Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Ja vi har stött och blött igenom tiden det här med pirat är lågpris med dålig kvalitet från lågprisländer och orginal är hög kvalitet osv.
Bra saker är gjorda i Europa och crap i Kina. Det är iallafall väldigt mångas inställning. Och alla VET att orginal är dyra fabrikat med fina Europeiska fabriker i ryggen.
Så jag tänkte att en bild säger mer än tusen ord. För MEJ var inte det här nån nyhet..

Bild
av matzen10
Jag har skrivit det förr; När jag köpte en spolarvätskepump till S60:n så var:
1. Delen tillverkad i Kina.
2. Kartongen gjord i Spanien.
3. Märkningen på pumpen "Ford Motor Company".

Det är en interkontinental värld vi lever i :mrgreen:

M V H
--_> Matz
Man får förutsätta att för de delar som kallas originaldelar har uppsatts noggranna tillverkningsspecifikationer samt att förhoppningsvis den löpande kvalitetskontrollen fungerar. När det gäller s.k. eftermarknadsdelar eller om man så vill piratdelar så kanske man inte följer ursprungliga specar lika noggrant och spar in på kvalitetskontroller. Det finns säkert eftermarknads som är minst lika bra eller kanske ibland bättre än original men man får förutsätta att det som kallas original håller en jämnare kvalitet.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av vetten
Frågan är väl. Är detta bättre gjort och en bättre del än kineserna kan??? Om vi nu ska gämföra delar?

Bild

Made in Belgium!!! Är det bättre än vad kineserna kan? Nej det tror inte jag. Det är en stötfångarbalk till min 480 som jag köpte innan den försvann ur Volvos sortiment.

Men jag tror inte att detta är vare sej en bättre eller sämre del än kineserna kan göra och dom kan göra det billigare pga. deras löner :roll: OCH ?:-/

Det kan jag leva med :-)-)
Användarvisningsbild
av CarMan
vissa skivor har ju tillverkats ki Kina rätt länge.
Mig vetligt så har vi inte på detta forum dragit nån paralell att allt i Europa är bra grejor...

Men pirat är fortfarande väldigt ofta saker som inte håller samma kvalitet som oirginal.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Nedanstående länk innehåller en del jämförelser mellan bränslepumpar av god kvalitet och dito, eftermarknads, av mindre god kvalitet. Ni får scrolla ner en bit för att få se en del ganska skrämmande fel och brister.

http://cleanflametrap.com/transferPump.htm

Mvh GK
av *pettson*
Kortfattat med den här informationen kan vi utgå ifrån att alla döda tankpumpar som jag bytt i alla mina år på 240,740 med flera alltid levererats med piratpumpar ifrån fabrik. Inte nog med det, dom har haft piratgivare till bränsle, särskilt 740 där givarna rostat bort mycket kvickt eller på annat sätt gått hädan. Samt att resterande armatur varit pirat dessutom direkt på reservdelsdisken på volvo. Där har nämligen ett 30tal genom åren fått kommit tillbaka och förpassats förmodligen mot skrothögen eftersom dom varit alltifrån rejält skeva, otätat i tillverkningne, till att det rostat hål i armaturrören på mindre än 2år..
Det finns inget försvar för att man gjort tillverkningsfel på diverse pumpar.

Men det finns ett par anledningar till varför pumpar inte har exakt samma längd som nämns. Det verkar som artikelförfattaren valt att absolut inte belysa dessa två saker.
1/ Det råder mönsterskydd på pumpen ifråga. Då får man helt enkelt inte tillverka en exakt likadan, men du får tillverka en som är lite modifierad, dom flesta väljer att göra en pump som är kortare eller längre då den annars inte passar i sin hållare med annat än en grov modifiering. Till dessa pumpsatser levereras idag en motsvarande slang som ska monteras just på grund av skillnaden i längd. Kunden kan naturligtvis välja en pumpsats utan slang också, den brukar vara 30-50kr billigare, det går även att köpa med tankfilter eller utan och med elsats eller utan (trots att elen inte skiljer). Frågan är bara om det är tillverkarens fel att man inte informerar om skillnaden (trots att måtten ofta står på kartongen), eller kundens att dom flesta väljer bort 50lappen? Ja det är nåt som låter lite banalt, men som är en realitet. Men det är en annan typ av diskussion.

