Kortfattat med den här informationen kan vi utgå ifrån att alla döda tankpumpar som jag bytt i alla mina år på 240,740 med flera alltid levererats med piratpumpar ifrån fabrik. Inte nog med det, dom har haft piratgivare till bränsle, särskilt 740 där givarna rostat bort mycket kvickt eller på annat sätt gått hädan. Samt att resterande armatur varit pirat dessutom direkt på reservdelsdisken på volvo. Där har nämligen ett 30tal genom åren fått kommit tillbaka och förpassats förmodligen mot skrothögen eftersom dom varit alltifrån rejält skeva, otätat i tillverkningne, till att det rostat hål i armaturrören på mindre än 2år..
Det finns inget försvar för att man gjort tillverkningsfel på diverse pumpar.
Men det finns ett par anledningar till varför pumpar inte har exakt samma längd som nämns. Det verkar som artikelförfattaren valt att absolut inte belysa dessa två saker.
1/ Det råder mönsterskydd på pumpen ifråga. Då får man helt enkelt inte tillverka en exakt likadan, men du får tillverka en som är lite modifierad, dom flesta väljer att göra en pump som är kortare eller längre då den annars inte passar i sin hållare med annat än en grov modifiering. Till dessa pumpsatser levereras idag en motsvarande slang som ska monteras just på grund av skillnaden i längd. Kunden kan naturligtvis välja en pumpsats utan slang också, den brukar vara 30-50kr billigare, det går även att köpa med tankfilter eller utan och med elsats eller utan (trots att elen inte skiljer). Frågan är bara om det är tillverkarens fel att man inte informerar om skillnaden (trots att måtten ofta står på kartongen), eller kundens att dom flesta väljer bort 50lappen? Ja det är nåt som låter lite banalt, men som är en realitet. Men det är en annan typ av diskussion.
2/ Pumpen som inhandlats är en universalpump, den pumpar rätt antal liter vid rätt tryck, den passar i mer än ett fabrikat då tillverkare på den tiden var mycket fantasilösa och köpte det mesta i samma utförande från samma leverantör. Nåt jag köpt många ggr till olika bilar för att orginalpumpen inte går att nå för normala pengar, då många många pumpar endast sålts inkl armatur för en fantasisumma.
3/ Pumpen är gjord av ett företag som är både dumma och blinda och som absolut är så godtrogna att dom tror att den som monterar inget skulle märka om den passar eller inte och att dom efter missen med monteringen skulle köpa sej en ny från samma företag.
Sen är jag mycket nyfiken på slangexperimentet. Det är så att det inhandlas en GATES dränkbar bränsleslang som sen påstås lösa upp sej i bränslet? Är det korrekt typ av slang som inhandlats alls? Det vore mycket intresssant att veta vad gates tyckte om det (att slangarna löser upp sej) som en av världens ledande tillverkare på slang till fordonsindustrin. Själv har jag också råkat ut för slangproblem med märket ifråga och jag vet ju hur dom reagerade på informationen om detta. Men det lär vi aldrig få veta troligen.
Lite nyfiken är jag också på vad bilen rullar på för bränsle dock? Jag har aldrig någonsin i hela min karriär sett nån så skitig bränslepump invändigt som han presenterar ett flertal av. Dom jag tagit isär har alltid varit rena och fina invändigt efter en lång lång insats på bilar men ändå ickefungerande av diverse skäl.
Som sagt mycket nyfiken för det där såg för djä.... ut.
Skulle jag välja att vända samma typ av information som ovan givits till en pekpinne gällande fungerande, icke fungerande eller för den delen orginal icke orginal och konstruktioner på det, så skulle jag nog få sätta mej i gränslandet. Jag har återlämnat saker under åren till både orginal, till kedjor som säljer orginaldelen under eget namn, till lågpriskedjor att jag faktiskt skulle skulle våga säga att det är dött lopp. Jag skulle dessutom påstå att alla skulle åka toyota i framtiden för alltid få bra saker ur orginalkonstruktionen. Där har jag aldrig någonsin lämnat tillbaka en endaste pryl, jag känner inte ens en mekaniker som återlämnat nånting som inte passat eller varit skadat eller på annat sätt felaktigt och allting man köper är i exellent skick. Det finns inget som heter återköp/ reklamation i princip. I jämförelse med dom, är alla andra mycket dåliga leverantörer. Med erbarmligt dåliga produkter oavsett vem vi handlar ifrån.
Här kan man läsa hur fina orginalager är ifrån volvo för omväxlings skull

-) Med det vill jag inte säga att nån är mycket bättre utan snarare att shit happens TROTS att man får det i en kartong med volvologga. Jag har ju förstått för längesen att låg den i en vit låda så vore det PÅ GRUND av att det låg i den lådan.
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... =1&t=32025