Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av monarped
nån som vet nån statistik på vad en dosa snus kostade från 80 talet o framåt
Användarvisningsbild
av stooges
År 2006 kostade en dosa snus 24:40 kr.
1950 kostade dosan 58 öre. Det motsvarar
9:26 kr i 2006 års priser. Snuset
har således blivit två och en halv gång
dyrare.
En dosa snus 1950 2006
Löpande priser 0:58 24:40
2006 års priser 9:26 24:40
Ja, snuset har aldrig varit dyrare än vad
det var 2005, 24:53 kr. Tjugofem år
tidigare (1980) var däremot snuset som
allra billigast; en dosa kostade då 7:67

Idag vet jag faktiskt inte vad snus kostar men gissar på 50 lappen?

Tur man slutade i tid.(men fan ibland blir man sugen) :P
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Jo snus har blivit snus-kigt dyrt :) men det är så förbaskat gott. :mrgreen:

Mvh GK
av *pettson*
Tycker priser är lite intressant. För acceptansen på priser beror på vad vi ska köpa.

Gäller det tobak i nån form eller alkohol så köps ofta det billigaste om det är två platser med samma märke man söker, även om det kräver en liten omväg, vinsten behöver inte vara jättestor, bara man köpt billigt och inte blir lurad på pengar på andra stället. Ibland förekommer smuggel, men det spelar också ofta mindre roll, bara det iallafall ser ut som erkända märken. Billigt och *bra* brukar bli dom ord man använder. Ser det rätt ut och smakar någorlunda rätt till *rätt* pris, så spelar det ingen roll vart det kommer ifrån.

Gäller det mat så går man till den affär man tycker är fräsch och trevlig och några kronor hit eller dit spelar lite mindre roll för dom flesta, trots att det ofta är stor skillnad på vissa varor mellan olika ställen på samma märken, vilket i en hel matvagn gör en hel del pengar.

Gäller det kläder handlar man ofta dyrt, det är kvalitet. När det blir rea av nåt slag som t.ex julrea blir det två läger. Då handlar en del inte alls, med tanken att det är bara skräpet som inte sålts innan jul. Andra handlar just på rean för att inte känna sej blåsta på pengar för märkessaker. Ingen vet dock om de är bra saker, eller om dom faktiskt ens är äkta varken före eller efter jul. Det ser äkta ut och då är det äkta och därmed värt stora pengar som man sparat på.

Gäller det bensin så är vi beredda att åka det där eller dom där, kvarteren extra för att spara 7öre litern eller kanske hela 16 öre? Som i sin tur på en tank på 73 liter gör strax under 12 kronor av dom där drygt 1050 spännen en knölfull tank kostar.

Gäller det reservdelar så spelar det ingen roll om nån säljer sakerna billigare under samma märke, eller mycket billigare till och med, då åker många till en inkörd storhandlare, även om det är omvägar, ofta med det högsta priset, så att man får erkänt bra saker. Allt som är under priset som är i dyraste butiken räknas som falska varor eller defekta varor eller skräpvaror, hursomhelst sånt man inte kan lita på i kvalitet eller hållbarhet.

Ja vi svenskar är lite roliga.. ;-//
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Då är jag nog osvensk för jag handlar mitt snus i vår kvartersbutik och åker mycket sällan till stormarknad om det inte är så att jag får vägarna förbi, Biltema och ICA Maxi ligger vid samma parkering. :) . Jag åker inga omvägar till billiga mackar och jag hatar folksamlingar så reor är uteslutet. För övrigt värderar jag min tid så allt utanför normala rutter är slöseri med tid som kan användas bättre, t.ex. på bilarna. :-)-)

Men å andra sidan är jag nog rätt tråkig. :wink:

Mvh GK
av Alcan
En dosa ettan lös gick på 58:- på pressbyrån för ett par dagar sen. Helt sjukt!
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Man får lida för sina laster.......suck. :cry: ....Men å andra sidan, det kunde varit värre 8)

Mvh GK
Smäller höger fram

Det är väl inte så att bromoket sl[…]

Bränslefilter saknas 2,4i

Yes, dom första 15k milen köper jag det,[…]

Brainys V60

Det är ett Volvo original och jag köpte […]

Byta kondensor själv?

De brukar sitta i ordningen kondensor, laddluftkyl[…]