Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av mickemicke
Hej Alla Volvoägare
Vet inte om jag postar i rätt kategori, säg till annars? Relaterar ju till garage...

Jag vill nämligen bygga ett garage och gillar att mecka lite. Har bott i lägenhet fram tills för någon månad sedan bara och från början har vi bestämt oss för att bygga garage. Någon som har några konkreta tips om hur jag går tillväga. Tacksam för hjälp hur man går tillväga, vad kostar ett garage ungefär? Storlek - vi behöver plats för två bilar (varav en volvo givetvis :D *). Vad är bra storlek - undrar om praktiska tips. Vi ska ju förbereda bygglov och allt så vet inte riktigt hur stort man behöver. Vår detaljplan ger oss inga begränsningar mig veterligen.

Vad tycker ni?
Användarvisningsbild
av Asak
Det enda jag kan säga ang. kostnaden är att du kan räkna med att en firma tar 1500:- för garageplattan , 1000:- om du gjuter själv.
Taket kan du räkna med priset för takplåten x 3.
av Lövet
1500kr, per kvadrat då eller?

De kostnadsuppskattningar jag har hört angående tvåbilsgarage om man inte gör någonting själv är att det hamnar kring 150 tusen.
http://www.byggahus.se/forum/smahus-gar ... arage.html
http://www.zatzy.com/fragor-svar/208765 ... arage.html
Användarvisningsbild
av wendtan
Ett dubbelgarage med lämplig plats kring bilarna skall inte vara under 75 kvadratmeter. 1500 kr/kvadratmeter är ett riktpris för GRUNDEN på en villa. På ett garage beroende på vad du vill ha i grunden bör du kunna komma nedåt 1000 kr/kvadratmeter.
Användarvisningsbild
av wendtan
Fortsättningsvis skulle jag rekomendera att bygga i sten för att få ett så underhållsfritt garage så möjligt. Leca är ett mångsidigt material och exempelvis isoblock är lecablock med en cellplast kärna. Dvs du slipper isolera väggarna vidare när du murat upp ytterväggarna. Du skriver dock inte hur du tänkte värma upp garaget vilket isig blir styrande för hur det skall dimensioneras i vägg och tak.
av *pettson*
Min verkstad har kostat mej drygt 200.000sek just nu i byggmaterial (elmaterial, virke, skruv, spackel,färg, isolering osv..) endast. Det är inte riktigt klart ännu trots allt, men på god väg dit.
Då fanns huvudbyggnaden på platta redan att utgå ifrån. Byggvärdet på kallstallet som det var i grunden (120kvadrat) var satt till byggkostnaden 320.000 år 2003. Det gör för nuvarande alltså 520.000sek i byggkostnad för det jag har som det står idag.
av mickemicke
Tack alla för Era svar. Då har jag uppfattning om hur mycket jag ska budgetera och massa annat bra.

Till Moderator - ledsen för att jag lade i fel kategori (men som jag ser det syns den fortfarande i Garage - ska jag flytta den?) .

Snabbt svar på en fråga jag fick.

Uppvärmning:
Eftersom jag vill kunna vara där på vintern utan höga elkostnader och jag dessutom har planerat för bergvärme tänkte jag ha golvvärme även i garaget. Kanske lite overkill men så får det bli.

Nu ska jag ut och leta efter bra leverantörer. Skriver tillbaka här hur det gick.

Tack igen.
Användarvisningsbild
av Asak
andreas_lofgren skrev:1500kr, per kvadrat då eller?
Helt rätt , glömde att skriva att det var per kvadrat :oops:
Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Två lambdasonder på 65k / 26år, […]

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem. Al[…]