- sön 12 mar 2006, 19:24
#33425
Som komplement till den andra tråden om E85, skriver vi här de dåliga erfarenheter vi haft av E85 som motorbränsle.
Endast egna upplevda erfarenheter gäller, från egen bil eller bekantas, inga "jag har hört/läst" erfarenheter alltså.
Mina dåliga erfarenheter efter ca, 2500 mil med en Volvo 240 & B230A på 100% E85, är att bränslefiltret sattes igen så kraftigt att bilen inte orkade gå som den skulle.
Det var visserligen väntat, fast inte fullt så sent som det nu blev.
Så det orsakade en del felsökning i fel ände så att säga, innan felet avhjälptes.
Nytt Biltema "moppefilter" monterades vid konverteringen, vid ca, 1000 samt nu vid 2500 körda mil i förebyggande och avhjälpande syfte.
Delar invändigt i förgasaren och delar av insuget har täckts av en brunaktig och väldigt klibbig hinna, men inget som verkar störa mer än "skönhetsmässigt"
Kallstart under +-0° är att glömma jämfört med bensindrift.
Ner till -5° har bilen startat på E85, men efter mycket nötande.
Också det väntat, så det är avhjälpt med en bensinprimer kopplad till förgasaren.
I övrigt kan noteras att motoroljan ser ut som ny, trots några månaders körning , ca, 6-800 mil.
Motorn är medvetet ställd snålt med ca, 15-20% ökad bränsleförbrukning jämfört med bensindrift, mot rekomenderade 30-40%.
Endast egna upplevda erfarenheter gäller, från egen bil eller bekantas, inga "jag har hört/läst" erfarenheter alltså.
Mina dåliga erfarenheter efter ca, 2500 mil med en Volvo 240 & B230A på 100% E85, är att bränslefiltret sattes igen så kraftigt att bilen inte orkade gå som den skulle.
Det var visserligen väntat, fast inte fullt så sent som det nu blev.
Så det orsakade en del felsökning i fel ände så att säga, innan felet avhjälptes.
Nytt Biltema "moppefilter" monterades vid konverteringen, vid ca, 1000 samt nu vid 2500 körda mil i förebyggande och avhjälpande syfte.
Delar invändigt i förgasaren och delar av insuget har täckts av en brunaktig och väldigt klibbig hinna, men inget som verkar störa mer än "skönhetsmässigt"
Kallstart under +-0° är att glömma jämfört med bensindrift.
Ner till -5° har bilen startat på E85, men efter mycket nötande.
Också det väntat, så det är avhjälpt med en bensinprimer kopplad till förgasaren.
I övrigt kan noteras att motoroljan ser ut som ny, trots några månaders körning , ca, 6-800 mil.
Motorn är medvetet ställd snålt med ca, 15-20% ökad bränsleförbrukning jämfört med bensindrift, mot rekomenderade 30-40%.
Volvo 240 Etanol edition