Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Ja jo alla tar naturligtvis betalt om dom säljer nåt. Men vad är det som gått fel i sverige? Vi tjatar om skatter, hyror, löner ja allt som pålägg som måste göras.
Men en enda liten sak tas tydligen aldrig med? Kunden vänder sej någon annanstans med sina inköp om du är för dyr. Det finns inget här i Sverige som påminner om att man kanske kan vara billig och sälja mycket och därmed få in bra med pengar. Nej.. Det ska tas in från första pinalen.
Tidigare har jag gjort väldigt bra affärer med England.
Bosch lambdasond till 850T5 snittpris här ca 1700kronor. England 833kronor i brevlådan efter 24h.
Eftersom fritiden kretsar kring en hundkoja på en del fritid så köps delar där naturligtvis. Här kostar ett specifikt kit fälgar med däck 9800sek hos återförsäljaren, det intressanta är att tejpen sitter kvar från försäljningsstället i england när du får dom. Beställer man själv kostar dom 3600kronor inklusive frakt. Det ännu konstigare är att dom kostar 320kronor att skicka hit.. Medans EN FÄLG kostar 1200 sek att skicka åt andra hållet om man skulle behöva?
När man handlar packningar kostar ventilkåpspackningar 100kr styck här. För 25spänn får man en 10pack.. för 350spänn får man en banracingsats för chassiejustering. Här kostar den 3000.
Men hursomhelst nu så körde jag snöslungan nu med min Stiga Park president. Klick sa det i bakaxeln och så drev den inte mer.
Släpa in den och dela på axeln. Hopp ett diffdrev är rensat på splines och vänster drivaxel verkar inte bättre. Som tur är finns ju skisser och priser.
Voila.. Där blev man svett..
En axel, ett filter och ett differentialkit kostar 3324 spänn plus frakt.. För frakten får jag betala oavsett vilken handlare jag handlar ifrån här.
Men tuff torq i usa har ju gjort dom..
Så in och regga sej på deras sida och kika..
Samma reservdelar kostade mej 693 spänn inklusive frakt till sverige..
Naturligtvis beställde jag i Usa och delarna är på väg.
Leveranstiden här i Sverige för det är ju inte lagervara hos återförsäljare precis, är 7-10 arbetsdagar. Leveranstiden från Usa är via normalpost 3-5 dagar.
Men jag känner nån form av helig ilska. Att lägga på priset är en sak, att ockra är en annan. Men tydligt är att vi har ingen gräns på vad som är oskäliga pålägg här i vårt land? Varför vill inte svenska återförsäljare sälja nånting? Visst jag vänder mej åt annat håll, det kanske inte alla vill o kan, men alla skiter ju inte pengar så dom flesta sakerna blir ju stående istället, det är ytterst få som handlar till dom *Svenska priserna* Här klagas det över dåliga dagar.. Kanske är det dags att ha normala priser så folk återkommer?
Senast redigerad av 1 *pettson*, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av ketto
ja, många delar är de ockerpriser på!

Ja har letat efter ett stödlager till min AWD! Finns inte i Sverige så klart, för våra kära Biliabutiker säljer bara kompletta kardaner till AWD för 9000:-
Hittade en sida som heter http://www.volvopartsearch.com/index.php och se där ja, ett stycke stödlager för ca 1200 kr inkl frakt. Blir att handla där ifrån!

Frågade Bilia häromdagen om pris på en lambdasond, 2500 kr ville dom ha till min bil! Dyrt som f*n

Vilken sida kollade du på från England angående lambdasond?
Användarvisningsbild
av V70BiFuel03
Hhm... kan inte annat än hålla med pettsson.....

Var inne på en märkesverkstad (ej Bilia) för några dagar sedan & lade märke till att de sålde Castrol olja för 980kr/4liter :shock: :shock:
Vem fan är dum nog att betala det överpriset ?!?

Ex Levis (jeans märket) betingar priser i lilla sverige som amerikanare skulle häpna över & det beror faktiskt inte på den import tull Sverige har utan pga att man lyckats dupera svensken till att tro att varan han betalar för verkligen är värd det uppenbara överpris som tas ut.

Egendomligt att den (den enda?) business i Sverige jag kan komma på utan vidare som kör enligt amerikanskt koncept är: Gekås i Ullared ---- dvs, sälja billigt med låg avans & på så vis sälja mängder .

