Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
#743436
Hörde nyligen någon som sa att bilar från Göteborg/Västkusten var mer svårsålda p.g.a. mer rost.
Har aldrig hört det tidigare. Förr snackades det ju om att "Norrlandsbilar" hade mindre rost (innan saltet ockuperade Norra delarna av Sverige), men har som sagt aldrig hört detta om Västkustbilar. Den jag hörde det av var en Göteborgare.

Någon annan som hört detta? Finns det någon sanning i det? Eller är det mer goa gubbar i Göteborg som oroar sig i onödan?
#743497
Kan bara intyga. Vår villa ligger några hundra meter från havet (gbg) och västergaveln fick vi byta panel på när vi flyttade till huset. Förmodligen behöver vi tvätta/måla denna gavel dubbelt så ofta för att den skall hålla. Och ja det händer, speciellt under hösten, att när man kommer ut till bilen som man tror är nytvättad så ligger det ett saltlager på den.
#747209
Oavsett rosten så kanske man ska akta sig för Gbg-bilar p.g.a. "gatornas" kondition, kan inte vara bra för framvagn etc.
Var en sväng i Gbg igår, tyckte det var riktigt illa. Är trängselskatten egentligen en cover up för att få färre mänskor att klaga på hur det ser ut? Längesen jag var i Stockholm så vet inte om det är speciellt dåligt i Gbg.
Användarvisningsbild
av Funk
#747245
Gatorna ÄR illa i Gbg just nu, eftersom vi haft en särdeles lång och kall vinter. Men ge det ett par veckor så reparationerna kommer igång så..

/Thomas
#747247
Det är enorm skillnad på bilar som rullar 10 år på västkusten och bilar som rullar 10år i t.ex. stockholm. Speciellt på ställen där folk oftast inte tvättar sina bilar, t.ex. under huven.

/Martin
#747264
Nja, jag vet inte. Jag har ändå bott på Västkusten i hela mitt liv och på mina bilar har jag inte märkt någon skillnad. Min 850 har rostat väldigt lite i förhållande till andra och den har rullat utmed E6an norr eller söderut sedan snart 20 år. Men som sagt var, har ju bott här i hela mitt liv, så jag kan ju inte direkt jämföra.

Visst, vägarna här nere är oerhört dåliga på sina ställen och det skall vi vara glada för. Varenda gång som man reparerar en väg i den här förbannade regionen så sänker man samtidigt hastigheten. Skulle inte förvåna mig om 70-sträckan genom tunneln blev 50-sträcka på sikt. Än sämre är trafikplaneringen, man kan tro att Kurt Olsson varit framme och satt upp skyltarna, hittar man inte i stan är det stört omöjligt att veta vilken fil man skall ligga i. Och så är all infrastruktur som finns idag en produkt av beslut under 60-talet. Vi har alltså en infrastruktur byggd för 60-talets trafikmönster i en stad norr om millennieskiftet. Det enda större som hänt är Götatuneln och den tackar vi för, men korsvägen och liknande byggen skulle ju knappast vara tänkbara att bygga nya idag.
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]