Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
Har skaffat lite terapimekande nämligen Rex Marathon 1939. Sk lättviktare. Har googlat men inte hittat uppgifter om den. Antal tillverkade, årsmodeller och liknande. Finns kanske någon kännare här?

Bild
av Amarace
Är du säker på att den heter Rex Marathon?

Jag är inte helt hemma på dom, men Maraton var ju en tillverkare (iaf senare) och Rex var en tillverkare, så det låter så mysko att Rex skulle ha haft en modell som hette så. Enda jag vet om var Rex Villiers, men den där motorn ser inte ut som en Villiers, dom brukade ha magneten på höger sida. Vad har du för motor på den?
av umekille
raketsport.com deras forum kan du fråga på...bli medlem.
Användarvisningsbild
av Kloge
Helt rätt! Förra ägaren sa att det var en Rex men på ramen står det Marathon. ABJ Benson Malmö

Hittade en bild på nätet

http://image.annonsborsen.se/raw/893000/893012_1.jpg

Och på tanken på den står det Moto- Marathon.
Motorn är en Sachs och bilden på den renoverade hojen har växelspaken på tanken men på min är det
ett handtag på styret istället
av Amarace
Men Dåså, problemet löst :) Du har en Marathon då.

Marathon var en extern ihopsättare nästan, köpte delar från annan tillverkare och satte ihop själv och satte sitt eget märke på den. Och det brukade vara Monark som dom satte ihop under eget namn. Så kolla efter Monark lättviktare också.

Snabbkollade, och din förlaga är nog en Monark MC55 fast med Sachs istället för ILO.
Användarvisningsbild
av Kloge
Tack för alla svar! Då har det ljusnat. Men det måste vara ett ovanligt märke. Svalan och Örnen mm har jag hört talas om men inte Marathon
av Amarace
Marathon (Maraton senare) var nog kanske mer ovanligt innan mopparna började tillverkas, men när Mopparna kom tror jag nästan Maraton var vanligast av dom som sattes ihop av andra, Maraton köptes väl upp av Monark har jag för mig, Maraton som märke levde iaf in på 70-talet. Troligen fanns nåt samarbete mellan JB och Monark eftersom Monark hade JB motorer på en del av sina motorcyklar.
Det är då vanligaste märket jag stött på av dom här externt ihopsatta, kanske beror på var det såldes. (vad gäller Moppar som jag är mycket mer insatt i)

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]