Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av df55
Har länge funderat på hur jag som bäst kan dra ner kostnaden för bilen och kom fram till att en hel del kan sparas bara genom att välja rätt verkstad och rätt delar till bilen. Så jag bestämde mig med en polare att ta tag i det hela och utveckla en sida där man enkelt kan se hos vilken verkstad jag kan få bilen fixad billigast, så att fattiga studenter som jag själv har råd att ha bilen kvar. Ett litet studentprojekt med andra ord.

Nu till frågan. Vi skulle båda vilja ha lite feedback på sidan. Vad tycker ni? Användbart eller inte? Saker som inte stämmer? Vi vet att billigast inte alltid är bäst och därför har vi även ett forum inbyggt där man kan lämna omdömen om verkstäder. Självfallet har vi en massa idéer på vidareutveckling av sidan också, men först vill vi se om folk vill använda den. Vi vill helt enkelt att det ska vara lättare för oss konsumenter att hitta rätt i denna verkstadsdjungel.

Och en länk till sidan: http://www.bilservicepriser.se
av *pettson*
Jag vill inte grusa, men det lär bli rätt omöjligt i mina ögon, det är för mycket variabler i verkligheten att få ned på papper om det ska bli rättvisande.

I en jämförelse mellan två verkstäder måste EXAKT samma saker bytas till att börja med. Nåt som oftast däremot inte sker alls. Jobbet ska också utföras exakt likadant, annars är jämförelsen helt utan verklighetsanknytning så att säga.

Exempel.
Volvo anger kamremsbytespris inkl en rem och i vissa fall inkl spännare.
T.ex autoexpertens kedja får inte byta endast rem. Där ska rem, löprulle/ar och spännrulle alltid bytas av garantiskäl.
I en jämförelse är autoexpertens kedjor dyrare, om man nu inte tar med i beräkningarna att det ingår mera delar som byts och därför blir dyrare både i tid och material. Kan tyckas onödigt om man inte tänker på att det ska hålla 12000 mil eller mera.
Bland annat volvos ide är däremot att händer det nåt låt säga 400 mil från rembytet, då får kunden betala hela kalaset igen.
Men det är ju billigare för ögonblicket.
Två helt olika sätt att se ett jobb helt enkelt. Ett långsiktigt och ett kortsiktigt. Hur jämför man?

Andra småsaker som kan nämnas, en del verkstäder byter bromsbelägg torrt, andra verkstäder byter dom och lägger glidpasta samt motionerar oken. Vem har gjort ett bra jobb för pengarna? Nåt som visar sej om nåt halvår. Nåt man inte berättar vid förfrågning i kundtjänst och nåt kunden inte vet. Men nåt som i högsta grad påverkar årskostnaden för kunden i slutändan.

Vad jag vill säga är att en summa pengar för ett jobb på pappret berättar absolut ingenting förräns man vet exakt vad det innehåller i praktiken, så att man vet kvalitetsnivån man fått för pengarna.
Men jag önskar er lycka till för det är nåt som behövs så sanningsenligt som möjligt.
av df55
Tackar för feedbacken!

Vi har tänkt på hur man ska göra för att exakt samma repration/service ska jämföras. Jag tycker inte att det är något problem så länge man kollar på reparationer. När det står kamremsbyte, så är det endast ett kamremsbyte vi har räknat med. Visste faktiskt inte att Autoexperten inte tillåter endast ett kamremsbyte, det var bra att du påpekade det. För att göra det ännu mer rättvist så har vi skrivit ut arbetskostnaden för reparationen i en kolumn och sedan (än så länge endast för Volvo) skrivit ut kostnad för delar i kolumnen bredvid hos (än så länge) två större reservdelsbutiker. Då kan man i alla fall jämföra arbeten som bör vara utförda på samma sätt med exakt samma delar.

Det blir däremot ganska mycket svårare att jämföra en och samma service mellan olika verkstäder, då det finns väldigt många punkter som ska gås igenom och att vissa struntar i att byta ut vissa delar, medan andra gör det. Vi kommer att skriva tydligt att man som konsument bör vara uppmärksam på detta och fråga vad som ingår i servicen.

Att jämföra priser bland bilverkstäder kommer aldrig bli lika exakt som att jämföra priset på en kamera av en specifik modell bland olika butiker. Det är helt enkelt fysiskt omöjligt, men vi ska jobba på att göra det så rättvist att jämföra som möjligt.
av df55
Vi har tagit de vanligaste motoralternativen till att börja med. Tanken är att det ska ständigt läggas till fler modeller och motoralternativ. Det är ett enormt arbete, men det kommer :)
Användarvisningsbild
av crumpets
Ambitiöst! Men hur får ni den mängden data? Bygger det på att alla verkstäderna tar sig tid att svara på alla de olika åtgärderna för alla olika märken och motorer?

Får ni det hyffsat väluppdaterat kan det nog bli en hit. Jag tyckte det var väldigt smidigt. Är bara lite tveksam till hur ni ska hålla databasen fräsch.
av df55
Jo, det är en enormt arbete och en massa data som ska gås igenom. Verkstäderna har inte varit särskilt sammarbetsvilliga, så vi har fått lägga ner en massa tid på den delen också...

Jag tror inte att prisändringar sker så ofta och när det väl sker så är det inte någon större skillnad, men datan kommer att uppdateras några gånger om året är det tänkt.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jag lekte med tanken på en liknande site för några år sen men kom fram till att i brist på "öppna" prislistor på åtminstone de vanligaste jobben så skulle arbetsinsatsen för att hålla siten aktuell bli alldeles för betungande. Jag tycker för egen del att det där med öppna prislistor som gör det lätt för konsumenten vore något för konsumentverket och MRF att ta upp. Det skulle också göra det smidigare att sätta upp en sån site som vi avhandlar i denna tråd.

Mvh GK
av df55
Jo, administrationsdelen är verkligen ett jobb som tar en massa tid, men det ska vi kunna lösa på något sätt :)

Håller helt med föregående att det bästa vore om Konsumentverket eller MRF kom med en sådan tjänst, men det kommer nog dessvärre aldrig hända. Även om vår tjänst är i sin linda, så är detta ett steg i rätt riktning, att upplysa oss konsumenter och minska manipulationen av priser.

Vi vore väldigt tacksamma på fler kommentarer och synpunkter om tjänsten och sidan, detta för att kunna göra den ännu bättre och något som alla skulle kunna använda innan ett verkstadsbesök.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]