Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rirojej
Hej.

Nu e det 2 år sen jag klara uppkörning så jag får permanent körkort om 1 timme :) men vad jag undrar är, kommer det ett nytt eller det gammla ska funka i 8 år till?
Användarvisningsbild
av Brainy
Du menar att du slipper prövotiden? höjdes inte den till fem år för något år sedan?

I vilket fall, nej du får inte något nytt, däremot så syns det på baksidan av ditt om det har gått ut, längst ner inom den rektangulära rutan så står det i ditt fall då 100.(20060505) på mitt står det dessutom +01.06 vilke då är att jag behöver glasögon. Men är datumet inom parentesen dagens datum och inte tre år framöver så har du ju garanterat bara 2år och tiden har gått ut.

/Anders
Användarvisningsbild
av Rirojej
japp det står 100.(20060505)+01.06 (har med glasögon), dem ändra väl prövotiden 2005? så det har blivit permanent nu då :)
av anp
Brainded skrev:Du menar att du slipper prövotiden? höjdes inte den till fem år för något år sedan?

I vilket fall, nej du får inte något nytt, däremot så syns det på baksidan av ditt om det har gått ut, längst ner inom den rektangulära rutan så står det i ditt fall då 100.(20060505) på mitt står det dessutom +01.06 vilke då är att jag behöver glasögon. Men är datumet inom parentesen dagens datum och inte tre år framöver så har du ju garanterat bara 2år och tiden har gått ut.

/Anders
Prövotiden är väl 2 år fortfarande?

Edit:
http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx

"För nyblivna körkortstagare utfärdas körkortet med en tvåårig prövotid. Prövotiden anges på körkortet med en sifferkod (100). Det innebär att om ditt körkort återkallas under prövotiden, oavsett hur lång spärrtiden är, måste nytt kunskapsprov och körprov utföras innan du får ett nytt körkort."

Finns väl ingen anledning att ändra den?
För övrigt så är väl prövotid en ganska onödig företeelse.
Skillnaden mellan att förlora körkortet under prövotid respektive efter prövotidens slut, är väl att du måste ta om körkortet ifall du förlorar det under prövotiden.

Så det är ju varken lättare eller svårare att förlora körkortet med eller utan prövotid...
av Teemu
tog mitt kort hösten 2004 och min prövotid går ut nu till hösten, så det var 2 år då i alla fall.
av anp
Brainded skrev:Anp: det stämmer att det inte är svårare, däremot att man måste ta om det även om förseelsen är någorlunda ringa.

/Anders
Vilket nog är ganska bra då det gäller många unga förare.

Många har förvånandsvärt usla kunskaper om dels trafikregler och körkunskap då de får körkort.

Jag blev påkörd av en tjej för några år sedan, som precis klarat uppkörningen ( samma dag som krocken ) Och hon visste inte vad högerregeln var eller hur den tillämpades.
Användarvisningsbild
av G-kraft
anp skrev:
Brainded skrev:Anp: det stämmer att det inte är svårare, däremot att man måste ta om det även om förseelsen är någorlunda ringa.

/Anders
Vilket nog är ganska bra då det gäller många unga förare.

Många har förvånandsvärt usla kunskaper om dels trafikregler och körkunskap då de får körkort.

Jag blev påkörd av en tjej för några år sedan, som precis klarat uppkörningen ( samma dag som krocken ) Och hon visste inte vad högerregeln var eller hur den tillämpades.
Var det en snygg tjej !?! hehe skämt bara....hoppas du inte skada dig allvarligt...men prövotiden är 2 år !!
av haxpet
Va idiotiskt, inte veta vad högerregeln är för något, det är ju den mest fundamentala regeln i hela systemet.

Jag tillämpar ju alltid höger regeln i korsningar som jag inte känner till. Om jag inte kan vara 100% säker på att bilen som kommer från höger har väjningsplikt så iaktar jag större försiktighet.

Den extra försiktigheten brukar ju ibland störa bakomvarande bilister som vet vad som gäller i den korsningen, dom tycker det är irriterande när man saktar in. Men hellre det än att måsta ta felet på sej vid en smäll.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Högerregel är lite lustigt, den finns inte här i Vårgårda. Det är bara lite oskrivna lagar vilka gator som är "huvudled men utan skylt" Om man skulle stanna enligt högerregeln får man bara massa konstiga blickar...

Om man åker 2 mil söderut, till Alingsås, så är det stenhårt med högerregeln. Då får man som haxpet säger inte ens sakta in.
Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]

Men tyvärr har jag av någon konstig a[…]

Med tändningen på borde du ha konstant[…]

Man får skita uti busken då. :-)