Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Här är det utmärkt att dela med sig av typisk helg/festmat som oftast kräver lite tid att förbereda och laga.
Du ska helst ha provat receptet själv och gärna dela med dig av tips som man inte hittar i kokboken.
Fisk, fågel, nöt- och fläskkött, vegetariskt eller lamm, spelar ingen roll. Bara det är gott o inspirerande!
God spis!

M V H
---> Matz
jag brukar slänga ihop skivad fläskfile, färska skivade champinjoner, matlagningsgrädde, oxfond, senap och lite hackad gräslök. har inga volymer i huvudet då jag brukar höfta med dem. serveras med bandspaghetti

En annan fläskfiléfavorit är att lägga den i en långpanna, snitta den längsmed, strö ut konserverade hela champinjoner, strö över vitlökssmör, dels i snittet i filén och även över svampen. in i ugnen och när det är klar gör man en sås på skyn (sky+grädde+kryddor)
denna är galet god till pressad potatis!
Helgmat och helgmat... men jag brukar göra nötpaj lite då och då. Den är väldigt god och mycket ppskattad bland mina vänner. Jag brukar få göra nötpaj till den årliga haloween-festen och tillhörande knytkalaset en av mina barndomsvänner brukar arrangera.
http://www.arla.se/default____17653.aspx?recipeid=14562
Jag hade ett tillfälligt jobb inom tillverkning för några år sedan och då brukade någon bjuda på fredagsfika. En tjej var nötallergiker och jag hade självklart tagit med mig en nötpaj. När hon såg pajen så sa hon inte helt utan besvikelse i rösten "åh... jag är ju allergisk mot nötter. Jag svarade snabbt "men du kan väl pilla bort nötterna..?". Hon tittade på mig med en min som jag inte riktigt kunde tyda och då plockade jag fram en finfin äppelpaj jag bakat för hennes skull. Snällt va..? :mrgreen: Jag kan lova att denna paj är en höjdare. Den är inte heller specellt svår att göra. Skvätter man in lite cognac i fyllningen blir den bara ännu bättre :D
av matzen10
Kycklingfilé i lergryta.
Med ris, sallad, lingonsylt, syltlök och en god sås.
Fördelen med att laga mat i lergryta är att ugnen håller sig ren, köttet blir oerhört mört och inget fett behöver tillsättas. Dessutom bevaras alla goda smaker.
Har du ingen lergryta så är det dax att investera i en (ca: 500:-)! Den är mycket användbar och sköter sig själv. Resultatet blir alltid bra.

*4 fileér
*1-2 gula lökar
*(1-2 morötter)
*(ett gäng potatisar, kålrötter och/eller andra rotfrukter)
*Kryddblandning (chilisås, heinz ketchup, 1 pressad lime, peppar, salt, vitlök, barbequesås (honung) (ingefära))
*Grönpepparsås
*Ris/potatis/rösti

Lergrytan ska läggas helt i blöt 20-30 min innan det går in i ugnen. OBS! ugnen ska vara kall när du sätter in lergrytan! 180-200 grader i ca: 1,5 timmar är standard för alla olika typer av kött.

Gnid in köttet med de kryddor du föredrar och lägg det i grytan. Dela lökarna ( morötterna samt potatisen) i stora bitar och kasta i.
Skjuts in i ugnen! Det är först nu du ska ställa in ugnen på 180-200 grader. (om du ställer in lergrytan i en redan varm ugn så spricker leran...)

Efter 30 min brukar jag lägga i den övriga kryddblandningen.
Blanda chilisås, (söt) ketchup, barbequesås, saften från 1 lime, 2-4 klyftor hackad vitlök, lite peppar och salt. Jag använder en plastbägare och rör ihop det med en gaffel.
Häll den halvfasta blandningen på köttet/rotfrukterna i grytan och låt den vara inne i ytterligare ca: 60 min. De sista 10-20 minutrarna kan du med fördel ta av locket så blir det ännu mer färg på anrättningen.

När du är klar med grytan så ställer du den i varmt vatten. Helst så snart som möjligt efter ugnen. Då blir den väldigt lätt att rengöra med diskborsten sen. Ev. kan svinto användas ifall du först har kramat ur skurmedlet ur tussen. I övrigt ska inte diskmedel eller maskindisk användas! Leran är ju porös och suger in kemikalierna i porerna. Det fäller sedan ut i maten nästa gång du använder lergrytan.

God spis!

M V H
---> Matzen
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]