Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Har uppmärksammat vid några tillfällen att man har gjort sig lustig över forumdeltagare som troligen har dyslexi. Jag har några bekanta som har dyslexi, och de tycker det är jobbigt att bli hånade ovanpå sina svårigheter. Jag har läst någonstans att om man väljer någon speciell webbläsare så finns det rättstavningfuktion även då man skriver i forum. Är det någon som känner till om det stämmer? Om så är fallet kan man tipsa de som har svårigheter i stället för att ironisera, att de kan byta webbläsare.
Användarvisningsbild
av vetten
Ja Google Toolbar har en hyfsad rättstavningsfunktion, jag brukar själv använda den bara för att kolla upp så man inte råkat trycka på fel tangent när man skriver, men den är inte 100% men bättre än ingen.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Ser ni någon göra sig lustig pga det så tryck på det röda utropstecknet och rapportera det. Så tar vi mod/admin hand om det.
Användarvisningsbild
av Mabuse
FireFox -webbläsaren har en modul för kontinuerlig rättstavningskontroll för inmatningsfält som när man skriver inlägg till forum som detta. Har även svenska...
Funkar ganska bra, men saknar grammatikkontroll. Dvs, har man problem med grammatiken bör man använda en annan editor, till exempel Microsoft Word (som har både grammatikkontroll och rättstavning. Den märker om ett felstavat ord blir ett annat ord som kanske i sig är rättstavat men som inte passar in.).
Användarvisningsbild
av Dalmans
tycker faktiskt folk med dyslexi ska ha stooor cred för att dom försöker..
har en bekant på facebook som har ganska grov sådan, han skriver dock statusuppdateringar för jämnan. visst ofta kanske jag fnissar till lite om det blir tokigt men satan så jag ser upp till honom för att han ändå testar.

Är nog lätt hänt att folk med dyslexi heldre skiter i att skriva iochmed rädslan över hån osv.
Användarvisningsbild
av SvenB
Men fölr sjutton, jag håller med dig Dalmans, det är jätteviktigt att dom inte slutar med att skriva. Det finns dom här på forumet som troligen har dyslexi, men som har en enorm kunskap.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag vet inte hur andra känner, men själv har jag inget intresse alls av att andvända mig av ett rättstavningsprogram. (tar ju bara masa tid)(är ju iriterande nog &"tdskrävande" at behöva trycka på forumsindex efter varja läst tråd, bara för att nå knappen visa senaste inlägg)

Går det inte att läsa det nån skriver så fråga igen o tala om att du inte förstår.

Ska våra Danska & Norska vänner andvända Överättningsprogram?

EN intressant länk?
http://www.newsmill.se/node/20693
av Mustafa
Innehållet raderat
Hänvisar dig till hamsterpaj eller nåt liknande forum

//Severin
Användarvisningsbild
av SvenB
CarMan skrev:Jag vet inte hur andra känner, men själv har jag inget intresse alls av att andvända mig av ett rättstavningsprogram. (tar ju bara masa tid)(är ju iriterande nog &"tdskrävande" at behöva trycka på forumsindex efter varja läst tråd, bara för att nå knappen visa senaste inlägg)

Går det inte att läsa det nån skriver så fråga igen o tala om att du inte förstår.

Ska våra Danska & Norska vänner andvända Överättningsprogram?

EN intressant länk?
http://www.newsmill.se/node/20693
Det är, enligt mig, givetvis frivilligt att använda rättstavningsprogram. Har någon sagt något annat? Jag ville bara hjälpa till, ber om ursäkt.
Användarvisningsbild
av cybermunk
Det e inte bara dyslexi som kan sätta käppar i navet hos folk, ja jag vet själv när jag ligger och skriver att jag kanske ibland får till ganska konstiga meningar.

Men detta har inget med Dyslexi att göra utan att jag allt som oftast ligger och skriver med en ganska ovanlig vinkel mellan mig och datorn. Den står på ett bord alltså 90 graders vinkel mot hur jag är, detta är för mig en ganska van position.

Sen till det med rättstavningshjälpen i FF eller MSW ja dom är bra men inte sjutton är dom 100%:iga. Men till stor hjälp även om man inte har problem med att man ex tappar bokstäver eller skriver ihop ord i annan ordning än dom står i lexikon.

Litet ordtest Felstavat men läs det.
Att kröa Vlvoo är kul.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]