Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av 2444ever
Hej, en lite annorlunda fråga kanske...
Har aldrig beställt från utlandet (utanför EU) med internet. Det sätts ju ett värde på paketet, om detta inte "friseras" eller vad man säger, hur mycket är det i tull då?
Och vad händer? Säg att det står att värdet är 2000:- försenas paketet då, och man får lösa ut det någonstans, eller vad händer?

Frågan är alltså inte vad man skall ange för värde, utan vad som händer om korrekt värde anges.
av 2444ever
just ja, min andra fråga var ju hur mycket tullen är på, någon som har koll? länk?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Har för mig att UPS skötte allt med tullen då jag beställde lite prylar från andra sidan pölen, billigt blev det inte iallafall...
Användarvisningsbild
av Ticken
Sen är det ju tyvärr inte så svart & vitt att man alltid/aldrig behöver betala tull. Detta är i gråzonen.
Har köpt en massa xenonkit från kina för nått halvår sen. Två beställningar kom igenom, på det tredje fick jag pröjsa till Dhl som levererade..

/Ticken
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Värdet av försändelsen (dvs priset du betalat) + fraktkostnaden läggs ihop & ovanpå detta läggs ca 35%.
Om det inte är angivet pris på försändelsen eller om vår älskade svenska Tull misstänker att priset är nerskrivet... så uppskattar de ett värde.... alternativt att de först ber dig skicka/maila kopia på inköpskvittot .
av llesrof
Om man kan få säljaren att skriva ned värdet så skrivs även försäkringsvärdet ned. Det blir kanske inte så kul om det man köpt för 500 dollar är nedskrivet till 50 dollar bara för att man ville spara några hundringar. Seriösa företag skriver heller inte medveten felaktiga uppgifter i posthandlingar då det är ett federalt brott. Det betraktas alltså som ett brott som berör hela landet och inte bara den delstad som paketet skickas från.
av 2444ever
Ville inte få det nedskrivet @llesrof, men ditt inlägg är bra att läsa om man skulle känna sig frestad nån gång :)
Bättre att sova gott.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]