Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av nolimits
Nyss hemkommen från ett arbete där man har till syfte att hjälpa folk kunde jag läsa på nätet om en mc polis som tydligen missuppfattat sitt yrke något kolossalt.Rent ut sagt, får man bli hur dum som helst i detta polis yrke !?.

http://aftonbladet.se/nyheter/article7353388.ab

Försvinner webbsidan så gick det till enligt följande :

Polischefen: ”Han skulle ha hållit 70 till närmsta korsning eller avfart”

När Jonny Forsberg kastade ett öga i backspegeln såg han en ambulans med blåljus och sirenerna på.

Framför sig hade han en enfältsväg med mitträcke.

För att kunna släppa fram ambulansen tryckte han på gaspedalen – och blev av med körkortet.

Den 47-årige Årjängsbon ställdes inför dilemmat när han körde på en enfilig väg med mitträcke mellan Årjäng och Grums, på nationaldagen den 6 juni.

Plötsligt fanns en tjutande och blåljusblinkande ambulans bakom honom.
”Ingen chans att väja”

Valet, säger han, var inte särskilt svårt. Istället för att ligga kvar i de lagliga 70 kilometerna i timmen ökade han farten för att så snabbt som möjligt kunna släppa förbi ambulansen.

– Jag hade ingen chans att väja. Så jag tryckte på gasen. Som mest var jag uppe i 102 kilometer i timmen, säger Jonny Forsberg till Aftonbladet.
”Indraget körkort”

Fel val – enligt den mc-polis som åkte bakom ambulansen.

– När ambulansen hade passerat körde han ikapp mig och sade att ”där gick lite fort det här”. Jag sa att det ju var speciella omständigheter med tanke på sirenerna och blåljuset, men det spelade ingen roll enligt honom. ”Är det 70 så ska man hålla 70 oavsett”, sade han till mig.

Jonny Forsberg bestraffades för sin fortkörning med böter på 3 600 kronor.

Och körkortet – det drogs in på plats.

– Det är ofattbart, helt galet. Tänk vilka konsekvenser det kan bli om folk inte släpper fram ambulansen, säger Jonny Forsberg som arbetar på Årjängs kommun och behöver körkortet i jobbet.
Intyg av ambulanschefen

Han har nu fått ett papper från ambulanschefen att läget var akut som hjälp i sin överklagan.

– Han skrev ett intyg på att de utförde en prio 1-utryckning.

En jurist på Transportstyrelsen ska titta på ärendet.

– Jag ska ringa henne i dag så får vi se vad som händer. Jag hoppas på att få tillbaka körkortet före midsommar.
”Borde hållit hastigheten”

När Aftonbladet pratar med Dan Johansson, tillförordnad chef på trafikpolisen i Värmland, säger han att Jonny Forsberg inte skulle trampat på gasen.

– Överskrider man hastighetsgränsen så gör man sig skyldig till ett brott. Han skulle ha hållit 70 till närmsta korsning, avfart eller busshållsplats, säger Dan Johansson till Aftonbladet.

Han påpekar också att Jonny Forsberg hade flera chanser att stanna.

– Vi mätte hastigheten i 1 200 meter. Det fanns fyra mindre avfarter i vägen på den sträckan.

Men Jonny Forsberg avfärdar polisens kommentar.

– Jag hade panik och en tjutande ambulans bakom mig. Små fickor i vägen ser man knappt då. Jag kunde inte bromsa från 100 till noll på någon sekund. Min enda tanke var att släppa fram ambulansen och i samma ögonblick som vägen blev tvåfilig släppte jag fram den och saktade ned, säger han.

Enligt ett frågefält gjost av nyhetsbolaget hade 96% av Sveriges bilister gasat på i ett försök att hjälpa till.

Vem är då mest korkad.Dessa 96% eller mc polisen som trafikerar våra vägar.För djävla illa är väl bara förnamnet.
Användarvisningsbild
av crumpets
Finns väl inte annat att säga än att det var en riktig jävla soppa :roll:
Helt klart fel beslut enligt mig.
Användarvisningsbild
av Fluffen
crumpets skrev: Helt klart fel beslut enligt mig.
Från gubben eller polisen? :wink:

Helt sjukt tycker jag om vi utgår från att artikeln stämmer, hade han kört 70km/h hade han väl åkt dit för att han inte släppte fram ambulansen...
Användarvisningsbild
av CarMan
Ja man kan ju vara paragraf ryttare o man kan ju se till omständighetena...

Frågan är om man då ska se till viket ansvar ambulansförarna har, ska dom läsa sitruationen o släcka sina blåljus (dom betyder fri lejd) tills det finns möjlighet att pasera framförvarande?

ennu ett exempel på hur duma dessa 2+1 vägar är...
Användarvisningsbild
av vetten
Jag hade gjort exakt likadant och om jag hade blivit stoppad så hade jag vägrat att skriva på boten och låtit det gå till rättegång.

