Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Skummade igenom en lokaltidning och blev högst förvånad. Att polisman på plats bestämmer vad som är vinterväglag eller inte det hade jag klart för mej men att temperatur under +5 grader är vinterväglag enligt lagens mening under gällande vinterdäcksperiod? Det hade jag ingen susning om. Måste se om det går att få verifierat.

*Fem personer kom åkande i en personbil utan vinterdäck i vinterhalkan. Vid Luxorrondellen tog det stopp. Bilen stötte samman mot en mindre buss, som trafikerar servicelinjen i Motala. Som tur var ledde sammanstötningen inte till några personskador. Bilen och bussen fick plåtskador. Enligt lag ska man ha vinterdäck från och med den 1 december om det är vinterväglag. Som vinterväglag räknas temperaturer under plus fem grader. Det blev sålunda även böter som påföljd för privatbilisten. Olyckan inträffade vid 14.20-tiden på lördagseftermiddagen. *
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Det var något nytt? Jag trodde som du att det är upp till den lokala polismyndigheten att avgöra, och de brukar väl definiera det som när det är snö, is eller frost på vägen.
Den där +5-gränsen skulle ju iofs kunna baseras på att sommardäck i allmänhet mest börjar liknar hårdplast då.
av llesrof
Det skulle vara intressant att veta varifrån tidningen fått detta. Vad har de för källa mer än vad någon sagt i fikarummet?
Användarvisningsbild
av joel80
Låter som en typiskt myt som man efter en googling endast hittar på forum och liknande, men där det på myndigheters hemsidor inte står något om. Vissa skriver att man bör sätta på vinterdäck när det är kallare än +5 då sommardäcken inte är anpassade för kallare temperaturer. (Hårdnar). Kan vara så att den reportern som skrivit det läst för mycket på forum eller missuppfattat en uppmaning som en lag.

t.ex trafikverket skriver så här:
Vinterväglag anses råda när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen.
Det är Polisen som avgör om det råder vinterväglag på platsen.

http://www.transportstyrelsen.se/Vag/Fo ... interdack/

Inte heller polisen skriver något om +5 grader:
http://www.polisen.se/Gavleborg/Aktuell ... interdack/
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
+5 är väl en vedertagen gräns då det kan uppstå temperaturvariation som medför is eller frost på vägen.

//David
av llesrof
Nybbe_gefle skrev:+5 är väl en vedertagen gräns då det kan uppstå temperaturvariation som medför is eller frost på vägen.

//David
Enligt..?
av umekille
Vinterdäck är obligatoriskt från 1-dec.
Obs. Alla lagar i Svensk Lagbok är så skrivna
att det går utfärda böter för var och en av dem.
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
llesrof skrev:Enligt..?

Enligt en hel massa "folk". Däckbransch, polis på fältet mm.

//David
Användarvisningsbild
av erikn
umekille skrev:Vinterdäck är obligatoriskt från 1-dec.
Nej, bara om det är vinterväglag. Polis bestämmer som skrivits ovan.
av umekille
Okey den lagen är lite moddig alltså... :wink:

Lathund för vinterdäck
Vinterdäck krävs
1 december–31 mars om det är vinterväglag.
Mönsterdjupet ska vara minst 3 millimeter för personbilar och lätta fordon, för tunga fordon ska mösterdjupet vara minst 5 millimeter.

Dubbdäck får användas
1 oktober–15 april, men även under annan tid om det är eller befaras bli vinterväglag.

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag:

Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]