Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Vad behövs för att exempelvis köra ett till och frånslag via en iPhone?

Exempel på användning.
Tända/släcka ljus ifrån ett hus i Stockholm och ett annat hus.
Sätta på värmen i husvagnen i fjällen under resans gång dit.

Sedan vore det kul att kunna läsa av någon form av rumstemperaturmätare.

* Hittar inte artikeln, men läste för ett tag sedan om en "snubbe" som kunde se om något drog ström-t.ex. en kaffebryggare, i vilket rum, om fönstren var stängda, dörrar låsta, larm på, temperatur ökning/sänkning, "larm" om inbrott, värmepump m.m. Men hittar inte dit.
Nu vill jag inte i denna stund, då ekonomin inte tillåter och kunskapen inte finns heller, men vill ju absolut lära mig möjligheten att styra ifrån en iPhone-applikation.

Applikationen kanske finns redan? Men vad är det för "moduler" som behövs? Gsm enheter`...gammal laptop som server eller vad..
Har själv en Ontech GSM 9020, mest bara som leksak, haft den för att hålla lite koll på värmen i bilen
sommartid bland annat.
Men den är enkel och lättfattad att sätta upp och kan ju styras från valfri telefon (även tonval),
om man nu inte absolut måste ha en app att styra från...
Om man har tillgång till internet och fast ström så är en dator att föredra.
På min win 2k3 server, kör jag webbsida och loggar temperatur och lite andra grejer via 1-wire och BM http://www.beyondmeasure.se/, och så har jag byggt en adapter så att jag kan styra trådlösa nexa fjärrströmbrytare (finns också att köpa heter tellstick), en webbkamera. och detta presenteras i en webb app Demo
SA4AQS skrev:Om man har tillgång till internet och fast ström så är en dator att föredra.
Ja, för datorer krånglar ju aldriiiiiig och startar alltid upp helt perfekt efter strömavbrott. :wink:

Och vem har Internet 24/7 i en husvagn man besöker några gånger om året? :roll:
Volvo V50 "Mr White"

Ja med den adra knoppen så, ja :)

På kylvätsketermometern ser man inte ba[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Om du tror att del är spridar fel, prova d&ar[…]

Felkod B5

Länken leder till en tråd starta[…]