Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av anp
Som komplement till den andra tråden om E85, skriver vi här de dåliga erfarenheter vi haft av E85 som motorbränsle.

Endast egna upplevda erfarenheter gäller, från egen bil eller bekantas, inga "jag har hört/läst" erfarenheter alltså.

Mina dåliga erfarenheter efter ca, 2500 mil med en Volvo 240 & B230A på 100% E85, är att bränslefiltret sattes igen så kraftigt att bilen inte orkade gå som den skulle.
Det var visserligen väntat, fast inte fullt så sent som det nu blev.
Så det orsakade en del felsökning i fel ände så att säga, innan felet avhjälptes.
Nytt Biltema "moppefilter" monterades vid konverteringen, vid ca, 1000 samt nu vid 2500 körda mil i förebyggande och avhjälpande syfte.

Delar invändigt i förgasaren och delar av insuget har täckts av en brunaktig och väldigt klibbig hinna, men inget som verkar störa mer än "skönhetsmässigt"

Kallstart under +-0° är att glömma jämfört med bensindrift.
Ner till -5° har bilen startat på E85, men efter mycket nötande.
Också det väntat, så det är avhjälpt med en bensinprimer kopplad till förgasaren.

I övrigt kan noteras att motoroljan ser ut som ny, trots några månaders körning , ca, 6-800 mil.

Motorn är medvetet ställd snålt med ca, 15-20% ökad bränsleförbrukning jämfört med bensindrift, mot rekomenderade 30-40%.
Användarvisningsbild
av CarMan
Du får alltså en glibbig hinna i förgasaren. är det samma smörja som får bränsle filtret att sätta igensig?
undrar hur deta kan påverka en bil med insprutning?

har du nån gissning på vad smörjan är för nått?
Det borde ju inte vara från bränslet, kan det vara nån gummi eller plast ditalj som inte gillar bränsler & löseruppsig?
av anp
CarMan skrev:Du får alltså en glibbig hinna i förgasaren. är det samma smörja som får bränsle filtret att sätta igensig?
undrar hur deta kan påverka en bil med insprutning?

har du nån gissning på vad smörjan är för nått?
Det borde ju inte vara från bränslet, kan det vara nån gummi eller plast ditalj som inte gillar bränsler & löseruppsig?
Nej, det är inte samma hinna i förgasaren som i filtret.
Filtret sätts igen av rester ur bensinslangar mm, som lagrats under de fossila åren, och som etanolen löser upp.
Hinnan i förgsaren kommer mest troligt från olja som sugits in via vevhusventilation eller undertrycket som skapas i förgasaren på ovansidan av membranet, och oljan som finns i dämpkolven.

Edit:
Observera att förgasare normalt alltid har en sothinna på samma ställen som min klibbiga hinna finns.
av matzen10
Ja, det där med bensinfiltret är ju vanligt, precis som du säger. Man brukar få byta filtret vid något tillfälle när man kör med etanol. Kanske t.o.m. två gånger om man tankar etanol i en äldre bil som har mer avlagringar att ge ifrån sig?
Den där brunaktiga hinnan i förgasaren är ju en intressant iakttagelse. Bra att ha i minne när det gäller äldre bilar.

M V H
---> Matz
av anp
matzen10 skrev:Ja, det där med bensinfiltret är ju vanligt, precis som du säger. Man brukar få byta filtret vid något tillfälle när man kör med etanol. Kanske t.o.m. två gånger om man tankar etanol i en äldre bil som har mer avlagringar att ge ifrån sig?
Den där brunaktiga hinnan i förgasaren är ju en intressant iakttagelse. Bra att ha i minne när det gäller äldre bilar.

M V H
---> Matz
Hinnan är ju bara en för ögat störande detalj, inget som jag kan märka av funktionsmässigt vad gäller förgasarens funktion.

Inga andra negativa erfarenheter?
av 850gle
Har inga dåliga erfarenheter ännu och hoppas slippa, tankar iof bara 10-15% sån soppa i bensinen.
Men min bil verkar bli piggare, eller är det inbillning, vet inte :)
Användarvisningsbild
av CarMan
850gle skrev:Har inga dåliga erfarenheter ännu och hoppas slippa, tankar iof bara 10-15% sån soppa i bensinen.
måste vara inbilning, då e85 har lägre energi än blyfri 95
så länge du inte har turbo & bilen normalt knackar & knacksänsor reglerar ner tänningen helatiden.
Användarvisningsbild
av CarMan
det är alltså normalt att få byta bränslefilert ofta. undrar vad som kan hända på en insprutnings bil som är känsligare mot "smuts"
av matzen10
CarMan skrev:
850gle skrev:Har inga dåliga erfarenheter ännu och hoppas slippa, tankar iof bara 10-15% sån soppa i bensinen.
måste vara inbilning, då e85 har lägre energi än blyfri 95
så länge du inte har turbo & bilen normalt knackar & knacksänsor reglerar ner tänningen helatiden.
Då är det VÄLDIGT många etanoltankare som är inbillningssjuka! Många anger ju att en positiv förändring är just att bilen känns rappare direkt vid gaspådrag. Det bör finnas en annan förklaring till detta upplevda mervärde än inbillning alltså.....

---> Matz
av matzen10
CarMan skrev:det är alltså normalt att få byta bränslefilert ofta. undrar vad som kan hända på en insprutnings bil som är känsligare mot "smuts"
Nej, det är INTE normalt att byta bränslefilter OFTA. Däremot brukar man få göra det vid ett tillfälle. Kanske flera om man har en äldre bil med mycket avlagringar som släpper?

---> Matz
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Motorproblem

Nu koderna avlästa med följande resultat[…]

Men tyvärr har jag av någon konstig a[…]

Med tändningen på borde du ha konstant[…]

Man får skita uti busken då. :-)