där.
Han VILL köpa min bil och jag ska hålla den åt han tills nästa vecka då jag kollat priser
Men saken är den att han bor i Stockholm och jag i Kiruna så flyga är väl ok men att köra den 130 mil vill eller kan han inte.
Så att skicka den med en slags biltransport går väl, kostar några tusingar mm,
Men här kommer problemet.
Även om han betalar en deposition och betalar in hela beloppet kommer jag ju till frågan om ägarebytet.
Han kan ju få papprerna efter betalning men om han inte genomför bytet och skickar in pappret är det liksom rökt.
P-böter och andra suspekta affärer kan ju bilen bli inblandad i.
Hur ser man till att han till 100% skriver under och att den postas?

Vad har ni för egna erfarenheter av sådana här saker?
Så fort man känner sig minsta lilla osäker och det känns konstigt i magen så är det en stor chans att det är så..
Det gäller troligen rätt mycket pengar, så om du inte känner det säkert skulle jag nog säga att du ska stå över.

Ett annat alternativ är ju att gå in på en bilfirma och fråga om dom vill förmedla köpet.. alltså om det finns nån landsomfattande firma i närheten som mot en peng (som du och köparen kanske delar på? Du får säkerhet och han får bil levererad.) kan transportera ner bilen och sköta affären.

Men du förlorar nog rätt många tusenlappar på det.. om det ens är möjligt.
av Andis
Ska du skicka den så tipsar jag om Norlens Transporter.
Har varit absolut billigast.

Vad det gäller ägarbytet skulle jag försöka kolla att han verkligen är den han säger sig vara.

Sen om han promt inte vill komma upp eller du inte känner för att köra ner den själv efter att full betalning är inne på ditt konto.

Be honom skicka en namn teckning försök se till att den ser ut så på ägarbytes pappret skicka in och skicka ner bilen när du ser att bytet gått igenom.

Visst kanske inte helt korrekt men han får ju bilen skriven på sig borde han vara nöjd med och du vet att du fått dina pengar samt ägarbyte har gått igenom och bilen är skickad och inga mer strul.

Men tyvärr låter det lite skumt. Har varit med om liknade och det brukar tyvärr vara så att dessa köpare kommer på att man ska skicka bilen innan full betalning är betald.

Var försiktig.

Med vänlig hälsning,
Andis
Har inga personliga erfarenheter av det du skriver om. Men om jag var i dina kläder så skulle jag inte sälja bilen på det sättet. Det vore verkligen att be om problem.

Jag har bekanta som har strulat med ägarbytet vid bilförsäljning, och allt skit man då kan råka ut för vill och kan du vara utan. Det är ditt ansvar som säljare att se till att ägarbytet går rätt till, se till att köparen står framför dig, legitimerad, när denne skriver på papperen.

Kan köparen tänka sig att flyga upp men inte köra hem? Inte ditt problem. Sälj bilen till någon annan.
I mitt huvud skriker det bara bluff, du blir lurad osv. Hur bra det än låter och inget som kan gå fel så skulle jag aldrig i livet gå med på detta. Är han intresserad av din bil kommer han och hämtar den. Resa 100 mil är väl inget, det är ju standard vid bilköp typ, bor i luleå så jag har många hundra mil på bilköparkontot.

Nu vet jag inte hur länge du haft den på annons och hur många/få som hört av sig, men tänkt inte "det här är min chans att bli av med den". Iofs det blir du ju men du kanske inte får betalt. Och innan du fattat vad som hänt är den isärskruvad i europa nånstans.

MEN...detta kan ju vara en schysst snubbe också, som bara inte vill åka så långt, det har jag ingen aning om. Men alla min varningsklockor ringer, speciellt efter allt man läst om...
Faller på sin egen orimlighet om det inte är en väldigt unik bil.

Han kan åka och titta på 500st V70 i i Stockholm utan problem men väljer att be dig skicka en bil från Kiruna?
Du måste äga en väldigt speciell bil om han är beredd att köpa en osedd bil 130mil hemifrån när det dräller av dom här.
Pengar på plats är det som gäller för bilar och ägarbytet görs med appen "mina fordon" så kan köparen inte trixa med falskt namn och annat skit.
Svara honom "ägarbytet skrivs på efter full betalning finns på mitt konto" och hör sedan om han är fortsatt intresserad. Det brukar de inte vara om de försöker göra ett handpenningsbedrägeri, dvs att betala en mindre summa, få dig skriva på ägarbytet och sedan "betala resten efteråt". Istället sticker de med bilen.

Det är ganska ovanligt med totala blåsningar via telefon, man brukar försöka via mail istället eftersom man då hinner med många fler. Det talar för att detta "kan" vara seriöst ändå.
Mina appar, hur fungerar det?
Jag vet ju att man måste scanna denna QR-kod (fyrkant) och på så sätt göra bytet
Men hur kontrollerar man legitimation?
Jag kan köra ner bilen mot kostnad han står för bensin+flyg.
Sen bör man ju också träffas på ett Cafe mm för undvika problem om något sådant finns.
Ett sätt är ju att han betalar in 20000 kr och resten vid ankomst INNAN ägarbytet görs.
När pengarna bevisligen finns på mitt konto är det ju den inga problem.

Det är nog mig veterligen det enda säkra sättet att göra detta på.

Jag kan kolla det med han men faktum är att han ringer med ett nummer som finns registrerat är ju bra men det behöver inte betyda att han är 100% ärlig.

Var med om att sälja min PT Cruiser och snubben ville hämta bilen men betala om en vecka :)
vilket idiot.
luktar lång väg, utbudet i Stockholm är tusen gånger bättre och han väljer att köpa en bil i Kiruna där det fins en handfull, nä.
Hade din bil varit av det unika slaget och het på marknaden hade den varit såld redan.
av PTV
Lösningen är enkel beroende på hur pass mycket du vill bli lurad.

Säker affär : Skicka ingen bil om köparen inte vill komma och titta på bilen utan att ha fått betalt för den först samt ägarebyte påskrivet.

Osäker affär : Skicka iväg bilen med alla ägarehandlingar i fint plastfodral utan att ha fått betalt för fordonet.

Du har blivit utsatt för samma förfarande som många bilskojare försöker med.Ett annat som många mot all förvåning gått på är att köparen påstås handla bil till bekant som är väldigt intresserad av bilen men för att affären ska gå smidigt så har hämtaren av bilen velat ha ägarehandlingarna med sig för att ägarebytet ska gå så snabbt som möjligt.Gissa om dumhuvudet till säljare har fått se sin bil mer.Icke sa nicke. :D
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]