Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Hej på er!

Jag har ägt en massa olika fordon under årens lopp, och jag aldrig upplevt det jag nu ska beskriva.

Jag har en gammal snöslunga "Ariens ST504" årsmodell 1978, jag har bytt olja på den nu till säsongen, jag använde semisyntetisk Pennzoil 10-40, visserligen står det i användarhandboken att jag ska använda olja med viskositet 5-30, men då jag inte hade någon sådan olja hemma vid tillfället för bytet fyllde jag i den olja (semisyntetisk Pennzoil 10-40) jag hade tillhanda. Jag har bytt olja på slungan några gånger tidigare, men jag kommer inte ihåg vilken typ (märke och viskositet) jag använde då, och jag har alltid bytt innan såsongen, så motorn har alltid fungerat med den oljan jag bytt till.
Men nu när jag provade att starta slungan så nöp den???
Jag kollade om jag eventuellt hade slagit i för mycket olja, men nej då, det var som det skulle, jag kollade även om det hade hänt något annat mekaniskt som kunde få den att nypa plötsligt, men allt annat mekaniskt var i sin ordning.
Jag provade att starta den en gång till, men den nöp igen, och jag har inte provat att starta den igen efter andra gången.
Visserligen är maskinen åldersstigen, men den fungerade klanderfritt innan jag ställde in den för säsongen, men efter bytet till ny olja, ja då nyper den ?:-/ vad tror ni, kan den nya oljan ha ställt till det i slungans gamla motor?????
av *pettson*
Precisera *nyper* ?
Om oljan är inblandad så lagren skurit så missar du inte det vid andra starten, det rasslar nåt makalöst innan du stänger av och lär gå rejält konstigt vid andra starten. Och någon tredje start brukar det aldrig bli då. Vore konstigt om det hände så fort med en olja som är så nära den önskade i viskositet.
Däremot kan nåt hänt i cylinderloppet under tiden den stått stilla. Läge att dra runt den för hand, kanske läge att plocka av toppen.
Det är inte ovanligt att kolvringarna rostar fast i cylindrarna när dom får stå utan att vara konserverade. Sen när första starten sker för säsongen så spricker kolvringarna eftersom dom kärvar och repar upp cylindern så tar det stopp.
Alltid läge att få in mycket olja innan man ställer den för säsongen och sen dra runt den en hel del innan man startar.
Särskilt med många år på nacken.
Hej!
Absolut inte ett lagerras, det vet jag hur det låter. Och motorn lät alltså inte konstigt under den korta tid som den var igång, ja förutom då på "slutet" innan den började att gå ner i varv för att sedan tvärstanna.
Den tidsperiod som förflöt ner motorn gick ner i varv, för att sedan tvärstanna, skulle jag uppskatta till 3 till 5 sekunder.
När den tvärstannade var det som om den "värmenöp", och som sagt det lät inget från lager som vid ett lagerras. Och det går att dra runt motorn, det är även komp i motorn, och det låter heller inte konstigt från motorn när jag drar runt den på startsnöret.
Jag upplevde inte heller att det var tyngre att dra runt motorn vid första starten, alltså inget ovanligt.
Jahaja!
Nu har jag lyft toppen och cylindern på slungan, det var ingen vacker syn :-O) kolven hade i stort sett "smält sönder" på halva sidan, dessutom hade detta orsakat djupa repor i loppet.
Vad som orsakat skadorna vet jag inte, men det gjorde inte särskilt mycket då jag ropade in slungan på auktion för några år sedan för 300:-
Ny slunga är beställd :D
Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]

Finns ju inget att spola på en manuell l&ari[…]

Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]