Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Danneman skrev:Hur mäter hastighetskamerona farten?
Är det med laser eller radar ?
Och isåfall, borde inte en laservarnare varna vid dessa skåp ?
Jag har hört att dom mäter med radar, men vet inte
jag vet därimot att det finns varningsutrustning att köpa.
Användarvisningsbild
av A80TD
Har hört att det är med radar och att hastigheten mäts när man är 75 m ifrån stolpen. En radar/laservarnare ska kunna varna eftersom hastighetskameran går kontinuerligt (förutsatt att den är laddad).
av Knasen
Lite OT: En annan fråga hur fort kan man köra utan att "skåpet" hinner med att läsa av hastigheten? har hört en hastighet på ca 270 kilometer i timmen, utan att skåpet hinner mäta hastigheten
Användarvisningsbild
av Brainy
A80TD skrev:Har hört att det är med radar och att hastigheten mäts när man är 75 m ifrån stolpen. En radar/laservarnare ska kunna varna eftersom hastighetskameran går kontinuerligt (förutsatt att den är laddad).
hmm jag har hört att den tar fotot 15meter ifrån :???:
Användarvisningsbild
av A80TD
Brainded skrev:
A80TD skrev:Har hört att det är med radar och att hastigheten mäts när man är 75 m ifrån stolpen. En radar/laservarnare ska kunna varna eftersom hastighetskameran går kontinuerligt (förutsatt att den är laddad).
hmm jag har hört att den tar fotot 15meter ifrån :???:
Det kan nog stämma. På fotona ser man att bilarna måste vara ganska nära. Men själva hastighetsmätningen ska tydligen ske vid 75 m. Sedan beräknar väl kameraskåpet om ett foto ska tas, samt hur länge det tar tills bilen är i fokus.
av guldfisk
kameraskåpen mäter med dopplerradarteknik, fotot tas 13-15 meter från kameran och mätningen börjar ca 150 - 200 m från kameraskåpet
Användarvisningsbild
av Brainy
guldfisk skrev:kameraskåpen mäter med dopplerradarteknik, fotot tas 13-15 meter från kameran och mätningen börjar ca 150 - 200 m från kameraskåpet
Så om jag bromsat in till laglig hastighet när det är minst, låt säga, 20meter kvar så smäller den ändå av ett foto?

/Anders
Användarvisningsbild
av Sparkz
Knasen skrev:Lite OT: En annan fråga hur fort kan man köra utan att "skåpet" hinner med att läsa av hastigheten? har hört en hastighet på ca 270 kilometer i timmen, utan att skåpet hinner mäta hastigheten
Top Gear testade det en gång, hade avsnittet på datorn men jag har slängt det nu. Det var ett tag sen jag såg det men jag vill minnas att det krävdes en McLaren eller nåt sånt för att klara det. Och till och med då var det på gränsen...
av Knasen
kameraskåpen mäter med dopplerradarteknik, fotot tas 13-15 meter från kameran och mätningen börjar ca 150 - 200 m från kameraskåpet
När avslutas mätningen?
Packbox kamaxel

Är de samma packbox på avgas och insug […]

Ny Kartuppdatering

Mottager alla tips frân kunniga personer. Ib[…]

Tror du inte din bil klarar en tvärnit fr&ari[…]

AdBlue i slutröret är aldrig bra. Den sp[…]