Skulle inte slopandet av sk General agenter fixa del av problemet? Dvs, så att ingen kan få ensamrätt på produkten & att istället det företag som säljer produkten tar ansvaret för garanti ärenden?

Så som det är nu så "hotar" ju detaljhandeln Generelagenten & kräver att leverans skall stoppas till den som inte följer rekommenderat retail pris om någon uppstickare väljer att dumpa priserna....
Användarvisningsbild
av Funk
Till viss del kan dessa fenomen förklaras med skatter och att vi har en marknad som internationellt sett är otroligt liten... men folk är inte dummare än att inse att via internet så är det ofta lätt att hitta billigare varor. Kort sagt den lokala handlaren agerar numera på en global marknad, och om han inte anpassar sig så kommer han att få det ännu svårare att överleva.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
Vet inte riktigt vart jag hört detta, men är det inte så att det finns några få importörer(tex kg knutson) som har en slags monopol på det mesta av eftermarknaden.
av Lövet
Att det säljs varor till de här priserna förklaras av 1 sak - att det går. Svensken i allmänhet har inte koll på vilka leverantörer som har vilka varor utomlands. Och orkar inte ta reda på det heller. Tid är också pengar så för vissa är det viktigare att snabbt veta var man ska vända sig istället för lägsta pris.

För oss andra är Internet en guldgruva. Köpte exempelvis 18" fälgar och däck från England för mindre än vad bara däcken skulle kostat i Sverige.
Användarvisningsbild
av tko
V70BiFuel03 skrev:Ex Levis (jeans märket) betingar priser i lilla sverige som amerikanare skulle häpna över & det beror faktiskt inte på den import tull Sverige har utan pga att man lyckats dupera svensken till att tro att varan han betalar för verkligen är värd det uppenbara överpris som tas ut.
Jag skulle köpa ett par Levis-jeans för ett tag sen och gick in på JC, 1000 spänn :-(O)

Kollade vilken storlek jag hade och köpte från Ebay.com i Usa istället, fick 2 par med frakt och tull för 800 spänn :D
Användarvisningsbild
av Tomas88
Jag tror precis som andreas_lofgren.
Det är klart att man tar ut så mycket som det går. Men det blir nog mer och mer så att folk letar via nätet skulle jag tro.
av *pettson*
Såå var det dags att sparka lite i den här tråden igen.. Det oundvikliga hände och ett par fjädrar brast i hydrostaten på min klippare. Ja jo det är ju skitkul nu när det vräkte ned snö igen. Men förra gången häpnade jag över prisskillnaden, men inget mot den här gången jag lovar. Skillnader är jag van vid återigen, men såna? Har faktiskt mailat stiga för att fråga om dom funderat lite över prisbilden?
Eftersom jag inte vill ha överraskningar och inte tror på tomten eller att andra 10-11år gamla axlar är helt okej så blev det delar igen, den här gången rejält så jag slipper sånt här lång tid framöver.
Så jag gjorde en lista.. Diffen är ju ny nu så..
Kortfattat så blev det
*pump komplett
*motor komplett
*fläktvinge (då jag fick sabba den gamla då man tydligen löst det på sitt eget sätt med fastsättningen
* filter ...igen
*låsringar..
* muttrar (Special med splines i, istället för gängor)
Jag tog mej tid och ringde runt, bästa priset som bjöds: 7455 sek , man har inte svårt att hålla lyckan inne då.
Jaja.. tuff torq igen då.. 187 dollar inkl frakt. Drygt 1217kronor blir runt 15-1600 med avgifter.
Största skillnaden i pris hittar vi nog på själva pumpblocket. 4447sek här i svedala.. 58dollar over there..(strax runt 377sek plus moms)

Som sagts förut, antagligen tar man skitmycket betalt för att man kan, men sen verkar det finnas en aspekt till. DET SKA SÄLJAS NY MASKIN!
Aldrig har jag fått så många betalningserbjudanden på en ny multimaskin, räntefritt, momsfritt, säkert avbetalningsfritt ett tag med..
Aldrig har jag häpnat såpass över PRISET på en ny maskin. Det är så att för pengarna som en flong ny stiga strax över mittsegmentet kostar, får man en skapligt ny bil. En 4hjulsdriven men i övrigt inte utrustad= 49000 :shock:
En begagnad (2007) Dieselmodell, i övrigt inga finesser förut om 4hjulsdriften.. drygt 70k...
Man kanske skulle börja renovera och tälja guld..

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]