Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av SEpaket
Jag har funderat på att, eventuellt om det bär sig, investera lite pengar enligt Mark Twains princip då "land inte längre tillverkas". Finns det någon som vet något om skog här?

Tanken är att köpa sig en liten dunge, får man väl kalla det, på cirka 10 hektar. Såvitt jag förstår så kan man inte sälja jakträtten på en sån liten plätt (och jakträtten ger någon tusenlapp per år), stämmer det? Samt att man antingen måste avverka själv (vilket jag inte kan) eller ställa in sig på mycket blygsam avkastning.

Sedan har jag funderat på detta med vindkraft. Har hört att man kan få uppåt 150 000 per år i arrende för ett simpelt kraftverk. På 10 hektar borde man väl kunna få in ett par stycken i alla fall? Har nämligen hittat en markplätt med bara röjningsskog som alltså inte kommer vara så speciellt lönsam den närmaste tiden.

Alternativt, kan man stycka av en skogsfastighet till villatomter? 10 hektar ger i alla fall enkelt 20-25 villatomter, som i aktuellt område skulle värderas till cirka 500 000 kronor stycket, minst.

Vad är lämpligaste investeringen?
av LarsBd
Hittar du en fastighet på 10 hektar så men oftast består en skogsfastighet av betydligt större arealer och det brukar inte gå att bilda en ny skogsfastighet på så lite som 10 hektar.
Vindkraftverk slängs inte ut där det finns plats utan i första hand där det blåser ordentligt och kommunen brukar ha åsikter om var det är lämpligt med tomter.
av SEpaket
LarsBd skrev:Hittar du en fastighet på 10 hektar så men oftast består en skogsfastighet av betydligt större arealer och det brukar inte gå att bilda en ny skogsfastighet på så lite som 10 hektar.
Vindkraftverk slängs inte ut där det finns plats utan i första hand där det blåser ordentligt och kommunen brukar ha åsikter om var det är lämpligt med tomter.
Jag bor på Västkusten, vi har ont om skog. Så därför blir det mindre skogsfastigheter. Nu har jag konkret två olika på runt 10 hektar som ligger i närområdet och är till salu. Är det lätt att stycka av villatomter på en så liten plätt?

Som sagt var, jag bor på Västkusten, närmre bestämt Bohuslän. Här blåser det rejält.
av SEpaket
Fonder och aktier köper jag aldrig mer. Robothandeln har helt fördärvat aktiemarknaden och fonderna har så dålig avkastning att det är lönsammare med räntekonto.

Det är alltså omöjligt att stycka av villatomter från en skogsfastighet? Och vindkraft är helt åt helsike också?
av llesrof
SEpaket skrev:Fonder och aktier köper jag aldrig mer. Robothandeln har helt fördärvat aktiemarknaden och fonderna har så dålig avkastning att det är lönsammare med räntekonto.

Det är alltså omöjligt att stycka av villatomter från en skogsfastighet? Och vindkraft är helt åt helsike också?
Först och främst måste du ju veta om några vill bygga villor på tomterna. Och om de är villiga att betala det pris du begär för marken. Jag bor en tre mil utanför Jönköping och där får man ingen halvmiljon för en skogstomt. Sedan måste det vara okej med kommunen att det byggs villor där.

När det gäller vindkraft så byggs inte dessa vindsnurror på slumpmässigt utvalda platser. Det är bra att det blåser på platsen men sedan måste man ta hänsyn till grannarna. Det var något företag som planerade tre vindsnurror ute vid farsans sommarstuga. Ett fick de stryka eftersom grannarna överklagade. Det två andra har det getts bygglov till.

Vill du och har råd att chansa så är det ju bara till att satsa, men det är inte så enkelt och riskerna är större än chanserna.
av Malmstroem
Avverkningskostnaden torde du inte behöva oroa dig för. Vid slutavverkning är det i princip lika billigt att ta in maskiner som att göra det själv.

Du har alltid jakträtten på den mark du äger. Sedan kan du arrendera ut den eller jaga själv. 10 ha är i mitt tycke för lite mark för att jaga aktivt på -- jaktlagen säger att du bara får skjuta det marken ger, vilket ger en väldigt liten försvarbar avskjutning. Däremot borde du relativt enkelt kunna arrendera ut marken till de som jagar på marken som gränsar till din mark. I alla fall så länge du har ett rimligt pris på arrendet.

Det är kommunen som styr om du kan omvandla din mark till en massa tomter. I attraktiva områden så finns det ofta begränsningar i detaljplanen som gör det mycket svårt att göra det -- det anses att de grönområden som finns ska få finnas kvar.

Ligger marken ute i "obygden" så är det oftast enkelt att slå ut en tomt -- men då brukar efterfrågan på tomter också vara låg, vilket gör att det inte nödvändigtvis blir en bra affär.

Vindkraft är jag inte kompetent att svara på, men det kan vara ett alternativ om marken passar för vindkraft. Dels ska det blåsa, och så ska det finnas någonstans att göra av strömmen -- dvs det måste finnas lämpliga högspänningsledningar i närheten (och sedan ska det gå att få tillstånd).
av Lövet
En god vän till mig är VD på ett vindkraftsbolag. Rent principiellt så ringer inte du dem och frågar om de vill bygga en vindkraftverk på din tomt utan de ringer dig. De har nämligen stenkoll på exakt vilka lägen som är lämpliga att bygga på och kraven de ställer är stenhårda. Om marken är till salu på den öppna marknaden och den varit lämplig att bygga vindkraft på hade den redan varit såld till ett bolag.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]