Vilken otroligt osmidig snut :-(O)

Fel jobb för honom tydligen ?:-/
av Gelis
Helt riktigt, man ska inte skriva på boten vid tveksamma situationer, bättre att det går till rätten där det prövas mot rådande omständigheter. Men här kan man ju också ha otur och råka på en riktig stelbent åklagare.

Snuten var helt klart en riktig osmidig paragrafryttare och njöt antagligen av den uppkommna situationen.
Men tyvärr om man ser på det hela enl lagen så gjorde han faktiskt rätt.
av *pettson*
Gelis skrev:Helt riktigt, man ska inte skriva på boten vid tveksamma situationer, bättre att det går till rätten där det prövas mot rådande omständigheter. Men här kan man ju också ha otur och råka på en riktig stelbent åklagare.

Snuten var helt klart en riktig osmidig paragrafryttare och njöt antagligen av den uppkommna situationen.
Men tyvärr om man ser på det hela enl lagen så gjorde han faktiskt rätt.
Hade inte bilägaren gjort som han gjorde och paragrafryttaren varit lika nitisk åt det hållet, då hade han kunnat bli åtalad för det istället. Du ska göra fri väg så SNART det är möjligt. Du kan få höja hastigheten beroende på omständigheterna (gråzon). MEN som sagt du ska så snart det är möjligt släppa förbi. Det som polisen påtalat var att killen kunnat åka åt sidan 4ggr. Att han därför höjt hastigheten onödigt långt.
av llesrof
Rätt och rätt... man har ingen som helst skyldighet att bryta mot lagen för att underlätta för ett utryckningsfordon. Jag och en kompis, som kör just ambulans, brukar prata om sådana här saker. Ambulanspersonalen förväntar sig inte att någon skall öka hastigheten och bryta mot lagen för att släppa fram dem, fast de brukar vara beredda på det mesta. En del människor beter sig väldigt märkligt och ologiskt när det kommer en ambulans. En del tvärnitar, till och med på ställen där ambulansen inte kan köra om. För några veckor sedan såg jag i en rondell hur en bil tvärnitade för att släppa förbi ambulansen. Det höll på att sluta med en krock. En del drar iväg som galningar för att de skall vara ur vägen. Det bästa man kan göra är beror från situation till situation. Det råd jag har fått från en som kör ambulans är att köra som vanligt och håll åt sidan när tillfälle ges. Stanna inte mitt i vägen. Kör på, flyt med trafiken och flytta på dig när du kan göra det på ett säkert sätt. Den som kör ambulansen väljer själv tillfälle att köra om på.

Om man ändå väljer att bryta mot lagen för att släppa fram ett utryckningsfordon görs det på eget ansvar. Jag har själv vid ett par tillfällen kört mot rött vid övergågnsställen när jag haft en utryckande polis bakom mig. Eftersom det inte gick någon på övergångsstället vid dessa tillfällen valde jag att köra mot rött. Men jag hade inte behövt göra det och jag får själv ta konsekvenserna. Så enkelt är det.

Personligen tycker jag att det kan finnas tillfällen då polisen kan se genom fingrarna. Som det beskrivs i Aftonblaskans artikel så har MC-po9lisen ett attitydsproblem. Hade jag fått böter för mina rödljuskörningar så hade jag blivit besviken, men jag hade inte kunnat klandra någon än mig själv. Det finns flera saker i det altuella fallet som borde granskas. Varför hänger en polis på en ambulans? VIsste polisen att det var en beil framför ambulansen? En ambulans kan komma om även där det är wireräcken och enfiligt. Det är trångt, men det går även om det inte är att rekommendera.
Användarvisningsbild
av Brainy
Enligt polisen dom intervjuade på svt-nyheterna så fanns det även 2st busshållsplatser killen kunde ha svängt in på, och det kan man kanske tycka att han borde ha gjort då...
Oavsett vilket tycker jag det är fruktansvärt osmidigt agerande av polisen.

Alla ambulansförare måste ju ha svurit rakt ut när dom såg det här igår. I fortsättningen kommer nog väldigt många tveka till att underlätta för dem.
Köra upp på trottoarkant för att släppa förbi inne i stan? Nej det är ju olagligt... Bryta över någon form av spärrlinje? Glida ut mot ett rödljus för att kunna komma åt sidan?
Nej det är ju olagligt...

/Anders
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
D4 VEA dricker olja

När bmw e90 lanserades var det också me[…]

Så, nu är den bytt. Pust. Många s[…]

IMG_1085.jpeg Nya fälgar på gång[…]