2/ Pumpen som inhandlats är en universalpump, den pumpar rätt antal liter vid rätt tryck, den passar i mer än ett fabrikat då tillverkare på den tiden var mycket fantasilösa och köpte det mesta i samma utförande från samma leverantör. Nåt jag köpt många ggr till olika bilar för att orginalpumpen inte går att nå för normala pengar, då många många pumpar endast sålts inkl armatur för en fantasisumma.

3/ Pumpen är gjord av ett företag som är både dumma och blinda och som absolut är så godtrogna att dom tror att den som monterar inget skulle märka om den passar eller inte och att dom efter missen med monteringen skulle köpa sej en ny från samma företag.

Sen är jag mycket nyfiken på slangexperimentet. Det är så att det inhandlas en GATES dränkbar bränsleslang som sen påstås lösa upp sej i bränslet? Är det korrekt typ av slang som inhandlats alls? Det vore mycket intresssant att veta vad gates tyckte om det (att slangarna löser upp sej) som en av världens ledande tillverkare på slang till fordonsindustrin. Själv har jag också råkat ut för slangproblem med märket ifråga och jag vet ju hur dom reagerade på informationen om detta. Men det lär vi aldrig få veta troligen.
Lite nyfiken är jag också på vad bilen rullar på för bränsle dock? Jag har aldrig någonsin i hela min karriär sett nån så skitig bränslepump invändigt som han presenterar ett flertal av. Dom jag tagit isär har alltid varit rena och fina invändigt efter en lång lång insats på bilar men ändå ickefungerande av diverse skäl.
Som sagt mycket nyfiken för det där såg för djä.... ut.

Skulle jag välja att vända samma typ av information som ovan givits till en pekpinne gällande fungerande, icke fungerande eller för den delen orginal icke orginal och konstruktioner på det, så skulle jag nog få sätta mej i gränslandet. Jag har återlämnat saker under åren till både orginal, till kedjor som säljer orginaldelen under eget namn, till lågpriskedjor att jag faktiskt skulle skulle våga säga att det är dött lopp. Jag skulle dessutom påstå att alla skulle åka toyota i framtiden för alltid få bra saker ur orginalkonstruktionen. Där har jag aldrig någonsin lämnat tillbaka en endaste pryl, jag känner inte ens en mekaniker som återlämnat nånting som inte passat eller varit skadat eller på annat sätt felaktigt och allting man köper är i exellent skick. Det finns inget som heter återköp/ reklamation i princip. I jämförelse med dom, är alla andra mycket dåliga leverantörer. Med erbarmligt dåliga produkter oavsett vem vi handlar ifrån.

Här kan man läsa hur fina orginalager är ifrån volvo för omväxlings skull :-)-) Med det vill jag inte säga att nån är mycket bättre utan snarare att shit happens TROTS att man får det i en kartong med volvologga. Jag har ju förstått för längesen att låg den i en vit låda så vore det PÅ GRUND av att det låg i den lådan.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =1&t=32025
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Nu var det där dokumentet ganska omfattande för jag tänkte väl mest att man skulle läsa om de elektriska egenskaperna och konstruktionerna av dessa som det också står om. Om du läser tidigare i tråden så är jag ingen principiell motståndare till"pirat"-delar utan använder en del sånt själv.

Mvh GK
av *pettson*
gnestakalle skrev:Nu var det där dokumentet ganska omfattande för jag tänkte väl mest att man skulle läsa om de elektriska egenskaperna och konstruktionerna av dessa som det också står om. Om du läser tidigare i tråden så är jag ingen principiell motståndare till"pirat"-delar utan använder en del sånt själv.

Mvh GK
Nej men det är lugnt, jag påstår inte att du är nån motståndare heller. :-)-)
Jag är mest nyfiken på omständigheterna för dessa delar. Som tyvärr troligen inte går att få fram.
Att det förekommer skit är mest beklagligt oavsettvart man handlat, hur kartongen ser ut och vad man betalat.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]