Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Jag skulle vilja ha tillgång till lite "burkar" på mitt nätverk utifrån, men jag vill inte bara köra med en portforward, då grejorna är lite kritiska och inte har nån form av skydd alls.

Hur sjutton gör jag då?
Lurar på man skall köra med VPN, men då måste jag ju få routern att släppa igenom VPN trafiken till min w2k server, så kan jag nyttja den som vpn-server oxå.

Är det bästa lösningen eller vad säjer ni kunnig?

/L
Vad ska du använda den till flytta dokumen eller köra program på distans eller är det för loggningen av mätvärden??

För bruket brukar kunna styra vad man använder.
Kanske lite omständig lösning, men om du inte vill öppna portar in på nätverket osv borde du kunna göra ett fjärrskrivbord eller skapa motsvsvarande fjärrsession till den datorn du hade inom nätverket och sedan nå filerna på nätverkets andra datorer därigenom? Lite bökigt och segt kanske men om det inte handlar om varjedagsarbete kan det ju fungera...

Annars är nog en bra lösning VPN-tunnel även om jag inte vet hur man ställer in en VPN-server, jag nyttjar bara VPNtunnel som slutanvändare, resultatet blir att lokala nätverket är det du sitter på hemma. Nackdelen är att all internettrafiken åker genom tunneln hem till dig och vänder där...
Loner skrev:
llesrof skrev:Har du testat denna? https://secure.logmein.com/US/home.aspx
Nä, men hur skall det där kunna hjälpa mig nå mina 2 PLCer?

/L
Öh... du installerar logmein på den/de datorer du vill kunna fjärrstyra. Sedan fjärrstyr du dem via logmein. Du har inte preciserat vad du vill kunna göra, men om du bara skall fjärrstyra datorer fungerar logmein utmärkt. Precisera vad du vill kunna göra så blir det lättare att hjälpa dig.
Jag ser två olika lösningar på problemet.
1. Någon form av remote desktop
2. VPN tunnel

För lösning 1 behöver du inte öppna portar (i vissa fall måste du dock) i routern, men för lösning 2 behöver du göra det.

1. Remote desktop
Om du har en dator igång på insidan av ditt nät, kan du använda dig av t.ex. LogMeIn, VNC, TeamViewer, etc för att komma åt denna dator utifrån. Man kan enkelt säga att du "loggar in" på den datorns skrivbord och ser dess skärm på din "externa" dator. Från denna dator kan du sedan komma åt dina PLCer. Jag kör själv med LogMeIn för att komma åt olika intranät på detta sättet.

2. VPN tunnel
Vill du komma åt PLCerna direkt från din "externa" dator så måste du köra via en VPN tunnel. Det som händer är att du från din dator skapar en tunnel genom internet till ditt hemma-nätverk, och får då din "externa" dator att vara uppkopplad på ditt hemmanät.

Det finns ett antal sätt att skapa VPN tunnlar. En gratis variant är OpenVPN. Du installera OpenVPN på någon dator i ditt hemmanätverk och låter den agera server. Skapar en nyckel som du installerar tillsammans med OpenVPN på din "externa" dator, som får vara klient. I din router öppnar du de portar du konfigurerat för servern. När din externa dator startar OpenVPN så kommer du få ett extra nätverkskort som har direkt access till hemmanät (beroende på hur du konfigurerar OpenVPN iof).

En annan lösning är att köpa en VPN server i form av HW, t.ex. NetGear SSL312. Då loggar du in på ditt hemmanät via en websida som VPNservern hostar. Använder denna lösning i jobbet för ett externt kontor (funkar skitbra). Du behöver även här öppna portar i routern. Denna lösning är inte gratis men mycket enkel att installera och använda.

Lycka till!
/Martin

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]