- lör 01 jul 2006, 17:34
#49831
Satt och fikade när telefonen ringde, det var en kompis som sa att jag skulle rycka brandsläckaren och komma fort som attan. Vet inte om han antog att jag skulle hinna fram innan bilen var övertänd.
När jag kom dit så var branden redan släckt och det luktade bara väldigt bränt så jag fick istället börja undersöka vad som orsakat branden och vad som var skadat, det visade sig att det var en kabelbrand som inte fått allt för stora propotioner tack vare att han var tillräckligt snabb med att rycka en avbitare och klippa av trådarna från pluspolen på batteriet.
Ändå så har han nog ett antal arbetsdagar att lägga ner på att byta ut allt skadat.
Efter att ha plockat ner inredningen i fram så upptäcktes felet. Han hade skaffat en ny stereo som skulle kopplas in men då audis elsystem verkar vara lite si och så så matades det fram för svag ström i det ordinarie kablaget.
Han hade ingen lust att koppla dra fram ny el själv så han lät en av killarna på verkstaden där han jobbar och som även tidigare har jobbat åt mds fixa det. Killen hade till att börja med bara tagit ström direkt från batteriet utan att sätta en säkring efter vägen, sen hade han dessutom på väg till stereon lindat sladdarna runt rattstången. Så varje gång ratten har vridits så har sladdarna nötts sönder mer och mer och nu blev det kortis.
Så tänk för allt i världen på att säkra så nära batteriet som möjligt, även om stereon har en säkring i sig då det är i fel ände.
/Anders
När jag kom dit så var branden redan släckt och det luktade bara väldigt bränt så jag fick istället börja undersöka vad som orsakat branden och vad som var skadat, det visade sig att det var en kabelbrand som inte fått allt för stora propotioner tack vare att han var tillräckligt snabb med att rycka en avbitare och klippa av trådarna från pluspolen på batteriet.
Ändå så har han nog ett antal arbetsdagar att lägga ner på att byta ut allt skadat.
Efter att ha plockat ner inredningen i fram så upptäcktes felet. Han hade skaffat en ny stereo som skulle kopplas in men då audis elsystem verkar vara lite si och så så matades det fram för svag ström i det ordinarie kablaget.
Han hade ingen lust att koppla dra fram ny el själv så han lät en av killarna på verkstaden där han jobbar och som även tidigare har jobbat åt mds fixa det. Killen hade till att börja med bara tagit ström direkt från batteriet utan att sätta en säkring efter vägen, sen hade han dessutom på väg till stereon lindat sladdarna runt rattstången. Så varje gång ratten har vridits så har sladdarna nötts sönder mer och mer och nu blev det kortis.
Så tänk för allt i världen på att säkra så nära batteriet som möjligt, även om stereon har en säkring i sig då det är i fel ände.
/Anders