Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kloge
Dags för ny uppvärmning! Värmepump vill jag ha men vilken sorts? Berg/jord/luftvatten? Har en tomt som nog skulle räcka till 400m slang men min topmt ligger uppe på en liten kulle så jorden är kanske för torr? Dessutom gott om sten.
Bergvärme funkar men kostar destu mer. Kan en borra störa en grävd vattenbrunn?
Så tillsist luft/vatten. Billigats att installera.Vad kan man få ut av en sådan?
Kollat på nätet och Nibe Split verkar vara bra. Alla värmepumpar borde vara varvtalsstyrda så att man inte har antingen en för stor eller för liten pump,eller?

Vad har ni för tips?
Användarvisningsbild
av igelkottar
Som Malmstroem skriver så kan de ge dig bra svar, men rent spontant så
eftersom du bor i Skåne så hade jag allt valt Lyft/Vatten, de är så bra idag.

Själv så har jag grävt 400m slang i trädgården (lerjord) för 10 år sedan
och det funkar kanonbra. Under alla år så har det bara gått åt 43 Timmar med extra stöd av El.

Idag hade jag valt Luft/Vatten men det fanns inte så bra då vi bytte system.
Användarvisningsbild
av Kloge
Jag är mycket inne på vpforum. I klass med detta forum!

Ja luft/vatten verkar ändå vara bra,inte så ofta det är så kallt här nere dessutom så har vi kamin som "spets".

Ingen här som har en sådan?
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag har en CTC Ecoel 12 luftvärmepump (Vatten) kopplad till pannan. Jag är otrolig nöjd med denna.
Har kopplat till en varmvattenberedare som spets om det behövs. Fungerar perfekt. Kostade hälften av bergvärmen.

Går som en klocka. Kan verkligen rekommenderas.
Användarvisningsbild
av Guligan
Jag har också en CTC EcoEl med pump. Funkar finfint och har minskat årets totala elförbrukning från 20 000 KWh till 13 000 KWh. Ett problem nu så här års är isbildning under aggregatet. Hur löser man detta utan att behöva springa med baljor stup i kvarten?
Användarvisningsbild
av camaro69
Guligan skrev: Ett problem nu så här års är isbildning under aggregatet. Hur löser man detta utan att behöva springa med baljor stup i kvarten?
Ser inte problemet. :wink: Pumpen står bakom garaget. :lol:

Kan du inte koppla ett rör till dagvattnet?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har frånluftsvärmepump (vattenburen värme) från Nibe och är nöjd på alla plan utom ett, den hörs en del i hela huset... Vid nybygge så är det kalas, men krångligare på ett gammalt hus då ventilationen troliegn behövs byggas om. Bergvärme kan vara att föredra, men borrningen kan åtminstone tillfälligt ställa till det med brunnsvattnet om du har otur, trots det har mina föräldrar goda erfarenheter och tystare anläggning än vad jag har.

/Thomas
av Larzan
Har en gammal frånluftsvärmepump, Elektrostandard (numera IVT) och vattenburetsystem.
Bor på ca 120kvm i två plan, 3-glas fönster ifrån Traryd och ca 11000kw/h år.

Fyra personer, Snålar inte speciellt med el.
Diskmaskinen går i princip varje dags.
Tvättmaskinen varannan.
Kyl och frys är original från -87. Husqvarna Grand Menu.

Är väldigt nöjd med elförbrukningen.

Rätt sparsam med duschvattnet dock, det har gjort susen på både vattenfakturan och elfakturan.

Dock...
Kyl och frys ska bytas ut så snart de lägger av.
Har börjat ta offerter på ny frånluftsvärmepump och det lutar åt en IVT 490.
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]