Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Nu ska det shoppas lite nya grejer är det tänkt som skall ersätta en gammal stereo i vardagsrummet, och dvd:n skall ungarna få till sin tv.

Följande grejer är intressant:
Hemmabioreceiver (2.1 eller 5.1)
Radio
DVD eller Bluray
CD
Högtalare så många som nu krävs
Ev TV-spel, typ PS3
Ev Wifi

Har nu en ca 1,5 år gammal Samsung-TV 656 LCD men tycker ljudet är lite klent.

Budget upp till 10-12 Tkr, mer vill jag inte lägga just nu.
Lite köptips tack 8)
Jag har en uppsättning högtalare från Dynavoice. De må vara ett budgetmärke, men de låter riktigt bra. Jag köpte deras 5.0-system för några år sedan och driver dem med en Denon AVR-1707. Fronthögtalaren är Challenger M-65, bakhögtalaren heter Challanger S-5 och centerhögtalaren är en Challanger C-5. Detta paket kostar 3795 SEK och är absolut prisvärt. Jag kollade lite tester på dessa högtalare innan jag köpte dem och de fick bra kritik. De duger i alla fall till mig då jag hellre lyssnar på musiken än ljudkvalitén. Men som sagt, de låter otroligt bra med tanke på priset.

Har du övervägt en HTPC istället för DVD/Bluray? Där får du både radio, webbläsare och hela härligheten i en och samma burk. Jag har en ASRock Ion 330 HT kopplad till min TV och det är klockrent att kunna spela DVD från den och att kunna kolla SVT Play. Skall du ha en sådan med bluray-spelare kostar den runt 4000 SEK.

Där är vi uppe i 7795 SEK och då har du drygt 4000 SEK över till förstären. En annan variant är att hoppa över datorn och satsa på en Playstation. Då får du också DVD/Bluray och tusan vet om den inte har en webbläsare också så att du kan kolla på internet-TV. Den kostar ungefär som en HTPC.
Tack Illesrof, om PS3 har trådlöst nätverk/webläsare så känns det som ett bra alternativ. Var köpte du dina grejer?

Frugan är inne på en "soundbar" där högtalare, dvd m.m. är integrerat i en och samma enhet. Enkel och inte minst snygg installation givetvis, men jag antar att man tappar en del ljudupplevelse. Vad tror ni om denna t.ex?
SAMSUNG BLU-RAY HEMMABIO HT-BD8200T/XEE
Jag är inte bekant med PS3, men jag tror att den har webbläsare. Jag köpte grjerna från http://www.fynda.se De är bra att ha att göra med och har många nöjda kunder. En soundbar blir väl inte helt hindra, den är en kompromiss. Det handlar om vad man prioriterar, men den är ju smidig. För egen del ville jag har bra ljud även till musik och då är det få saker som som slår ett par rejäla golvhögtalare. Priset jag får betala är att jag får ha dessa fula klumpar ståendes på golvet samt två mindre klumpar ståendes på stativ längst bak i rummet. Mig stör det inte så mycket eftersom jag har gott om utrymme. Det finns ganska små och billiga högtalarsystem med sub-basar och om man mest vill att det skall dåna och mullra lite när man kollar på film duger detta också. Hur som helst så måste man dra en massa kablar och det är riktigt tråkigt. Jag löste detta genom att köpa vita kabellister på Biltema. Dessa var försedda med självhäftande tejp så jag fäste dem på golvlisterna och drog kablarna till bakhögtalarna i dessa. Eftersom golvlisterna är vita så syns inte kabellisten.
Jag hade nog gått in på hifi klubben eller liknande om du har det i närheten och snackat lite med dom o berättat vad jag skall göra med sakerna o sen se vad dom har att erbjuda..
kottskrapa skrev:Jag hade nog gått in på hifi klubben eller liknande om du har det i närheten och snackat lite med dom o berättat vad jag skall göra med sakerna o sen se vad dom har att erbjuda..
För den pengen får man väl bara ett par hyggliga fronthögtalare hos dom? :mrgreen:
PS3 har trådlöst nätverk och kan köra SVT play via webläsaren. Men vissa av kanalerna måste man ha flash för att köra vilket PS 3 inte har. Var ett tag sen jag körde SVT play på min PS3 men det funkade jättebra då. Blueray spelaren i den är kanonbra. Använder bara denna numera DVD spelaren är numera pensionär. ;)
Haha, ja jag har HiFi-klubben 400 m från min arbetsplats. Men det är ju som sagt nästan pinsamt att komma in där utan att ha större ambitioner än vad jag har...
Guligan skrev:Haha, ja jag har HiFi-klubben 400 m från min arbetsplats. Men det är ju som sagt nästan pinsamt att komma in där utan att ha större ambitioner än vad jag har...
De har en del prisvärda saker trots allt. Jag köpte min 7.1-förstärkare hos dem och den gav jag inte mer än 2995:- SEK. Jag köpte även min TV (Samsung) där och de var billigare än Netonnet. Jag ser en poäng i att köpa dyra saker över disk även om det kan bli några hundringar dyrare.
ABS ring/sensorring

Har en XC60 -14 4wd med krånglande felkod p&[…]

Har nu kollat flatstiftkontakterna som är oke[…]

Felkod B5

Försökte gå in på lä[…]

Gänglåsning "släpper" vi[…]